Hlavní obsah

ChatGPT míří do firem. Slibuje soukromí i rychlost, způsobí ale pořádný poprask

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy, AI vizualizace

Služba ChatGPT nasazuje oblek a míří do korporátního prostředí.

Reklama

aktualizováno •

Dvakrát rychlejší, výkonnější a hlavně se zárukou naprostého soukromí. To je nový ChatGPT Enterprise, který cílí na střední a velké firmy. OpenAI tak chce získat více peněz, řada „napojených služeb“ naopak spláče na výdělkem.

Článek

Nástroje generativní umělé inteligence jsou populární v mnoha firmách, protože pomáhají zvýšit produktivitu jednotlivců. Podle interních statistiky OpenAI se v 80 % největších firem najdou lidé, kteří chtějí používají ChatGPT v práci. Ale mnoho společností svým zaměstnancům k ChatGPT zakazuje přístup. Obávají se totiž možného úniku dat.

Právě tyto obavy chce OpenAI zažehnat novým produktem: „Spouštíme ChatGPT Enterprise, který nabízí zabezpečení a soukromí na podnikové úrovni, neomezený přístup k vyšší rychlosti GPT-4,“ uvádí na blogu. „Věříme, že umělá inteligence může pomoci a pozvednout každý aspekt našeho pracovního života a zvýšit kreativitu a produktivitu vašich zaměstnanců.“

Jak mohu použít AI nástroje v práci?

Generativní umělá inteligence zřejmě výrazně promění pracovní trh budoucnosti. Podle odhadů se může dotknout asi dvou třetin pracovních míst. Ve většině oborů může pomoci s tvorbou textů, e-mailů, strategií, návrhů, počítačového kódu, prezentací, analýz, reportů a automatizací procesů.

Prolistujte si 14 hypotetických příkladů pro různé profese:

Více nápadů, jak AI zapojit, najdete v našem článku o ChatGPT:

Inspirovat se můžete také v našem letním seriálu Hrajeme si s AI, kde přístupnou formou ukazujeme nejen rodičům s dětmi, co všechno současné AI nástroje nabízejí a jak strojové inteligence a kreativity využít.

Kromě dvakrát vyšší rychlosti nabídne ChatGPT Enterprise také delší „kontextové okno“ o délce 32 tisíc tokenů, což je čtyřikrát více než současný běžně dostupný model GPT-4 v placené verzi ChatGPT Plus. Delší kontextové okno by mělo umožnit konzistentnější konverzace. Chatbot totiž nebude „zapomínat“, o čem jste se spolu bavili, a dokáže pracovat s delšími texty a nahranými dokumenty.

Největším kontextovým oknem na trhu se nyní chlubí konkurenční Claude 2 se stovkou tisíc tokenů (deset tokenů odpovídá přibližně sedmi anglickým slovům, pozn. red.)

Bezpečí, šifrování, soukromí

Firma OpenAI ve svém oznámení zdůrazňuje, že data nahraná v rámci firemního účtu nebudou použita k trénování příštích AI modelů. To je jedna z věcí, která firmy dosud dost trápila. I v ChatGPT lze toto trénování na uživatelských datech vypnout pomocí speciálního přepínače, zároveň si tím ale vypnete i možnost ukládání historie konverzací.

Foto: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

ChatGPT má možnost vypnutí „Historie a trénování“ v dialogu Nastavení.

Uživatelská data jsou šifrovaná dle obvykle požadovaných standardů (AES 256bit a TLS 1.2+), což by mělo stačit pro většinu korporátních potřeb. Administrátoři budou mít k dispozici klasické nástroje pro správu uživatelů, budou si například moci zobrazit, jak často který uživatel ChatGPT využívá. Tím by měla zmizet velká část výhrad, kvůli kterým se velké firmy zdráhaly nový nástroj nasadit do svého arzenálu.

Otevře to stavidla uplatnění AI ve firmách.
Rachel Woodsová, The AI Exchange

OpenAI uvádí, že má své uživatele ve většině velkých firem, což usuzuje z toho, že mezi registrovanými uživateli ChatGPT jsou adresy odpovídající doménám 80 % firem z žebříčku Fortune 500. A několik vybraných firem už ve spolupráci s OpenAI využívá novou firemní verzi : „ChatGPT Enterprise zkrátil dobu výzkumu v průměru o hodinu denně, čímž zvýšil produktivitu lidí v našem týmu,“ uvedl Jorge Zuniga, šéf firmy Asana. „Je to mocný nástroj, který urychluje testování hypotéz a zlepšování našich interních systémů.“

Firemní verze ChatGPT je dostupná na základě konzultace s obchodníky z firmy OpenAI, kteří také firmě vytvoří konkrétní cenovou nabídku na míru.

Kdo na tom prodělá?

Podle expertky Rachel Woodsové z AI Exchange je ChatGPT Enterprise opravdu důležitý krok pro OpenAI: „Otevře to stavidla, firmy budou moci začít používat umělou inteligenci v podnikání. Obavy o soukromí totiž byly pro řadu firem hlavní překážkou. Teď, když tato překážka zmizela, bude po lidech, kteří umí delegovat část své práce na AI systémy, velká poptávka.“

Týmy dostanou možnost sdílet „šablony promptů“, což je další funkce, kterou nyní bylo třeba řešit pomocí různých externích nástrojů. Dá se předpokládat, že ChatGPT časem umožní i trénování vlastních modelů přímo nad firemními daty.

Firma OpenAI tímto oznámením vstoupila do přímého konkurenčního boje s plánovaným nástrojem Kopilot od Microsoftu, který rovněž firmám slibuje bezpečnou práci s daty pomocí modelů od OpenAI. Kromě toho vznikla v posledních osmi měsících celá řada méně známých nástrojů, které v podstatě tvořily „prostředníka“ mezi firmami a modelem GPT-4 od OpenAI.

Pro tyto služby tak bude nyní mnohem těžší zdůvodnit, proč by měli zákazníci používat právě jejich systém namísto ChatGPT Enterprise. OpenAI navíc předplatitelům slibuje i přístup k tomuto API rozhraní, takže především pro velké firmy půjde zřejmě o lákavou nabídku. Posoudit to ovšem nemůžeme, dokud neznáme konkrétní cenové rozmezí.

Provoz ChatGPT i trénování nových modelů je finanční velmi nákladný. Konkurence nespí a GPT-4 už dávno není jediný velký jazykový model. Firma OpenAI tak logicky hledá další způsoby, jak využít svého náskoku a získat další zdroje financí.

Aktualizace: Doplnili jsme vysvětlení pojmu kontextové okno.

Reklama

Doporučované