Článek
Minulý týden se konala největší a nejstarší přehlídka letecké i vesmírné techniky na světě - Paris Air Show 2025. Redakce SZ Tech už také informovala o rekordní české účasti i o tom, co tuzemské firmy na veletrhu ukazovaly. Byla to nová letadla a motory, nebo i drony.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Například zlínský podnik MGM Compro s představenou hybridní pohonnou jednotkou nastínil budoucnost letectví , do které dává nahlédnout i tato druhá reportáž.
„V nějakém bodě během příštích 50 letech uvidíme enormní technologické změny v tomto průmyslu. Ale ještě si nejsme jistí, v jakých ohledech - možná to bude celoelektrické letadlo, nebo letadlo poháněné vodíkem, nebo nějaký významný krok v tom, jak vlastně letadla fungují,“ uvedl na pařížském veletrhu marketingový ředitel pro novou sérii letadel Boeing 777X, Justin Hale.
Zelené létání do 10 let
V posledních letech se objevilo hned několik konceptů elektrických nebo vodíkových letadel, která počítají s kapacitou zhruba stovky cestujících od různých společností a startupů jako například Elysian z Nizozemska anebo Wright Electric z USA.
A neotálí ani francouzský Airbus. Ten oznámil vývoj svého elektrického letadla pro více než 100 pasažérů už v roce 2020 v rámci programu ZEROe. Pohánět by jej měly vodíkové palivové články a letos v březnu odhalil i nový design, který snížil dřívější počet motorů z šesti na čtyři o výkonu dvou megawattů na každý a s doletem přibližně 1850 kilometrů. Prohlédnout si jej lze v úvodní videoreportáži. S prvním letem ale střízlivě počítá do roku 2035.
Blíže cíle jsou spíše menší stroje pro městskou dopravu, takzvané eVTOLy, tedy elektrické letouny s vertikálním startem a přistáním, jinak řečeno i létající taxi. Donedávna je vyvíjel i Airbus, ale na začátku tohoto roku pozastavil program z důvodu nedostatečné vyspělosti technologií, především baterií. Jiné firmy však stále pokračují a prezentovaly se i na Paris Air Show 2025.
Létající taxi už letos
Americká firma Wisk Aero platí za jednoho z předních vývojářů eVTOLů, a to nejen proto, že byla první v USA, která dokázala létající taxi vyvinout jako plně autonomní neboli samořízené. Její nový model Generation 6 pojme čtyři cestující, uletí asi 144 kilometrů, cestovní rychlost je až 190 kilometrů za hodinu, přičemž se má vznášet zhruba 760 až 1200 metrů nad zemí. Dobíjení přitom zabere jen 15 minut.
„Rozumíme, že je to jiné, na palubě není pilot, a na toho i další personál jsme při každé cestě zvyklí. Takže je na nás zajistit, že to letadlo je designované na nejvyšší možné bezpečnostní standardy. Jako Wisk jsme zavázáni je dosáhnout nebo překonat,“ říká v úvodní videoreportáži Becky Tannerová, vedoucí marketingu společnosti.
Firma také letos v květnu uzavřela pětiletou dohodu s NASA a v jejím rámci budou zkoumat nové technologie, se kterými by mohly stroje nasadit bezpečně do městské dopravy. Cílem je vyvinout a vyslat samořízená létající taxi do vzdušného prostoru Spojených států.
„Jak ale bezpečně zorganizovat vzdušný prostor, když v něm létá několik odlišných typů letadel? To je klíčová otázka včetně zohlednění pozemní infrastruktury, která se bude používat k servisování a dobíjení strojů anebo i čekání a odbavování cestujících. Všechny tyto věci se musí protnout. Wisk doufá, že by takto mohl v USA fungovat do konce tohoto desetiletí,“ dodává Tannerová.
S pilotem to jde rychleji
Už příští rok, chce ale získat certifikaci k provozu eVTOL v USA také americká firma Archer Aviation. Ta platí za jednoho z mála úspěšných výrobců z tohoto oboru a i ona se prezentovala na Paris Air Show 2025.
„Myslím, že průmysl s těmito letadly bude opravdu velký. Těžko nyní předvídat - toto je takový den číslo jedna pro nový průmysl. Je to jako když byl představen první Boeing 737-100 v roce 1964 a my zkoušíme předvídat, jak velký ten průmysl bude,“ řekl na přehlídce Adam Goldstein, CEO Archer Aviation.
Tato společnost dokázala prorazit i na americké burze. Důvod, proč se jí tak daří a proč by mohla už letos létat ve Spojených arabských emirátech je ten, že kromě tamní volnější legislativy jsou její elektrická létající taxi zatím navržená pro lety s pilotem.
Jmenují se Midnight, jsou pro čtyři pasažéry, uletí 160 kilometrů a to v rychlostí 200 kilometrů za hodinu ve výšce 460 metrů nad zemí.
„Jedna z ústředních výhod tohoto stroje je to, že je elektrický a opravdu jednoduchý. To znamená, že můžeme držet nízko náklady na výrobu, a to se nakonec může projevit až u zákazníka. Například používáme elektrické motory, které mají šest pohyblivých částí, a to když srovnáte s pístovými nebo spalovacími motory například v helikoptérách, tak je skutečně málo. To znamená, že údržba takových strojů je opravdu levná a můžeme navrhovat stroje, které jsou cenově dostupné. Takže jde o produkt pro masové použití, ne jen pro super bohaté,“ vysvětluje v úvodní videoreportáži Goldstein.
Trh pro miliardy cestujících
Na aerosalonu v Paříži se eVTOLy i prodávaly a dokonce šlo o první obchod celého veletrhu. Ten ještě 15. června - den před oficiálním startem, uzavřela Eve Air Mobility, dceřiná firma brazilského podniku Embraer, který je čtvrtý největší výrobce letadel na světě. Vyrobit má 50 létajících taxi pro správce vzdušné městské dopravy Revo v Sao Paulu. První stroje má podle smlouvy dodat v roce 2027.
Divize leteckého giganta věří, že do roku 2045 bude v provozu až 30 tisíc eVTOLů a v dalších 20 letech je budou používat tři miliardy cestujících, což by mělo generovat 280 miliard dolarů, tedy šest bilionů korun za rok. Novou predikci staví na datech z 1800 měst v prospektech OSN a informacích o tisícovce letišť a 27 tisících civilních helikoptér, které už dnes jsou v provozu. Létající taxi podle ní v budoucnu zkrátí cesty autem ze dvou hodin na pouhých 20 minut.