Hlavní obsah

Modernizace trati u Čelákovic bude stát 2,2 miliardy, začne na konci roku

Foto: Robson90, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Modernizace frekventované železniční trati mezi Čelákovicemi a Mstěticemi začne na konci roku. Vysoutěžená cena je 2,172 miliardy Kč bez DPH. Zhotovitelem bude sdružení firem Eurovia, Subterra, GJW Praha a Elektrizace železnic.

Článek

Modernizovaný úsek je na dvoukolejné elektrizované železniční trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, která patří mezi nejvytíženější příměstské tratě.

Přípravné práce začnou v listopadu. Modernizace bude zahrnovat výstavbu dvou nových přeložek. První v délce 1,9 kilometru napřímí trať za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží, druhá bude měřit přibližně jeden kilometr a povede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanici Mstětice. Rychlost vlaků se po dokončení stavby zvýší až na 140 km/h, v případě vozů s naklápěcí technologií až na 160 km/h. Na zbývajících úsecích bude kompletně obnoven železniční spodek a svršek.

Správa plánuje také přestavbu stanice Mstětice, kde jsou nyní dvě úzká ostrovní nástupiště. Nahradí je jedno ostrovní nástupiště se dvěma nástupními hranami o délce 220 metrů a šířce 6,1 metru, nástupní hrana bude půl metru nad kolejí. Přístup cestujících k vlakům zajistí z obou stran nový podchod pod kolejištěm. Provoz v Mstěticích se po dokončení přestavby projektu bude řídit z Centrálního dispečerského pracoviště Praha. Přibude zde rovněž rozhlasové a informační zařízení s možností dálkového ovládání ze stanice Čelákovice a budoucího zapojení do dispečerského pracoviště v Praze. Stanice bude mít nové osvětlení.

Vzhledem k nutnosti zachovat maximální možnou kapacitu železnice bude zhruba rok v mezistaničním úseku zřízena provizorní odbočka Záluží.

Práce na téměř 30 kilometrů dlouhém úseku Praha-Vysočany - Lysá nad Labem započaly v roce 2017. Hotovo bude v polovině roku 2025. Více než dvě třetiny úseku ale mají být hotové už letos. Po dokončení celého ramene se zkrátí jízdní doba pro dálkovou dopravu až o pět minut. „Významným přínosem pro cestující bude zřízení nové zastávky Rajská zahrada s přímou přestupní vazbou na MHD. Ta má sloužit cestujícím od jara roku 2023,“ uvedla Správa železnic.

Modernizace ramene byla rozdělena do čtyř projektů, celkové investiční náklady se vyšplhají na zhruba 10,7 miliardy korun a budou se na nich podílet fondy EU.

Reklama

Související témata:

Doporučované