Hlavní obsah

Kutná Hora chce zdražit základní jízdné v MHD z 15 na 20 korun

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Kutná Hora chce od dubna zdražit základní jízdné v MHD na 20 korun z nynějších 15 Kč. Rozhodli o tom městští radní, souhlasit s tím musejí ještě zastupitelé.

Článek

Město tak reaguje na zdražení jízdného v Pražské integrované dopravě (PID), o kterém už dříve rozhodl kraj. Nechce se příliš odchýlit od tarifu PID a zároveň je cílem motivovat cestující, aby využívali předplatné kupony. Novinářům to dnes řekl starosta Lukáš Seifert (ODS). Změna podle něj nedopadne nepříznivě na seniory, protože ti využívají jízdenky PID, kde mohou uplatnit slevu.

Středočeští zastupitelé kvůli vyšším nákladům na elektřinu a paliva na podzim schválili zdražení jízdného ve veřejné dopravě. Nejvíc se to týká právě základního krátkodobého jízdného, které má stát od dubna 20 korun místo současných 14 Kč. Podle Seiferta tuto jízdenku PID ve městě nyní používá většina cestujících, protože je o korunu levnější. Platí však jen 15 minut, zatímco jízdenka MHD dvojnásobek času.

„Jde o to, do jaké míry se přiblížit ceně, která vzešla z rozhodnutí kraje. Pokud bychom měli výrazně levnější jízdenku, lidé by využívali jízdenku MHD, kterou musejí kupovat u řidiče. Znemožní to ale používat nástroje, jako je elektronická Lítačka,“ uvedl Seifert. Podotkl, že čím víc lidí platí u řidiče, tím víc se doprava zdržuje. „Těch faktorů, které naše rozhodnutí ovlivnilo, je ale celá řada,“ dodal.

Kutnohorští radní uvažovali také o zavedení jízdného zdarma pro seniory nad 70 let, návrh ale nakonec nepřijali. Seifert poukázal na to, že město by muselo hodně doplácet. Ročně by to stálo nejméně 1,7 milionu korun, ale zřejmě až 2,5 milionu Kč. Nyní platí lidé nad 65 let v integrované dopravě poloviční jízdné.

Kraji podle dřívějšího vyjádření radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) nešlo o prosté zvýšení cen, ale také o úpravu tarifů a sjednocení podmínek u jednotlivých jízdenek na železnici. Zdraží hlavně nejkratší jízdy, které podle něj výrazně zatěžují systém veřejné dopravy. Opatření zahrnuje i zastropování ceny časových kuponů, zavedení desetiměsíčního kuponu pro vnější pásma a takzvaného firemního jízdného, které umožní nákup přenosných časových kuponů. Zvýhodněni by měli být cestující s předplatnými kupony. Část krajské opozice zdražení kritizovala, podle zastupitele za ANO Roberta Bezděka opatření nezohledňuje sociálně ohrožená území. Borecký namítl, že tarify nemohou nahrazovat sociální politiku státu.

Reklama

Doporučované