Hlavní obsah

Prosincový Zpravodaj Sherlock Senior

Foto: Barbora Togel

Zpravodaj o řetězových e-mailech pro seniory.

Reklama

Společně si ukážeme, jak rychle posoudit důvěryhodnost zpravodajského serveru. Jako vždy si také představíme hoaxy, které právě teď kolují ve vašich e-mailových schránkách. Děkujeme za přízeň a přejeme příjemné svátky!

Článek

Milé čtenářky a milí čtenáři!

Dostáváte poslední letošní Zpravodaj Sherlock Senior s výběrem aktuálních hoaxů a fake news. Četli jste v poslední době na internetu článek, ale nějak se vám celé zpravodajství nezdálo a název média jste nikdy neslyšeli? Společně si ukážeme, jak rychle posoudit důvěryhodnost zpravodajského serveru. Jako vždy si také představíme hoaxy, které právě teď kolují ve vašich e-mailových schránkách. V závěru najdete zprávy, které by vás mohly zajímat. Děkujeme za přízeň a přejeme příjemné svátky!

Aktuální hoaxy: Vulgární nadávky Zelenskému v Charkově, pochodující nacisté ve Lvově a dávky pro Ukrajince vyšší než český důchod

Polský premiér se kloní památce Stepana Bandery

Příspěvek s fotomontáží klanícího se polského premiéra Morawieckého u busty Stepana Bandery se šířil nejen v českém prostředí, ale i v zahraničí. Čemu se Mateusz Morawiecki klaněl ve skutečnosti a proč si vlastně manipulátoři s fotografií dávali práci?

Původní fotografie byla pořízena 26. listopadu v den 90. výročí ukrajinského hladomoru záměrně vyvolaného Sověty. Není těžké si domyslet, že hladomor je nyní Ukrajinci vnímán jako historická analogie k současné ruské invazi. Fotomontáž je tak jen snahou, jak překrýt událost návštěvy polského premiéra u památníku obětem hladomoru a převést pozornost jinam. Dezinformátoři využili svého oblíbeného symbolu –⁠ kontroverzní postavy Stepana Bandery, která snadno vzbuzuje negativní emoce ve spojení s Ukrajinou. A protože je Polsko aliančním spojencem a zároveň jedním z nejvýznamnějších podporovatelů Ukrajiny, autoři fotomontáže se snaží mezi Čechy zasít pochybnosti o tom, komu Poláci vzdávají úctu a jestli vůbec stojíme na správné straně.

Dávky pro uprchlíky v Česku převyšují naše důchody

Podle vymýšlených e-mailů s mrtvým poslancem může ukrajinský uprchlík dosáhnout na dávku ve výši 21 tisíc korun. Opravdu? Ukrajinští uprchlíci mají ve skutečnosti po dobu prvních šesti měsíců nárok na humanitární dávku ve výši 5000 korun na osobu. Po šesti měsících se dávka u dospělého snižuje na 4620 Kč a pro dítě do 18 let na 3320 Kč.

Mnoho domácností se potýká s finančními problémy, proto je velmi snadné nálady ve společnosti ještě více vyhrotit. Tvůrci těchto dezinformací si pak slibují vyvolání sociálních bouří a oslabení vlády, která současnou kyjevskou vládu politicky i vojensky podporuje.

Ve Lvově na podporu války pochodují ukrajinští nacisté

Velkou oblibu v řetězových e-mailech i na sociálních sítích si získal příspěvek s pochodem takzvané Haličské divize, kde můžete vidět různé nacistické symboly. To, že pochod není z letoška, ale je šest let starý, není zas tak důležité. Co nám ale ve videu chybí, je kontext. I u nás několikrát prošel nerušeně Prahou průvod s několika stovkami pravicových extremistů a určitě se nedá říci, že s názory a vykřikovanými hesly souhlasí většina společnosti. Stejně tak bychom nechtěli, aby průvody českých nacistů nebo rasistická hesla fotbalových fanoušků byly v zahraničí šířeny jako postoj celé společnosti.

V Chersonu vulgárně nadávali Zelenskému

Když se ukrajinským vojákům podařilo obsadit zpět Cherson, navštívil město 14. listopadu prezident Volodymyr Zelenskyj. Při této příležitosti se objevilo i devítivteřinové video ve velmi špatné kvalitě, které se přesto hojně sdílelo. Co vzbudilo takový zájem? Obyvatelé Chersonu ukrajinskému prezidentovi na videu údajně nadávali. Pracovníci francouzské zpravodajské agentury AFP (obdoba české ČTK) si dali práci při dohledání jiných videí a našli hned několik dalších zdrojů: platformu Telegram, FacebookTwitter. Nikde však vulgarity nezazněly. Kde se tedy nadávky na nahrávce vzaly?

Při hledání zvukové stopy se ukázalo, že existuje devět let staré video, kde sprostá slova skutečně zazněla –⁠ s osobou Volodymyra Zelenského však nemá nic společného. Šířené video s nadávkami ukrajinskému prezidentovi je tak montáží obrazu z roku 2022 a zvuku z roku 2013.

Výběr aktuálních hoaxů vychází z portálu francouzské zpravodajské agentury AFP a z webů https://www.fakticke.info/Ověřovna! Českého rozhlasu.

Mediální vzdělávání

Jak posoudit důvěryhodnost média

V posledním Zpravodaji jsme se věnovali tomu, jak si můžeme ověřit důvěryhodnost zdroje. Dnes se podíváme na to, jak můžeme prověřit zdroj, který má splňovat ještě vyšší kritéria: zpravodajské médium. K tomu si vezmeme na pomoc Rating médií Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. Fond se s mnoha novináři akademiky z mediální oblasti snažil sestavit řadu kritérií, podle kterých lze posoudit, nakolik lze danému médiu věřit. Některá kritéria jsou jen pro on-line zpravodajské portály, jiná pro tištěné deníky nebo televizi. Vyzdvihujeme některá kritéria pro zpravodajské portály:

Snadno dostupná informace o redakci

Redakce by měla být jmenovitě uvedena, stejně jako jména editorů nebo šéfredaktora. Optimální je, aby byl u každého redaktora uveden i kontakt.

Snadno dostupná informace o vlastníkovi

Je důležité znát vlastníka, abychom si byli jisti, že kromě podnikatelského zisku nemá vlastník žádný další zájem na zpravodajském obsahu. Když budeme vědět, že vlastníkem média je banka a ve zpravodajství se bude velmi často objevovat, že nemá být zavedena bankovní daň, měli bychom zbystřit.

On-line zdroje jsou zobrazeny jako hypertextový odkaz

Pokud je to možné, měl by být v článku odkaz na původní zdroj proklikem. Může to být odkaz na příspěvek na sociální síti, video na YouTube nebo klidně i cizojazyčný web.

Zprávy jsou ověřeny z více zdrojů

Novináři by měli ověřovat informace alespoň ze dvou zdrojů, v článku má být uveden alespoň jeden. Ověřovat se nemusí oficiální statistické informace (například informace z Českého statistického úřadu, míry inflace u České národní banky apod.) nebo různá tisková prohlášení úřadů.

Články nezobecňují ani nezneužívají stereotypy

Nelze napsat, že většina lidí si myslí, pokud nemá novinář údaj nijak podložený. Novinář by neměl uvádět dojmy ze svého okolí či sociálních sítí. Portál by neměl ani zveřejňovat stereotypizující fotografie, například fotky hladových černošských dětí u témat, která jsou sice o Africe, ale s hladem či humanitární pomocí vůbec nesouvisí.

Reklama je jednoznačně odlišena od redakčního obsahu

Musí být na první pohled jasné, že se jedná o reklamu a že se nejedná o redakční obsah. Reklama by měla být označena (například placená inzerce, komerční příspěvek apod.) a redakční text by neměl být psán stejným písmem.

Server se vyhýbá zavádějícím titulkům

Titulky by neměly vzbuzovat senzaci a měly by odpovídat obsahu článku.

Více o kritériích si můžete přečíst zde.

Může vás zajímat

ČEZ nasadil armádu odčítačů elektroměrů. Dost možná v ní jste

V tomto období pravidelně probíhá odečet spotřeby elektrické energie. Tentokrát si však lidé budou spotřebu na elektroměrech odčítat sami napříč celým územím ČEZ Distribuce. ČEZ totiž nemá dost lidí, protože jeho technici řeší připojování obnovitelných zdrojů a na fyzické obíhání měřáků jim nezbývá čas.

Lékaři chtějí po ženách nelegální poplatky. Řešíme to, zní z ministerstva

Pacientky v gynekologických ordinacích stále naráží na vysoké registrační či každoroční poplatky, jimiž lékaři podmiňují péči. Takový postup je ale podle ministerstva i komory protiprávní.

Podívejte se na nejbizarnější obal roku

Banány balené v plastu. Plátky chleba samostatně zatavené do fólie. Ekotaška, která nejde recyklovat. V nové soutěži rozdávala porota anticeny za nejhorší obaly roku 2022. Zvítězily nakrájené kousky jablek v plastovém pytlíku.

Prodal se největší bezvadný diamant. Draží se i smaragd z mořského pokladu

Jeden z nejexkluzivnějších diamantů na světě má nového majitele. Vnitřně bezchybný kámen Golden Canary našla holčička v Africe a teď se prodal v aukci v New Yorku. Mimo jiné hodnotné šperky se tam dražil třeba i smaragd ze španělské galeony potopené v 17. století.

Prosíme, abyste náš Zpravodaj sdíleli se svými blízkými z řad seniorů. Pokud by ho i oni chtěli odebírat, stačí kliknout na tento odkaz a uvést e-mailovou adresu.

Reklama

Související témata:

Doporučované