Hlavní obsah

Tajný plán Londýna: státní nouzové trajekty v případě francouzské blokády La Manche

30. 10. 2018
Foto: Shutterstock.com

Trajekt v přístavu v Calais.

Z britských vládních kruhů unikla další část nouzového plánu pro chaotický brexit, tedy situaci, kdy Spojené království opustí EU bez dohody. Londýn se připravuje na variantu, že by po březnu 2019 zkolabovala doprava přes Lamanšský průliv a francouzská strana „zablokovala” strategický přístav v Calais. Podle deníku The Sun by britská vláda v takovém případě pronajala 10 trajektů a financovala dopravu do belgických a nizozemských přístavů.

Článek

Podle utajovaných plánů by roční provoz jednoho trajektu přišel britskou státní pokladnu na 7,5 milionu liber. Podle Sunu by to byli britští úředníci, kdo by rozhodoval o tom, které kamiony by drahocennou, nouzovou spojnici s evropskou pevninou směly používat.

Narušení dopravy přes La Manche by přineslo chaos na komunikacích směřujících do britských a francouzských přístavů. Britská vláda před několika dny otestovala uzavření patnáctikilometrového úseku dálnice M26 na jihovýchod od Londýna a jeho přeměnu na nouzové parkoviště pro kamiony…

Mezitím přišla pro vládu Theresy Mayové další ekonomická „jobovka.” Londýn podle agentury Bloomberg zjistil, že nebude moct po brexitu jednoduše „zkopírovat” ekonomické podmínky Světové obchodní organizace (WTO), které má dlouhodobě nastavené Evropská unie. Obchodování podle pravidel WTO přitom zastánci odchodu Spojeného království z EU označovali za nejhorší možnou variantu brexitu.

Že plán na rychlou „normalizaci” britských závazků vůči Světové obchodní organizace ztroskotal, přiznal i britský ministr mezinárodního obchodu Liam Fox. Londýnu se postavily do cesty Spojené státy, Nový Zéland a některé další země kvůli celním tarifům a dovozním limitům na hovězí a jehněčí maso nebo cukr.

Ministr financí Philip Hammond představil v pondělí odpoledne v parlamentu dlouho očekávaný návrh rozpočtu na další období. V něm navýšil „nouzovou” sumu pro scénář odchodu z Evropské unie bez dohody, tedy variantu „no deal” z 1,5 na více než 4 miliardy liber. Původní setrvání Británie v EU Hammond se dostal do sporu s úřadem premiérky ohledně pohledu na státní výdaje v příštích měsících.

Zatímco Downing Street číslo 10 tvrdí, že v kapitole výdajů nebude nic měnit ani v případě krachu brexitových jednání, šéf resortu financí by v takovém případě navrhoval rozpočet přepracovat.

Doporučujeme