Hlavní obsah

Stát zavede limity pro slevy jízdného, platit začnou od ledna

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Reklama

aktualizováno •

Zástupci vlády v tomto týdnu uvedli, že slevy zneužívají někteří dopravci.

Článek

Stát od počátku příštího roku zavede maximální slevy na jízdné pro žáky, studenty a důchodce. Sleva zůstane 75 procent, její výše ale bude mít u každé trasy nastavený limit v korunách. Omezení vydá Ministerstvo financí v aktualizovaném cenovém výměru. Uvedla to ve společné tiskové zprávě Ministerstva financí a dopravy. Za první rok slev, tedy do 30. září, vyplatil stát dopravcům 5,6 miliardy korun.

Zástupci vlády v tomto týdnu uvedli, že slevy zneužívají někteří dopravci. Objevily se případy, že nastavené ceny jízdenek několikanásobně převýšily obvyklé hodnoty, uvedla dnes ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

„Uvedená praxe dopravců popírá smysl zavedení slev – přispět na jízdné těm, kteří to potřebují. Nikoliv tedy těm, kteří na cenu nehledí a zaplatí bez problému zlevněnou jízdenku z Prahy do Ostravy za 300 Kč, i když mohou jet s jiným dopravcem podstatně levněji,“ doplnil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

„Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí,“ uvedl v úterý premiér Andrej Babiš. Reagoval tak na praxi, kdy dopravci na některých trasách zdražili jízdenky oproti dosavadním cenám tak, aby od státu dostali co nejvíce peněz.

Stát totiž přispívá procentuální částkou – důchodcům a studentům uhradí 75 % z ceny jízdenky. Čím vyšší je tedy cena, tím více dostane dopravce od státu.

Premiér se prý o problému, který už nějakou dobu popisují média, dozvěděl při úterní cestě vlakem do Brna na veletrh. „Slevy jsme udělali, abychom pomohli lidem, protože i když navyšujeme důchody, nejsou stále dostatečně vysoké,“ dodal Babiš.

Podle médií extrémní případy souvisejí s Leo Expressem, který ve špičce prodával vlakovou jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než 1100 korun. Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík dnes uvedl, že firma používá takzvané dynamické jízdné, které je podle ministerstva dopravy v souladu s vyhláškou pro výpočet slev a jehož systém automaticky zvyšuje ceny s blížícím se termínem odjezdu a obsazeností spoje. Cena jízdenek nakupovaných na poslední chvíli se tak může podle Sedlaříka „vychýlit“.

Leo Express proto od října nastavil nový systém, v němž je například na trase Praha – Ostrava 75procentní kompenzace vypočítávána maximálně z 599 korun, zopakoval mluvčí. Firma si tak bude za slevu nárokovat od státu maximálně 449 korun na jednu jízdenku. Souhrnná výše kompenzací pro firmu klesne přibližně o pět procent, což podle Sedlaříka dokládá, že za vychýlené ceny se prodalo jen málo jízdenek.

Nově bude stát na jízdenku třeba mezi Prahou a Ostravou dopravcům jako 75 procent ceny doplácet maximálně 389 korun, i kdyby jízdenka stála třeba 1200 korun, uvedla ministerstva. „Cena jízdného na železnici nesmí překročit částku, kterou každý dopravce kalkuluje na základě svých oprávněných nákladů,“ píše se v tiskové zprávě.

Reklama

Související témata:

Doporučované