Hlavní obsah

Vítěz bere 12 milionů, česká kombinéza za 80 tisíc. Zajímavosti Tour de France

Foto: Kalas Sportswear, Seznam Zprávy

Supermoderní „rychlá“ kombinéza české firmy Kalas pro favorita Mathieu Van der Poela.

Reklama

Tour je obrovský fenomén. Po mistrovství světa ve fotbalu a olympiádě je třetí nejsledovanější sportovní akcí světa. Víte, kolik si mohou závodníci vydělat, proč se začíná v Dánsku nebo co nachystala česká firma?

Článek

Peníze v TdF

Tour de France, přezdívaná Stará dáma, je jednou z největších sportovních událostí na světě a přestože nenabízí zdaleka takové odměny jako některé jiné sporty, pro úspěšné jezdce je během závodu k dispozici spousta cen. V roce 2022 zůstávají prize money stejné jako v předchozích dvou letech. Loni to bylo kolem 2,3 milionu eur (56,8 milionu korun), přičemž nejvíce vydělal vítěz Tadej Pogačar.

Z celkové částky si odnesl 500 tisíc eur (12 350 000 korun), stejné peníze, které obdržel za vítězství v ročníku 2020. Se svými třemi etapovými vítězstvími a dny ve žlutém trikotu plus dny v bílém a puntíkovaném dresu (za to vše jsou další odměny) dosáhl však Pogačarův výdělek cca 17 500 000 korun.

Druhý a třetí na stupních vítězů obdrží 200 tisíc eur (téměř 5 milionů korun) a 100 tisíc eur (2,5 milionu korun), přičemž částky se dál snižují podle stoupajícího pořadí. I ten, kdo jen dojede Tour, získá tisíc eur (24 700 korun).

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Vítěz Tour si kromě různých krásných cen odveze i velmi slušné prize money.

Peníze mají k dispozici také vítězové etap, kteří si odnesou 11 tisíc eur (272 tisíc korun), když protnou cílovou čáru jako první. Vítěz zeleného, bodovacího trikotu si zajistí 25 tisíc eur (618 tisíc korun). Mark Cavendish si tak loni díky čtyřem etapovým vítězstvím a vítězství v bodovací klasifikaci odnesl 2 miliony korun, což z něj udělalo pátého nejlépe vydělávajícího hráče na Tour.

Vítěz klasifikace nejlepšího vrchaře také obdrží 25 tisíc eur (618 tisíc korun), přičemž 200 až 800 eur je k dispozici na kategorizované výstupy. Čím těžší je stoupání, tím více peněz je k dispozici pro každého jezdce, který projede vrchol jako první.

Z týmů si loni nejvíc vydělala stáj UAE Team Emirates, 620 380 eur (15,3 milionu korun), pak Jumbo-Visma, 354 970 eur (8,8 milionu korun) a Bahrain Victorious, 167 410 (přes 4 miliony korun).

Ale teď pozor. Na konci závodu jsou všechny peníze, které tým nasbíral, rozděleny mezi všechny, včetně zaměstnanců. Jak připomíná web velonews.com, v závislosti na tom, kolik bylo nashromážděno, může tak rozdělení peněz stačit každému na zaplacení pěkné dovolené, nebo jen na kousek pizzy.

Začíná se v Dánsku

První část Tour se poprvé v historii odehraje na severu Evropy v Dánsku – tři etapy, 398 km. Je to typický start „Staré dámy“ v posledních letech, snaha o propagaci Tour i daleko za hranice Francie. Dánsko je navíc ve světovém pelotonu velmi úspěšnou zemí. Má skvělé závodníky v první stovce žebříčku UCI – Jonase Vingegaarda, Madse Pedersena, Mikkela Honorého, Michaela Valgrena, Kaspera Asgreena, Jakoba Fuglsanga. V hodnocení národů jsou Dánové na skvělém 7. místě za velkými favority a před takovými mocnostmi jako je Austrálie, Británie, Kolumbie, Švýcarsko, Norsko a USA. Mimochodem, ČR je až 26.

Staré dobré špendlíky

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Místo supermoderních kapsiček na startovní čísla, povezou letos závodníci zase spínací špendlíky.

Letošní Tour zažije velmi „old fashion“ revoluci, nebo spíš návrat ke kořenům. Aerodynamické kapsy na závodní čísla nebudou letos povoleny, s výjimkou časovek. Místo nich přijdou na řadu opět „stará dobrá“ papírová čísla se zavíracími špendlíky. UCI písemně požádala týmy, aby nepoužívaly novou technologii z důvodu, že snižuje viditelnost čísel jezdců.

V posledních letech byla na Tour de France zavedena nalepovací čísla, ale zavírací špendlíky se stále běžně používaly. Několik společností nicméně vyrobilo kapsy, do kterých šlo čísla vložit.

Podle UCI se však objevily stížnosti zainteresovaných stran na špatnou viditelnost takových čísel. „UCI uznává, že tento požadavek nemusí být pro mnohé z vás ideální, protože výhody fixačních systémů nebo kapes poskytují elegantní a aerodynamické řešení,“ stojí v dopise UCI. Řídící orgán uvedl, že pravidlo se vztahuje pouze na běžné silniční etapy a že kapsy budou dále povoleny během individuálních časovek, v úvodním a předposledním dni Tour de France.

Van der Poel v české kombinéze

Česká oděvní „cyklofirma“ Kalas Sportswear připravila speciální kombinézy pro tým Alpecin-Deceuninck a hvězdného jezdce Mathieu Van der Poela.

Letošní Tour de France zahajuje 13,2km individuální časovka v Kodani a Kalas Sportswear, sponzor oblečení Alpecin-Fenix ​​(který je nyní kvůli závodu přejmenován na Alpecin-Deceuninck), usilovně pracoval na tom, aby pomohl Van der Poelovi získat vedení před specialisty na časovky.

Česká značka navázala partnerství s britskými odborníky na aerodynamiku Vorteq. Speciální kombinéza stojí 2 750 liber (skoro 80 tisíc korun), což je desetkrát víc než běžná kombinéza. „Výkon a inovace jsou jádrem všeho, o co ve společnosti Kalas usilujeme,“ vysvětlil ředitel Kalas Josef Filip. „Tato speciální kombinace jedinečných leteckých zkušeností a našeho vlastního nejmodernějšího výrobního zařízení znamená, že můžeme společně vytvořit novou aero kolekci světové třídy.“

Tour na Netflixu

Organizátoři Tour de France ASO potvrdili, že chystají dokumentární seriál ve spolupráci s Netflix a France Télévisions. Půjde o osmidílný seriál o Tour 2022, který se má vysílat na začátku roku 2023.

Natáčení produkce poběží od března do červencového startu. K účasti se přihlásilo osm týmů. AG2R Citroën, Alpecin-Fenix, Bora-Hansgrohe, EF Education-EasyPost, Groupama-FDJ, Ineos Grenadiers, Jumbo-Visma a QuickStep-AlphaVinyl budou součástí seriálu, který se bude vysílat ve 190 zemích po celém světě.

Veřejnost bude moci vidět, jakou je Tour de France pro závodníky výzvou, zejména co se týče utrpení, posouvání jejich limitů a týmového ducha.

Peklo na 2. sektoru s kočičími hlavami

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Jeden z dlážděných úseků na letošní Tour nahání hrůzu.

Sportovní ředitel UAE Team Emirates Aart Vierhouten doprovázel Tadeje Pogačara, když testoval dlážděné úseky pro Tour de France 2022. Bývalý profesionální jezdec popsal to, co viděl, když přijel do druhého sektoru, jako životu nebezpečné.

„Jsem překvapený z druhé sekce,“ řekl Vierhouten webu Sporza poté, co sledoval Pogačara. „Nikdy bych to do závodu nezařadil, kdybych byl organizátorem.“ 155 km dlouhá 5. etapa Tour de France z Lille do Arenberg Porte du Hainaut zahrnuje 11 dlážděných sekcí. „Na posledních dlážděných úsecích může jet skupina 40 jezdců pohromadě. Ale na těch prvních úsecích pojede celý peloton. Je to životu nebezpečné a v případě deště naprosto nezodpovědné.“

Sám dvojnásobný vítěz Tour Pogačar po prohlídce řekl: „Může se to strašně pokazit, nebo to může dopadnout dobře. Tady Tour nevyhraješ, ale můžeš ji prohrát.“

Reklama

Doporučované