Hlavní obsah

Na Žďársku najdou běžkaři tuto zimu poprvé údaje o tratích na jednom webu

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Reklama

Když napadne dost sněhu, nechávají samosprávy v tomto území upravovat stovky kilometrů stop, informovaly o nich ale zatím jen jednotlivé regiony.

Článek

Mapy s aktuálním stavem celé této bílé magistrály teď začala zveřejňovat destinační společnost Koruna Vysočiny. Novinářům to dnes řekl žďárský starosta Martin Mrkos (Žďár-živé město). Na údržbu stop mohou lyžaři přispět i pomocí QR kódů, které přibývají na informačních tabulích u tratí.

Bílá magistrála protíná Žďárské vrchy, táhne se od Bystřice nad Pernštejnem po Žďár nad Sázavou, od Hlinska po Nové Město na Moravě. Tratě jsou sice propojené, ale informace o nich propojené nebyly. „Takže my jsme se v rámci Koruny Vysočiny rozhodli, že všechny informace o těch lyžařských trasách sloučíme,“ uvedl starosta.

To, že budou mít lyžaři lepší přehled, by podle něj také mělo pomoci předcházet přeplnění nejznámějších běžkařských lokalit. „Typický příklad jsou Tři Studně (u Nového Města na Moravě), kde nezaparkujete, ale o pět deset kilometru dál máte v jiných místech naopak krásnou stopu bez návštěvníků,“ uvedl Mrkos. Na nové stránce se informace aktualizují, sbírá je od organizací, které tratě upravují. Prvním testem projekt prošel minulý víkend. „Má ještě nějaké ‚mouchy‘, co se týče funkčnosti, ale postupně ho zlepšujeme,“ řekl.

Údržbu stop platí obce, přispívá na ni i kraj. Někde se už naučili přispívat také lyžaři. Například v okolí Nového Města na Moravě stálo minulou zimu udržování tratí okolo 200 000 korun. Lyžaři na účet veřejné sbírky věnovali přibližně 30 000 korun. ČTK to nedávno řekl Miloš Brabec, předseda Mikroregionu Novoměstsko a starosta Tří Studní. Tuto zimu tam mohou lyžaři přispívat rovněž pomocí QR kódů, které jsou nově na rozcestnících podél tras. Delší čas už běžkaři mohou přes QR kódy posílat příspěvky na stopy v Subregionu Velké Dářko.

Inspirovala se také žďárská radnice, která veřejnou sbírku na údržbu tratí připravuje. „Něco to stojí. Budeme si vážit každého, kdo ocení to, že ty trasy jsou připravené,“ řekl Mrkos. Podotkl, že je kvůli tomu potřeba zaměstnávat člověka, platit pohonné hmoty, opravy techniky a tak dále. QR kódy nechá město dát v lednu na informační tabule u tratí, budou zřejmě také vidět u provozovatelů občerstvení, k nimž jezdí lyžaři.

Podle radnice nechává městská organizace Sportis upravovat v okolí Žďáru nad Sázavou přes 100 kilometrů stop. Loni, kdy se dalo lyžovat skoro čtyři týdny, stála údržba těchto tratí okolo 200 000 korun.

Reklama

Doporučované