Hlavní obsah

„Stát od nás dal ruce pryč.“ První velká čistírna neustála krizi

Foto: Ideal Česká, Seznam Zprávy

Společnost Ideal Česká provozuje 12 poboček čistíren Bel & Blanc v Česku a dále 12 poboček 5àsec a další čtyři na Slovensku.

Reklama

Společnost Ideal Česká, která provozuje síť čistíren 5àsec a Bel & Blanc, na sebe podala návrh na insolvenci. Vyplývá to z insolvenčního rejstříku.

Článek

Společnost Ideal Česká, která provozuje v obchodních centrech v Česku a na Slovensku pod značkami Bel & Blanc a 5àsec téměř 30 čistíren a patří tak k největším firmám v oboru v zemi, na sebe podala návrh na insolvenci. Z insolvenčního rejstříku vyplývá, že jí zlomila vaz dlouhá uzavírka obchodních center a zároveň fakt, že neměla nárok na státní pomoc.

„Dlužník vykazoval dlouhodobě dobré obchodní výsledky, zvládal své závazky hradit a v případě potřeby pružně reagovat na vývoj trhu. Avšak v důsledku mimořádných opatření přijatých v rámci boje proti pandemii covid-19 došlo k výraznému poklesu tržeb. Důvodem bylo zejména uzavření obchodních center a i po jejich znovuotevření razantní pokles jejich návštěvnosti. Tím se Dlužník dostal do mimořádných finančních problémů, přičemž vzhledem k tomu, že poskytování jeho služeb nebylo ze strany státu zakázáno, neměl nárok na státní podporu,“ píše společnost ve svém návrhu.

Firma založená v roce 2000, která patří polské společnosti provozující čistírny EBS Spolka Akdyjna a pět procent akcií v ní draží podle obchodního rejstříku také Markéta Beaujardová, nestíhala splácet své závazky.

Ačkoliv za rok 2020 její tržby přesáhly 75 milionů korun, nyní její dluhy vůči 76 věřitelům dosahují téměř 38 milionů korun.

Firma, jejíž majetek je nyní oceněn na zhruba 4,5 milionu korun, a která měla pobočky v největších obchodních centrech v zemi, jako je například Palladium, Nový Smíchov, Černý Most či Letňany v Praze, Galerie Vaňkovka v Brně, Galerie Šantovka v Olomouci, Borská Pole v Plzni či Centro Zlín ve Zlíně, se snažila svou situaci aktivně řešit už v průběhu mimořádného moratoria, které bylo vyhlášeno 1. září 2020 a následně prodlouženo 3. prosince.

Snížila například počet zaměstnanců v provozovnách i kancelářích, outsourcovala mzdovou agendu, získala slevy od dodavatelů, vyjednala dočasné slevy z nájemného u pronajímatelů, šetřila na spotřebním materiálu a energiích. Neblahou finanční situaci se jí však přesto nepodařilo zvrátit.

„Pokračující masivní výpadky tržeb v důsledku pokračujících omezení maloobchodního prodeje však urychlily nárůst obchodních závazků po splatnosti a společně se závazky vůči financující bance přiměly dlužníka učinit závěr, že se nachází v úpadku,“ uvádí zápis v insolvenčním rejstříku.

Společnost zároveň v návrhu na insolvenci žádá o schválení reorganizace, kdy vysvětluje, že tak dlužníci dosáhnou vyššího uspokojení svých závazků, než kdyby skončila v konkursu.

Mezi její největší věřitele patří například Klepierre CZ, kterému síť čistíren dluží na nájemném 1,9 milionu korun, či Centrum Chodov, kterému dluží téměř 1,1 milionu korun.

Podle Asociace prádelen a čistíren ČR je předlužení takové firmy důsledkem toho, že vláda dala od tohoto oboru takřka ruce pryč.

„Od začátku pandemie zdůrazňujeme nezastupitelnou roli prádelen a čistíren na trhu a tohle je bohužel smutný důkaz toho, jak málo jim vláda pomohla. Celý loňský rok je nechala propadat sítem cílených podpor a letos nastavila nové kompenzační programy s přísnou podmínkou propadu poklesu tržeb o 50 %, která trestá podnikatele, jež se složité situaci snažili přizpůsobit,“ říká Jana Puškáčová, prezidentka Asociace prádelen a čistíren ČR (APAČ).

Pomoc podle ní navíc přišla pozdě, protože příjem žádostí bude spuštěn až v polovině dubna a již nyní asociace ví, že na ně značná část podnikatelů nedosáhne.

Na českém trhu působilo v roce 2019 podle informací APAČ 403 prádelen a čistíren, které s pomocí téměř 8 300 zaměstnanců přijaly zakázky za šest miliard korun.

Z letošní únorové ankety Hospodářské komory vyplynulo, že 58 % respondentů z řad prádelen a čistíren pokrývají současné vládní programy méně než pětinu celkových nákladů firmy. Polovina respondentů (51 %) dále uvedla, že za současných podmínek udrží svoje podnikání nejdéle 1 až 3 měsíce.

Reklama

Doporučované