Hlavní obsah

Soud zrušil zákaz kol, který však policie nikdy nevymáhala. Kafkovský případ v Praze 1

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Reklama

Soud zrušil částečný zákaz vjezdu cyklistů do centra města. Městská policie však za necelé dva týdny žádného cyklistu nezkontrolovala.

Článek

Cyklisté v Praze 1 mohou dále jezdit centrem města. Rozhodl o tom městský soud na Praze 1, podle kterého je úplný zákaz mezi 10. a 17. hodinou neopodstatněný a stačí snížení rychlosti.

Seznam však zjistil, že cyklistům ve skutečnosti v centru města nikdy žádné pokuty nehrozily, i když do zóny zakázané dopravním značením vjeli.

Městská policie totiž nyní uvedla, že kvůli výhradám vůči osazení značek nikdy nezačala dodržování zákazu kontrolovat.

„Mohu potvrdit, že nebyl nikdo kontrolován a nepadla žádná pokuta v případě vjezdu cyklistů do zmíněných úseků v centru města,” řekla Seznamu mluvčí městské policie Irena Seifertová.

Podívejte se na reportáž Janka Rubeše.Video: Janek Rubeš, Honza Mikulka

Podle té měli strážníci k osazení značek výhrady, které předali Technické správě komunikací (TSK). Do doby, než budou nesrovnalosti napraveny, se pak rozhodli dodržování zákazu nevymáhat.

Mluvčí strážníků přirovnala situaci k dřívějšímu případu s vozítky segway, u nichž byl zákaz vjezdu také dlouho oddalován neúplným značením.

A než se TSK povedlo výhrady strážníků napravit (doplnit značení kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí), zrušil městský soud v Praze platnost zákazu svým rozsudkem kompletně.

Podívejte se, jak cyklisté protestovali proti zákazu v centru Prahy.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Ve verdiktu stojí, že zákaz vjezdu kol do centra města mezi 10. a 17. hodinou je nepřiměřený a stačilo by snížení rychlosti. Praha 1 totiž argument obhajovala snahou o větší bezpečnost chodců v centru.

Soud však takovou argumentaci neuznal. Za posledních 10 let jsou v centrálních pěších zónách evidovány pouze tři nehody chodce a cyklisty.

Kola nemusí mít tachometry

Podle soudu bylo omezení cyklistů v centru zbytečně přísné opatření a stačilo omezit cyklistům rychlost, jakou mohou v těchto místech jezdit.

„Místo zákazu vjezdu mohla být snížena rychlost na 10 km/h, případně na jinou rychlost, přičemž je-li dle zákona možné omezit jízdu na 20 km/h, není důvod, proč by nebylo možné ji omezit na 10 km/h,” stojí v rozsudku soudu.

Neuznal tak ani argument městské části, pro kterou bylo snížení neakceptovatelné, protože kola nejsou povinně vybavena tachometrem.

Rozhodnutí vítá člen spolku Auto*Mat Vratislav Filler. „Rozhodnutí soudu vítáme a jsme připraveni jednat o kompromisním řešení, které ponechá zákaz jízdy na kole jenom tam, kde skutečně neexistuje jiná alternativa,” uvedl.

Reklama

Související témata:

Doporučované