Hlavní obsah

Salvini ovládá sociální sítě. Úspěch má díky Bestii

Italský ministr vnitra má na Facebooku více než 3 miliony příznivců.Video: Reuters

 

Reklama

Analytický nástroj označovaný jako Bestie umí zjistit, jaká témata jsou na Facebooku populární a jak na ně lidé reagují, toho pak Salvini využívá při komunikaci.

Článek

Italský ministr vnitra a šéf protiimigrační strany Liga Matteo Salvini vyvolává zdání, že jedná instinktivně a spontánně, ale většina jeho příspěvků na Facebooku vychází z algoritmu, který mu radí, zda být „velmi zlý“, jen „zlý“ a někdy dokonce trochu „hodný“, napsal deník La Stampa. Díky analytickému nástroji, kterému jeho spolustraníci kvůli účelovému cynismu přezdívají Bestie, se Salviniho příspěvky vždy shodují s převažujícími náladami ve společnosti.

Algoritmus podle listu La Stampa nejenže zanalyzuje, co lidé chtějí, ale dokáže jim také podprahově ovlivnit myšlení.

Na Facebook Salviniho přivedl jeho poradce pro sociální sítě Luca Merisi. „Svým způsobem jsem si ho (Salviniho) zamiloval. Líbilo se mi, jak se v debatách dokáže prosadit. Byl ambiciózní. Ostatní správci sociálních médií mu radili, aby začal na Twitteru, kdežto já mu pověděl, že lidé sledují Facebook,“ řekl Merisi autorovi knihy Anatomia di un populista (Anatomie populisty) Matteovi Pucciarellimu.

Na Facebooku se Salvini stal nepopiratelnou italskou jedničkou. Bestie analyzuje tisíce a tisíce nejpopulárnějších příspěvků na sociálních sítích a shromažďuje data o tom, jaký druh lidí na ně reaguje. Na základě toho pak sestaví zprávy a klíčová slova. Tohoto analytického nástroje si už všimly časopisy Vice a Wired i vědci, kteří se zabývají postojovou analýzou, tedy tím, jak jazyk pracuje s emocemi.

Salviniho příspěvky sledují tři cíle, píše La Stampa. V první řadě chtějí ihned okupovat veškerý mediální prostor - kontroverzní ministr vnitra tak vždy o krok předstihne tradiční média, své oponenty i spojence. Většinu dění komentuje zpravidla jako první. Druhou metou je debatu polarizovat na argumenty pro Salviniho a proti němu. Vysíláním zpráv se silným dopadem se šéf Ligy v poslední řadě snaží vydolovat z veřejného mínění negativní emoce - hněv, strach či agresi.

Pozornost totiž přivábí právě negativní emoce, vyplývá ze studie americké Michiganské univerzity z roku 2005. Voliče ale na druhou stranu získá emoce pozitivní, a tak Salvini své příspěvky většinou něčím pozitivním uzavírá, píše La Stampa.

Reklama

Doporučované