Hlavní obsah

Poděbrady chtějí znovu otevřít debatu o úpravách Jiřího náměstí, zatěžují ho auta

Foto: Pixabay.com

Poděbrady.

Reklama

29. 4. 17:01

Poděbrady na Nymbursku chtějí znovu otevřít veřejnou debatu o úpravách Jiřího náměstí. Městský architekt připravil návrh, který město příští týden zveřejní.

Článek

Náměstí v centru města je zejména v dopravní špičce přetíženo automobilovou dopravou, vede přes něj silnice z Prahy do Hradce Králové. Situaci výrazně nezlepšilo ani otevření D11 v roce 1990. V roce 2015 město vypsalo architektonickou soutěž, z níž vzešly tři desítky návrhů, které město nerealizovalo, částečně kvůli nedostatku peněz. Nový návrh architekta Milana Košaře by mohl být pro dopravní situaci ve městě řešením. „Město ho ve středu představí ve veřejné debatě,“ sdělil místostarosta Miroslav Holas (Naše Poděbrady).

„Novým návrhem chceme vyvolat diskusi, jestli by neměl větší šanci na úspěch,“ uvedl Holas. Autoři původních soutěžních návrhů většinou řešili dopravní situaci v centru města kruhovým objezdem, současný návrh počítá s jinou úpravou dopravy. „Přichází s návrhem obkroužení sochy Jiřího po pravé straně náměstí, bylo by to jakési téčko, a s prodloužením kolonády až k soše,“ doplnil Holas. Kromě jezdecké sochy Jiřího z Poděbrad je další dominantou náměstí také morový sloup.

Oprava náměstí je podle Holase v budoucnosti stejně nutná. Kromě vyřešení plynulosti dopravy je rovněž třeba vyměnit dlažbu, poslední větší opravy město dělalo v roce 1991.

Podle starosty Jaroslava Červinky (STAN) se pro realizaci vítězného soutěžního návrhu nenašel dostatek vůle, problémem byl také odhadovaný rozpočet ve výši zhruba 60 až 80 milionů korun. „V době, kdy jsme přebírali město s minus 50 miliony na účtu, jsme neřešili náměstí, bylo třeba stabilizovat město,“ doplnil.

Jiřího náměstí v Poděbradech prošlo několika úpravami. Původně sloužilo jako tržiště, novodobou podobu získalo po umístění jezdecké sochy krále Jiřího od Bohuslava Schnircha v roce 1896. Přes náměstí, které je od roku 1992 součástí městské památkové zóny, vede silnice z Prahy do Hradce Králové. Při poslední rekonstrukci v 90. letech bylo náměstí vydlážděno betonovou zámkovou dlažbou, byla zrušena parkoviště, přibyl mobiliář a stromy.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované