Hlavní obsah

Stát zváží omezení vjezdu kamionů na objížďky mýtných úseků

2. 8. 2019

Ilustrační fotografie.

Stát uvažuje o možnosti omezit vjezd kamionů na silnice, kde hrozí objíždění úseků, které budou od příštího roku nově patřit do mýtného systému. Kraje a obce nyní vytváří seznam těchto míst. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) to uvedl na svém twitterovém účtu. Obce tento týden Kremlíkovi zaslaly dopis, ve kterém žádaly stanovení kompenzací za chystané zpoplatnění 870 kilometrů silnic první třídy.

Článek

„Mýtné na silnicích první třídy řešíme. V pracovní skupině jsme se dohodli, že budeme řešit možnosti omezení vjezdu kamionů na silnicích, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků. Kraje a obce nyní vytváří seznam takovýchto míst,“ napsal ministr na svém účtu.

Reagoval tak na dopis, který mu tento týden zaslal Svaz měst a obcí. V něm ho zástupci obcí žádali, aby Ministerstvo nevydávalo vyhlášku, kterou nové úseky silnic první třídy zpoplatní, dokud nevyřeší očekávané negativní dopady.

Obce i kraje se obávají toho, že kamiony budou nově zpoplatněné úseky objíždět po menších silnicích. Podle nich to povede ke zhoršení stavu silnic i bezpečnosti ve městech. Po státu svaz žádal, aby stanovil kompenzace za zničení objížďky nebo zpřísnil pokuty. Kremlík dnes dopis uvítal jako příspěvek do diskuze.

Obce i kraje proti zpoplatnění zhruba 870 kilometrů silnic první třídy protestují dlouhodobě. Kremlíkův předchůdce Dan Ťok (za ANO) jim loni slíbil, že samosprávy budou moci vybrat úseky, na kterých bude zavedeno nulové mýtné. Současný ministr dopravy však od tohoto plánu upustil, podle něj by zavedení bezplatného mýta mohlo zpochybnit mýtný tendr.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Dosud mýtné vybírala firma Kapsch, od nového roku by mělo mýtné vybírat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Smlouvu ale řeší antimonopolní úřad a soudy.

Doporučujeme

Další zprávy

  • Ropný gigant Exxon má výrazně nižší zisk, Chevronu se dařilo

    Společnost ExxonMobil, která je největším producentem ropy ve Spojených státech, hospodařila ve druhém čtvrtletí s výrazně nižším čistým ziskem než loni. Vydělala 3,13 miliardy dolarů (72,6 miliardy korun), což je pokles o 21 procent. Důvodem jsou nižší ceny plynu, pokles zisku ze zpracování ropy a ztráta chemické divize. Její rival Chevron si vedl mnohem lépe.

  • Indonésii zasáhlo zemětřesení, úřady varují před tsunami

    Silné zemětřesení dosahující podle předběžných údajů sedmi stupňů dnes zaznamenal americký geologický ústav USGC u ostrova Sumatra. Indonéské úřady vydaly varování před tsunami a vyzvaly obyvatele pobřežních oblastí v provincii Banten na ostrově Jáva, aby se okamžitě evakuovali do výše položených míst.

  • Pražské teplárenské klesl loni meziročně čistý zisk o pětinu

    Pražské teplárenské klesl loni meziročně čistý zisk o pětinu na 562 milionů korun. Výnosy firmy se proti předloňsku snížily o 3,6 procenta na 5,1 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou firma zveřejnila na svém webu. Jediným akcionářem PTAS je společnost EP Energy z Energetického a průmyslového holdingu podnikatele Daniela Křetínského.

    Předseda představenstva PTAS Petr Sekanina ve zprávě uvedl, že proti roku 2017 klesl počet topných dnů o 29 na 191. Pouze za teplo firma loni utržila 4,8 miliardy korun, meziročně o 1,2 procenta méně.