Hlavní obsah

Smějící se bestie: Promiň, Meghan, značka H&M už je zabraná

Adam Junek
Bývalý novinář. Vedoucí oddělení PR a komunikace Středočeského kraje
Foto: Profimedia.cz

Harry a Meghan touží žít více v ústraní a bez dohledu médií. Tak zní alespoň jejich oficiální vysvětlení „výpovědi“ z nejužší královské rodiny.

Jestli je něco překvapivého na kroku královny Alžběty II., že nedovolí svému vnukovi „královskou“ značku, pak to, že to někoho překvapuje.

Článek

Majestát není na prodej. Jednoduché a jednoznačné pravidlo, kterým se řídí britská královská rodina po desetiletí. Svázat jméno Windsorů puncované korunkou s čímkoliv se smí jen pro bohulibé účely – tedy charitu. Jinak nikomu nesmí zůstat členové klanu nic dlužni. Proto třeba platí, že exkluzivní róby proslulých značek se platí. A to ideálně v ceníkové výši.

Slůvko royal je zkrátka symbol monarchie, nositel tradice a stability a rozhodně není zboží, s kterým se dá obchodovat. Tradici (zakořeněnou hluboko v genech) si přece nemůžete koupit.

Tolik logika panovnického dvora. A proto je právě v britských médiích probíraný tah královny Alžběty II. vůči vévodskému páru ze Sussexu logickým krokem. Hlava rodiny podle všeho zakázala vnukovi Harrymu a jeho ženě Meghan používat značku Sussex Royal, kterou si v posledních několika měsících s vynaložením desítek tisíc liber budovali.

Poté, co v lednu oznámili, že se chtějí více osamostatnit, přestat plnit královské povinnosti a vydělávat si na sebe sami bez podpory daňových poplatníků, mohl být právě brand Sussex Royal zdrojem tučných příjmů. Jen na Instagramu nesoucím toto jméno mají Harry a Meghan přes jedenáct milionů fanoušků. A to už je hodně lukrativní publikum pro firmy napříč odvětvími. Odhady mluvily o milionech dolarů ročně, které by se na tom daly vydělat.

To ale královna střežící tradici jako oko v hlavě nemohla dovolit. A ani svému nejmilejšímu vnukovi. Byť by se dalo předpokládat, že se vévodský pár bude držet zpátky a spojí své jméno jen s firmami, které kromě tučné sumy mají také například vstřícný přístup k ochraně životního prostředí, dbají na etické otázky, jako je třeba vyloučení dětské práce a podobně. Zkrátka dupačky s korunkou si královna nepřeje ani kdyby byly nejekologičtější a nejvíc fair trade na světě.

Takže, jak upozorňuje přední královský zpravodaj Robert Hardman v Daily Mailu: Jestli je něco překvapivého na kroku královny, pak to, že je někdo, třeba právě Sussexovi, překvapen. Princ Harry totiž odmalička vyrůstal v prostředí, v němž ctění tradic, k nimž královská neprodejnost a nezaprodanost patří, je hlavním posláním panovnického rodu. Takže musel moc dobře tušit, že to jinak dopadnout nemůže.

O živobytí se ovšem mladý pár jistě bát nemusí. Za oceánem, kde chtějí trávit většinu svého času, jsou nyní nesmírně populární. Jejich cena za přednášku se může podle odhadů pohybovat od půl milionu dolarů po celý milion. A určitě to není jediný způsob, jak si vydělat i bez okorunkované značky.

Pozoruhodné možná spíš je, jak reaguje britská veřejnost. Ta vesměs krok královny schvaluje. Ale také vtipkuje. A to na účet vévodského páru. Což nebývá v Británii úplně obvyklé. Respektive vtipkuje se na účet neoblíbených členů rodiny, což bývala třeba budoucí královna vévodkyně Camilla. Ale princ Harry to doposud rozhodně nebyl.

„Mám takový pocit, že právě teď někdo v centrále H&M sedí a píše vévodům, že tato značka už je zabraná,“ píše na Twitteru velká fanynka královské rodiny Kelly Mathewsová. Naráží tak na fakt, že symbolem Sussex Royal jsou propletená první písmena jmen Harryho a Meghan ozdobená korunkou. A když to nesmí být „královské“, tak by to mohlo být první, co manžele napadne.

A pak že jsou jen Češi smějící se bestie.

Související témata:

Doporučované