Hlavní obsah

Stavba D49 uzavře silnici na Kroměřížsku, objížďka povede přes Holešov

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Pokračující stavba dálnice D49 si vyžádá uzavírku silnice mezi Zahnašovicemi a Martinicemi na Kroměřížsku. Omezení začne platit v úterý 8. listopadu a potrvá zhruba rok a půl, maximálně dva roky.

Článek

Objízdná trasa povede přes město Holešov, řekl dnes novinářům ředitel zlínského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek.

Silnici ze Zahnašovic do Martinic využívají nejen místní, ale slouží také řidičům cestujícím mezi Zlínem a Brnem, kteří se chtějí vyhnout jízdě po dálnici D55. Její uzavírka souvisí s budováním mimoúrovňové křižovatky. Silničáři se snaží vyřídit výjimku pro nákladní vozidla těžší než 7,5 tuny, aby nejezdila přes centrum Holešova, ale holešovskou průmyslovou zónu. „Děláme všechno pro to, aby nejpozději v lednu příštího roku, čili za dva měsíce řádově, objížďka přes Holešov skončila pro náklaďáky a jezdily přes průmyslovou zónu,“ řekl Chudárek.

Práce na stavbě dálnice D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku se obnovily loni. Úsek je dlouhý 17,3 kilometru. Se zprovozněním dálnice počítá ŘSD koncem roku 2024. Stavbu dálnice D49 silničáři slavnostně zahajovali už v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů.

Letos na jaře zamítl pražský městský soud žaloby ekologických spolků proti stavebnímu povolení na dálnici D49. Spolky však proti zamítnutí žaloby podaly kasační stížnost, kterou se zabývá Nejvyšší správní soud. Ve věci zatím nerozhodl. Případný úspěch ekologů u soudu je podle Chudárka jedinou věcí, která by mohla stavbu dálnice zastavit.

Dálnici staví sdružení firem Skanska, Eurovia, Metrostav, DSP a Porr. Stavbaři se nyní věnují především zemním pracím, při nichž přemístí více než 2,7 milionu metrů krychlových zeminy. „Na stavbě se denně pohybuje více než 300 pracovníků s více než 200 kusy těžké techniky,“ řekl projektový manažer společnosti Skanska Martin Fischer.

Na celém úseku dálnice jsou podle něj hotové skrývky ornice a sanace podloží. „Na některých místech začínáme s výstavbou násypů v místě, kde dálnice povede nad terénem. Založili jsme některé mostní objekty, pokračují práce na spodní stavbě, tedy konstrukci pilířů,“ uvedl Fischer.

Budovaný úsek D49 odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic, Holešova, Hulína a dalších obcí na trase silnic I/49, I/55, II/490 a II/432 na Kroměřížsku a Zlínsku. U Hulína se úsek po dostavbě napojí na dálnici D1, na opačném konci provizorně na silnici II/490 mezi Fryštákem a Zlínem.

Náklady na výstavbu úseku D49 z Hulína do Fryštáku mají podle ceny vzešlé ze soutěže činit 5,96 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty. Kvůli změně technických předpisů a nezbytné valorizaci však výrazně vzrostou. Dálnice D49 v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou.

Reklama

Doporučované