Článek
Prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání mají ve školách podpořit týmy odborníků na sociální práce a sociální pedagogiku. Program vychází z projektu pražského krajského akčního plánu iKAP II - Inovace ve vzdělávání. Jeho autoři věří, že se programem inspirují i další kraje, informoval o tom mediální zástupce asociace Filip Stowasser.
Podle České asociace streetwork patří Česko mezi země, kde v uplynulém desetiletí přibývalo předčasných odchodů žáků ze základní či střední školy. Průměr v zemi nyní činí 6,7 procenta žáků, kolem roku 2010 to byly zhruba čtyři procenta, uvedla asociace. V EU je podle ní sice průměr vyšší a pohybuje se okolo 10,6 procenta, ale v minulých letech se naopak snižoval. Některé české regiony navíc evropský průměr převyšují. V Ústeckém a Karlovarském kraji nedokončí základní či střední školu přibližně 15 studentů ze sta.
Praha při integraci cizinců podpoří komunitní aktivity či vzdělávání
Prevenci problému by asociace chtěla na pražských školách podpořit zavedením multidisciplinárních týmů, které by mohly ohrožené žáky podporovat v učení. V týmech by měli být odborníci se zaměřením na sociální práce a sociální pedagogiku. „Přestože je situace s předčasnými odchody ve vzdělávání horší v jiných krajích, Praha nyní může v rámci svého akčního plánu program dobře odpilotovat a nastavit tak vzor pro školy po celé republice,“ uvedla ředitelka České asociace streetwork Martina Zikmundová.
Podle koordinátorky programu Anety Slukové se zatím nastavila spolupráce se dvěma základními a třemi středními školami a s dalšími zhruba deseti školami se má ještě navázat. V každé škole budou působit dvě odborné konzultantky či konzultanti, kteří budou zodpovědní za vytvoření podpory pro konkrétní děti, řekla. Počet dalších odborníků, kteří s nimi budou spolupracovat, bude podle Slukové záležet vždy na konkrétní situaci. „V některých případech se může jednat o funkčně navázanou spolupráci s jednou organizací, v jiných to bude třeba rozsáhlejší síť, pro zajištění efektivní spolupráce,“ popsala.
Dvouletý projekt iKAP II, jehož je program součástí, začal loni v červnu a potrvá do konce listopadu 2023. Jeho cílem je to, aby se do pražských škol zavedly priority vzdělávací politiky ministerstva školství. Jde například o podporu znevýhodněných i nadaných žáků, rozvoj dovedností, kreativity a spolupráce středních škol s firmami, zlepšení řízení škol, jejich kvality a dostupnosti. Na projektu spolupracuje 42 organizací, kromě škol jsou mezi nimi také třeba Pražský inovační institut, Česká asociace streetwork nebo Člověk v tísni. Projekt se platí z evropských dotací.