Hlavní obsah

Skvělá čísla v těžké době. České herní jedničce rostl zisk o 43 procent

Slavomír Pavlíček z Bohemia Interactive popsal, proč firma nešla na pražskou burzu, i novinky, které ji posunou dopředu. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

4. 3. 7:12

„Hry vyhlašujeme, až když víme, že jsme schopni je vydat. Teď neplánujeme žádné oficiální ohlášení. Ale doufám, že budou naši fanoušci mile překvapeni,“ říká Slavomír Pavlíček, spolumajitel herního giganta Bohemia Interactive.

Článek

Lidé si v pandemii hrají. Bohemia Interactive hlásí za loňský rok zisk 609 milionů korun. Získala významného partnera, čínskou společnost Tencent, a zcela tak opustila možnost vstupu na burzu, který už měla připravený. Pražská burza tak přišla o další možný titul, potvrzuje Slavomír Pavlíček v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Nemůžeme začít jinak než vstupem vašeho strategického partnera Tencent. Kolik získal procent?

Rozhodli jsme se, že toto číslo nebudeme uvádět. Je to ale minoritní partner.

Jak dlouho se taková investice domlouvala? A jak náročné bylo domluvit ji v době, kdy se hranice zavřely a celý svět se kvůli pandemii zastavil?

Standardní proces je sice relativně dlouhý, ale tato transakce byla enormně krátká. Vzhledem k tomu, že s Tencentem spolupracujeme už tři roky, znali nás. A tak jsme se dohodli relativně rychle a celý proces byl velice krátký, trval 1,5 měsíce.

Už v červnu se ale objevila zpráva, že Tencent získal ve vaší firmě většinu. Tehdy ta jednání ještě neprobíhala?

Nezískal většinu. Já nevím, jak to tehdy vzniklo. Nás ale partneři oslovují dlouhodobě a také s Tencentem jsme se bavili dlouhodobě.

V čem vás Tencent posune dál?

Pomohl nám získat klid a stabilitu. Získali jsme prostě někoho silného, koho budeme mít za zády. Současně si budeme moci udržet kontrolu nad společností. Tencent už totiž investoval do několika dalších studií, má tam minoritu a původní studia nechal dělat to, co chtějí. Nijak nezasahuje.

Pomůže vám třeba se vstupem na nové trhy nebo s ovládnutím dalších herních území?

Předpokládám, že strategicky by nám mohl pomoci na čínském trhu.

S IPO jsme byli hodně daleko

Vy jste v několika předchozích rozhovorech mluvil také o možnostech vstupu na burzu (IPO). To se vstupem Tencentu padlo?

Ano, padlo. IPO by nám přineslo trochu jiné plusy. Získali bychom akviziční peníze na další rozvoj, umožnilo by třeba zaměstnancům získat zaměstnanecké akcie, ale nezískali bychom možnost opřít se o strategického partnera, který je z herní branže.

Jak daleko jste v přípravách na IPO byli?

Hodně daleko.

Měli jste tedy už vybraného partnera i konkrétní burzu? Byla by to Praha? Londýn?

Já jsem preferoval Prahu. A ano, byli jsme těsně před výběrem poradců pro IPO.

Takže Praha přišla o jeden titul.

Ano.

Potřebujeme 50 nových zaměstnanců

Proč je vaše firma víc známější v zahraničí než v České republice?

Naši odběratelé jsou převážně v zahraničí. Náš marketing i naše aktivity jsme tedy cílili právě do zahraničí. A naše hry jsou celosvětové. Marketing už jsme však začali cílit i na Česko. Není to proto, že bychom tady chtěli prodávat víc her. Je to proto, abychom zlepšili povědomí o počítačových hrách a o naší firmě jako takové. Potřebujeme získávat nové lidi, nové zaměstnance. A také potřebujeme, aby nás stát nějakým způsobem přijal jako regulérní byznys.

Stát nebere herní byznys jako regulérní byznys?

Myslím, že teď už začíná. Poslední tři roky, od založení herní asociace, jsme se začali společně bavit. My totiž potřebujeme, aby nám školy začaly vychovávat lidi. Na to, aby ty vysoké a střední školy mohly vypsat potřebný obor, musíte jít seshora i zespoda. Spodek, tedy školy, to chtějí, ale bylo potřeba ještě Ministerstvo školství.

A teď už tedy víte, že i ministerstvo souhlasí, a budou vám ty lidi vychovávat?

Začíná se na tom pracovat, ale to je budoucnost.

Vy máte v tuto chvíli 350 zaměstnanců. Potřebujete další? Počítáte s tím, že se rozrostete?

Momentálně máme otevřených asi 50 pracovních pozic, které bychom potřebovali obsadit. Primárně v Česku, ale nabíráme i na dalších zahraničních pobočkách.

Kvůli čemu potřebujete 50 nových zaměstnanců?

Kvalitní počítačová hra se dělá tři až pět let. Platí, že 100 lidí pracujících na jednom titulu je málo. Těchto 100 vývojářů potřebuje také spoustu navazujících profesí. Myslím si, že zhruba počet 400 lidí je rozumné studio, to je ta velikost, která je optimální a uřiditelná.

V prodejích bylo vidět, jak pandemie postupuje

Vám se v pandemii dařilo. Prodali jste 5,7 milionu kopií…

Na prodejích bylo vidět, jak pandemie postupuje. V únoru nám najednou narostly prodeje v Číně, když se Čína zklidnila, začala růst Evropa a Amerika. Momentálně je to normalizované, největší trh pro nás zůstává Amerika následovaná Evropou, Čínou, Ruskem.

Když říkáte, že přesně vidíte, jak se vlna pandemie přelévá, tak v Česku se vám teď předpokládám daří.

Češi si strašně rádi hrají, ale ten trh je malý.

Liší se nějak jednotlivé trhy v tom, co zákazníci chtějí?

Ano. Jak z hlediska platforem, tak i z hlediska typů her. Evropa a Amerika je hodně konzolová. Asie je PC a třeba Indie je fakticky mobilní.

Jak dopadl loňský rok? Vy jste už uváděli tržby 1,6 miliardy, ale neuváděli jste zisk. Ten byl jaký?

Já bych nejprve dovysvětlil tržby, 1,6 miliardy je číslo, kolik utratili koncoví zákazníci za naše hry.

Tedy neočištěné tržby.

Neočištěné tržby. Tržby očištěné od provize prodejců nebo prodejních kanálů jsou 1,1 miliardy. A zisk se pohyboval okolo 600 milionů. Po zdanění.

Amerika dělá 45 procent

Jak moc se na tomto výsledku podílely jednotlivé státy?

Spojené státy dělají zhruba 45 procent našeho obratu. Pak následuje Evropa, kde je nejsilnější Velká Británie, Německo, Francie. Čína a Rusko, to je někde okolo pěti procent.

Máte šest poboček ve třech zemích. Liší se nějak chod jednotlivých poboček v době pandemie ? Liší se třeba i to, jak ty státy bojují s pandemií?

Třeba v Amsterdamu byl lockdown úplný. Letos nebo v loňském roce jsme skoro nebyli v práci, dělali jsme na home office. V Thajsku naopak pracují pořád. Vzhledem k tomu, že se země zavřela, nákaza tam byla relativně nízká. V Česku byla na začátku loňského března obrovská panika, to jsme měli hodně lidí na home office. Teď chodí do kanceláře.

Někteří podnikatelé říkají, že home office zastavuje vývoj. Z domova se prý udělat nedá, a západní svět tak bude zaostávat třeba za Čínou. Platí to i v herní branži?

Vývoj her je kreativní činnost. Potřebujeme, aby spolu tvůrci hodně komunikovali, a to prostě z domova nejde. Takže ano, jde to špatně, ale to platí dnes ve všech zemích. Ta kreativní činnost se musela zpomalit. To nejde dělat přes mobil.

Na čem teď pracujete? Uvidíme letos nějakou novu hru?

Hry vyhlašujeme až v okamžiku, kdy víme, že jsme schopni je vydat. Teď neplánujeme žádné oficiální ohlášení. Ale doufám, že budou naši fanoušci mile překvapeni.

Mile překvapeni? Letos tam tedy nějaký titul možná bude?

Nějaký přelomový titul ano.

Můžete být víc konkrétní?

Právě že nemůžu.

Napadá mě, že Arma, vaše nejoblíbenější hra, je sedm let stará. Tak jestli se tam něčeho nedočkáme…

Na Armě 3 se také dočkáme něčeho nového. Pravděpodobně dvou nových komunitních DLC. To je tedy rozšíření Army. Arma 3 je už starší titul, ale vzhledem k tomu, že stále vydáváme nové updaty a nové dodatky, prodává se dobře. A bude se prodávat, protože vydáme další obsah, rozšíření. Také už několik let pracujeme na nové technologii Enfusion. Na té by měly naše hry běžet dalších pět, deset let.

V čem bude Enfusion přelomové?

Od začátku je stavěný jako multiplatformní. Tedy současně PC, PlayStation a Xbox. Umožní to mít širší záběr. Je to vlastně technologie postavená na nejnovějších principech. Pracujeme na tom pět let a jsou to stovky milionů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované