Hlavní obsah

Schillerová chtěla Smartwings kupovat. Poslední možnost, říká Havlíček

Foto: vlada.cz

Ministr dopravy Karel Havlíček.

Reklama

Ministr Karel Havlíček pro Seznam Zprávy popisuje, jaké varianty jsou na stole ohledně státní pomoci společnosti Smartwings.

Článek

Záchrana soukromého leteckého koncernu Smartwings, pod který patří i České aerolinie, se stala jedním z nejkonfliktnějších témat v době, kdy vláda a parlament řeší ekonomické dopady pandemie nemoci covid-19.

Jak ministr Karel Havlíček, tak ministryně financí Alena Schillerová ještě před měsícem argumentovali, že společnost je strategická firma a nedokážou si představit, že by nenávratně zmizela v propadlišti dějin. Z jejich pohledu jde ve věci i o 2500 zaměstnanců koncernu Smartwings, který je s podílem přes 30 procent největším přepravcem na pražském Letišti Václava Havla. Proto padaly z jejich úst návrhy, že by stát mohl podíl ve firmě stoprocentně odkoupit.

Teď ale ministr Havlíček svá vyjádření mění a v rozhovoru pro Seznam Zprávy vysvětluje, že odkoupení firmy je až jedna z posledních možností.

Ještě před čtrnácti dny jste říkal, že by stát mohl koupit až 100procentní podíl ve společnosti Smartwings. Stále to platí? Nebo se váš názor změnil?

Vždycky jsem říkal, že by bylo nejlepší, kdyby si problém společnosti Smartwings vyřešili její akcionáři. Poté jsem říkal, že jsou další varianty formou záruk, úvěrů nebo kapitálových vstupů. Ale v tuto chvíli bude opravdu nejlepší, když si to vyřeší sami akcionáři. V tuto chvíli spolu komunikují, což si myslím, že je dobře, a uvidíme, jak teď dopadnou jejich finanční výsledky a pak se podle toho bude dále postupovat.

Myšlenka na odkoupení 100procentního podílu je tedy v jaké fázi?

My nečekáme na nic. Je to jejich firma. Majitelé společnosti Smartwings řeší problémy jako stovky dalších firem, takže my do toho nijak nevstupujeme.

Nedávno jste ale mluvil zcela jinak, když jste říkal, že stát by měl firmě pomoct a mluvil jste o možném odkupu podílu ve firmě. Premiér Andrej Babiš pak zpočátku krize pověřil právě vás a paní ministryni financí Alenu Schillerovou, abyste možnou státní podporu společnosti řešili vy.

Neměli jsme nic vyřešit. Bylo to jenom o tom, abychom sledovali firmu přes finanční a odbornou stránku. Měli jsme sledovat, co se ve firmě odehrává, protože je to pro nás strategická společnost. Takže jsme to poslední měsíce sledovali, abychom věděli, jestli bude potřeba pomoci.

Ministryně Schillerová pak říkala, že nejlepší by bylo firmu státem odkoupit.

V žádném případě, my jsme vždycky říkali, že je nejlepší, aby se domluvili vlastníci firmy a pak jsou další varianty ve formě záruk. Zároveň jsme říkali, že musíme počítat i s variantou, že by do firmy vstoupil stát.

Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček byl od začátku proti státní podpoře společnosti Smartwings. Říkal, že by se vláda měla soustředit spíš na pomoc malým a středním podnikům a ne společnosti, kterou vlastní miliardáři.

My ale sledujeme i vývoj dalších firem. Dáváme finanční pomoc přes program Antivirus například firmě Škoda Auto. Takže o každou zásadní firmu se zajímáme. Pro Ministerstvo dopravy je nezbytně nutné sledovat společnost Smartwings, protože je to pro dopravu klíčová firma.

Říkáte, že jde o strategickou společnost. Piráti tvrdí, že vlastník Smartwings sídlí v daňovém ráji. Je to tedy strategická firma, do které by měl stát sypat peníze českých daňových poplatníků?

To přeci nemá co do činění se strategickou společností. Jedna věc jsou vlastníci a druhá věc je ta, jak je společnost pro českou dopravu strategická a důležitá, k čemuž máme na Ministerstvu dopravy veškeré dokumenty. V nich je jasně definované, že společnost Smartwings je strategický přepravce a dopravce, což znamená, že pro nás má velký význam. Také jsme zhodnotili, že v letecké dopravě tady není jiný velký podnik, tím pádem je strategický.

Piráti rovněž uváděli, že pokud chce pan Šimáně Smartwings a ČSA zachraňovat, proč k tomu kromě finančních prostředků čínského státního partnera CITIC nevyužije také část svého majetku ve výši 11 miliard korun. Namísto toho chce využít peníze daňových poplatníků.

My nemůžeme říkat, co mají akcionáři dělat. Oni spolu komunikují a musejí si najít svou pozici. My se na to koukáme čistě z pozice státu, tedy do jaké míry by případný krach byl ku neprospěchu našich pasažérů, našich firem, průmyslu a všech dodavatelů. Tím, že je to takto veliká a strategická firma, tak ji sledujeme.

A malé firmy mají také tak velkou pozornost?

Sledujeme celou řadu firem. Tato firma je ale strategická, pokud by vypadla, mělo by to velké následky pro celou řadu lidí.

Máte termín, dokdy byste chtěli mít stanovisko od majitelů společnosti, jestli potřebují od státu pomoct?

Nemáme žádný deadline, dokdy bychom se měli s akcionáři domluvit. My to jenom sledujeme, firma začíná létat, což je dobře. Společnost také připravuje své výnosové plány na další pololetí.

Reklama

Doporučované