Hlavní obsah

Covid změnil nakupování českých seniorů. Těží z toho e-shopy

Foto: Seznam Zprávy

Statistici zveřejnili, o kolik v červnu rostly tržby.

Reklama

V obchodech se projevilo další rozvolnění, Češi začali utrácet za počítače i kosmetiku. Nadprůměrně rychle rostou tržby e-shopům, podle analytiků se v nich naučili nakupovat i senioři.

Článek

Maloobchodní tržby v červnu meziročně stouply po očištění o kalendářní vlivy o 7,1 procenta. Je to podobný výsledek jako v předchozích měsících. V dubnu byl růst po revizi 7,2 procenta, v květnu 7,3 procenta. Pomohlo rozvolnění protiepidemických opatření.

Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání se tržby obchodníků zvýšily o 0,6 procenta.

Vzhledem ke zlepšení epidemické situace a menšímu počtu koronavirových nákaz mohly být v červnu otevřené všechny obchody. „Růst byl přitom zaznamenán ve všech hlavních sortimentních skupinách,“ uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.

Dvouciferný růst tržeb měly v červnu prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením, s kosmetickým a hygienickým zbožím a s oděvy a obuví. Také internetové obchody si udržely dvouciferný růst.

„Meziročně se dařilo navyšovat tržby ve všech skupinách obchodníků s výjimkou prodejců na stáncích a trzích. Dvouciferné meziroční přírůstky tržeb zaznamenaly prodejny počítačů a elektroniky, kosmetického a toaletního zboží, odívání a obuvi a tradičně internetové obchody,“ uvedl ekonom UniCredit Bank Jiří Pour.

Celý maloobchod se podle ekonoma ČSOB Petra Dufka zatím výrazně nikam neposunul s výjimkou internetových obchodníků. Ty podle něj už letos dosáhli více než pětinového nárůstu tržeb.

Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč doplnil, že růst o 14,5 procenta je v porovnání s ostatními formami prodeje nadprůměrný, navzdory vysoké srovnávací základně z loňského roku. On-line nákupy si podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka oblíbili i starší lidé. Jsou podle něj zvyklí porovnávat nabídky v obchodech prostřednictvím nákupních letáků. Nově ceny srovnávají na internetu, řekl.

Reklama

Doporučované