Hlavní obsah

Stát obsadil Hlavní nádraží. Italové nepřišli a vzkazují: Ráno uvidíme

 

Reklama

16. 10. 2016 19:17

Spory mezi Grandi Stazioni a správou železnic v neděli vyvrcholily. SŽDC nabízí zaplatit firmě, co opravdu investovala.

Článek

Závěrečnou kapitolu otevřela nedělní odpolední schůzka ve vládním salonku přímo na nádraží. Zástupci Grandi Stazioni byli sice pozvaní, ale nedorazili.

"Ta smlouva stále trvá, takže my nevidíme právní důvody pro to, abychom se s někým setkávali a o něčem jednali. Další kroky si řekneme zítra ráno," uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamšík.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poslala v neděli na Hlavní nádraží posílené týmy. Ochrana objektů má podle státu zajistit, aby byly prostory bez problémů přebrány, i když firma Grandi Stazioni nespolupracuje.

Generální ředitel SŽDC Pavel Surý po nedělním setkání bez Italů prohlásil, že upřednostňuje mimosoudní dohodu. Připustil ale, že spor zřejmě nakonec bude muset rozhodnout soud.

Správa železnic vypověděla Grandi Stazioni smlouvu k nedělní půlnoci poté, co firma nestihla dokončit rekonstrukci historické Fantovy budovy na hlavním nádraží.

SŽDC je po ukončení smlouvy připravena zaplatit částku, kterou italská firma prokazatelně na nádraží prostavěla.

Nové smlouvy, stejné podmínky

"Kontinuita fungování nádraží bude zachována. Pozvali jsme i zástupce z řad nájemníků, abychom je ujistili, že se pro ně nic nemění," uvedl pro Seznam Zprávy po nedělním jednání přímo v prostorách Hlavního nádraží mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Vedení SŽDC podle náměstka Tomáše Drmoly nabídne všem 50 nájemcům nádraží uzavření nové nájemní smlouvy za stejných podmínek, jako mají s Grandi Stazioni.

"Již jsme kontaktovali 43 nájemců a budeme hovořit i se zbývajícími sedmi. Smlouvy budou uzavřeny na začátku příštího týdne," řekl Drmola.

Italská fima měla zrekonstruovat nádraží včetně historické Fantovy budovy. Z ní ale společnost za 13 let opravila jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Boční trakty včetně fasády památkově chráněného objektu dosud na opravy čekají, což je podle SŽDC důvod, proč spolupráci ukončit.

"Pokud nebude prodloužena lhůta na dostavbu, tak budeme muset přistoupit k vyžádání návratu naší investice. A současně budeme žalovat český stát respektive SŽDC o ušlý zisk a škody," řekl již dříve redakci Seznam Zprávy mluvčí italské firmy Martin Hamšík.

Nedělního předávání budovy se firma nezúčastnila.

„Prodloužení není možné. S půlnocí se (pro nájemce obchodních prostor, pozn. red.) ale nic nemění. Chceme zajistit, aby se cestující ani nájemci nestali rukojmími. Očekáváme, že dojde na soud, to je jejich právo,“ dodal za SŽDC Ptačinský.

Hra o víc než miliardu

Částka, kterou by mohla Grandi Stazioni požadovat, se může vyšplhat až na 1,2 miliardy korun. Italové do ní započítávají peníze za rekonstrukci odbavovací haly i náhradu za ušlý zisk z provozu nádraží, který měli nasmlouvaný na 30 let.

SŽDC tvrdí, že Italové měli dost času na to, aby rekonstrukci dokončili. Podepsání dodatku o prodloužení lhůty na dostavbu by prý bylo protizákonné. Proti tomu stojí názor Grandi Stazioni, správa železnice podle nich nemá k ukončení spolupráce zákonný důvod.

Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované