Hlavní obsah

Podobu přemostění údolí nad Sázavou by mohla řešit architektonická soutěž

Foto: dalniceD3.cz, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Podobu přemostění údolí nad Sázavou plánovanou stavbou dálnice D3 by podle ministra dopravy Martina Kupky mohla řešit architektonická soutěž. Most by měl stát v okolí Žampachu, což je část Jílového u Prahy.

Článek

Stavba D3 v aktuálně chystané trase má i odpůrce, například členové spolku Alternativa středočeské D3 poukazují na její vedení turisticky atraktivní lokalitou i možné problémy s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Středočeské úseky D3 umožní další spojení Benešovska s Prahou a dopravně odlehčí i dálnici D1.

„Trasa je daná, Česká republika tu stavbu potřebuje. Půjde o to najít takové technické řešení, aby do krajiny dálnice zasáhla co nejcitlivěji,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Pokračuje geologický průzkum včetně sond, které prověří, zda lze komunikaci v trase vybudovat a překlenout údolí Sázavy. Její vedení je v souladu s platnými Zásadami územního rozvoje Středočeského kraje i vydaným stanoviskem vlivu na životní prostředí. „Když už člověk zasahuje do krajiny, tak má činit tak, aby to bylo opravdu co nejodpovědnější a aby zároveň krajině něco odvedl,“ míní Kupka.

Podle Kupky je v okolí Sázavy spousta krásných míst, je to ale kulturní, nikoliv přírodní krajina. Je zde spousta chalup, chat a dalších staveb. „Mosty se stávají dominantou krajiny všude po světě a jde o to, aby most přinesl do území další architektonickou kvalitu,“ doplnil Kupka. Trasa se podle něj opakovaně prověřuje, v posledních letech pokračovalo posuzování, kudy by bylo nejlepší dálnici vést či zda by nebylo lepší zvýšení kapacity silnice I/3. Jen schválená ale trasa splňuje všechny potřebné funkce.

Podle informací z webu Ředitelství silnic a dálnic by stavba středočeských úseků D3 mohla začít v roce 2026. Dálnice má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách se stavělo, ve středních Čechách pokračuje schvalovací proces. Středočeská část má měřit 60 kilometrů. Koridor dálnice má být tvořen pěti úseky: Praha-Jílové, Jílové-Hostěradice, Hostěradice-Václavice, Václavice-Voračice a Voračice-Nová Hospoda.

Související témata:

Doporučované