Hlavní obsah

Spotify úspěšně vstoupilo na burzu. Miliardový investiční motor funguje, oddychlo si Silicon Valley

Spotify, úspěšný vstup na burzu.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

 

Reklama

Hodnota největší hudební streamingové služby na světě stoupla během prvního dne veřejného obchodování o čtvrtinu.

Článek

Streaming hudby, tedy způsob konzumace, kdy si nekupujete skladby ani alba, ale platíte poplatek za on-line přístup k širokým databázím, je jediným rostoucím subtrhem byznysu s hudbou. A původně švédská služba Spotify vede peloton firem podnikajících v této oblasti.

Ani 70 milionů platících uživatelů ale zatím nedostalo firmu založenou v roce 2006 Danielem Ekem do zisku. Přesto se odhodlala vstoupit na newyorskou burzu. A úspěšně - během úterního debutu stoupla cena firmy z 19 miliard (na tolik ji podle The Wall Street Journalu ohodnotili privátní investoři) na tržní kapitalizaci přes 26 miliard dolarů.

Spotify se neodhodlalo ke klasické emisi akcií (IPO), ale k poměrně vzácnému tzv. direct listingu. Firma tedy nevydala žádné nové akcie, ale na trh uvedla ty, které už vlastnili investoři z dřívějška. A těm tak ve finále poskytla pěknou příležitost ke zhodnocení.

„Zatímco ještě v posledním loňském investičním kole se akcie prodávaly za cenu okolo padesáti dolarů, na burzu vstoupily za 165 dolarů,” upozornil na více než trojnásobný výnos během poměrně krátké doby analytik Patria Finance Ján Hladký.

Právě toto zhodnocení muselo potěšit celou start-upovou scénu. Dokázalo totiž, že model, na kterém stojí celý multimiliardový ekosystém Silicon Valley, může fungovat. Tedy, že se zainvestuje do zajímavého nápadu a poté při vstupu na burzu (nebo akvizici) sklidí mnohonásobek.

Poslední roky přitom podobný úspěšný příklad v podstatě nenabídly, a tak postupně narostl rezervoár na burzu čekajících start-upů na 171 ze 45 v roce 2014. Největší z nich - kalifornský Uber - je oceňován na 68 miliard dolarů.

Přesto je před Spotify a jejími konkurenty ještě dlouhá cesta. Jak to vidí burzovní analytik a co si o současnosti a budoucnosti streamingu myslí hudebník, skladatel, producent a člen kapely Lucie Michal Dvořák, najdete ve videu v úvodu článku.

Reklama

Doporučované