Hlavní obsah

Tři letadla, nový motor i drony. Co ukázaly české firmy na Paris Air Show

Tři letadla, nový motor i drony. Co ukázaly české firmy na Paris Air Show.Video: Jan Marek

Pařížský aerosalon platí v letectví za místo, kde se prezentují novinky a budoucnost světových nebes - nebo i významné zakázky. Redakce SZ Byznys a Tech přináší souhrn toho nejzajímavějšího, co na veletrhu ukázaly české firmy.

Článek

V pondělí 16. června odstartovala ta největší a nejstarší letecká přehlídka na světě - Paris Air Show, která trvá až do této neděle. Koná se každé dva roky a na letošní 55. jubilejní ročník dorazilo přes 2300 vystavovatelů ze 48 zemí. Představilo se na ní 150 létajících strojů, některé dorazily i z Česka. Jako třeba letoun L 410 NG od firmy Aircraft Industries z Kunovic.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Česká republika má letos na veletrhu historicky rekordní zastoupení. Schopnosti našeho leteckého průmyslu dorazilo představovat 22 firem - od výrobců letadel, přes specialisty na motory až po vývojáře simulátorů.

Po útlumu přišly zlaté časy

„V minulém ročníku jsme měli zapojeno 16 českých leteckých firem a v současném ročníku na letišti Le Bourget máme 22 podniků, což je opravdu za celou historii rekordní účast,“ potvrzuje v úvodním videu Jiří Protiva, člen představenstva Asociace leteckého a kosmického průmyslu (ALKP), který je i generální ředitel státního podniku LOM Praha.

„Český letecký průmysl po covidu, kdy byl úplně v útlumu, zažívá zlaté časy. Ta rostoucí křivka je teď velmi evidentní i touto účastí,“ doplňuje také Alena Medová, předsedkyně představenstva Aircraft Industries.

„Já už tam jezdím téměř 30 let a nepamatuju si, že by byla taková velká účast, takže je opravdu vidět, že ten aerospace byznys v České republice roste,“ dodává i Milan Macholán, generální ředitel a předseda představenstva PBS Group.

Podle Protivy je vysoká účast českých firem dokladem toho, že se chtějí nejen zapojovat do dodavatelských řetězců velkých hráčů jako například AirbusBoeing, ale hodlají i nabízet vlastní produkty.

Jaké české stroje se na veletrhu ukázaly

Největší české lákadlo bylo turbovrtulové letadlo L 410 NG. Dlouhé je 15 metrů, rozpětí křídel dosahuje skoro 19,5 metru, maximální vzletová hmotnost je sedm tun a dokáže přepravit 2,3 tuny nákladu. Přepravit také může až 19 pasažérů, nejvyšší rychlost je 417 kilometrů za hodinu a dolet má 2100 kilometrů s rezervou 45 minut.

Od roku 1969 v Aircraft Industries vyrobili přes 1200 strojů z této řady, L 410 létají v 60 zemích na pěti kontinentech světa. Poslední objednávky mířily do Senegalu a Chile. Na jejich výrobě se v Česku podílí celkem 617 firem.

„Na Paris Air Show proběhla řada obchodních jednání s civilními operátory i státní správou a zastoupeny byly opravdu všechny regiony. Měli jsme zákazníky z Jižní Ameriky, ale i z Karibiku a Afriky. Byli to spíše noví zákazníci a věříme, že pokud ten obchodní kontakt rozpracujeme, tak i z tohoto veletrhu vzejde nějaký prodej,“ doplňuje Alena Medová za Aircraft Industries.

V rámci české národní expozice se v Paříži ukázal i model podzvukového cvičného a taktického letounu L-39 Skyfox od Aero Vodochody. Na délku měří 12 metrů, rozpětí křídel má 9,5 metru, maximální vzletová hmotnost je 6,3 tuny a z toho může nést 1,2 tuny výzbroje včetně pum. Nejvyšší rychlost je 777 kilometrů za hodinu a dolet 2590 kilometrů.

Aero Vodochody odhalilo stroj pod tímto novým označením loni. Sériovou výrobu zahájilo už v roce 2023 a v současnosti dosahuje tempa výroby jedno letadlo za měsíc. Prvním zákazníkem byl Vietnam a loni se přidalo Maďarsko. Cena se pohybuje od 15 do 20 milionů dolarů a na výrobě se podílí 400 českých firem.

„V Paříži jsme jednali s mnoho potenciálními zájemci, protože Skyfox je nejen moderní, ale i efektivní a naplňuje požadavky vyspělých západních armád. Je vhodný jak pro výcvik pilotů na moderní letouny čtvrté a páté generace jako F-35, ale i pro různé mise v armádě jako podporu pozemních operací, průzkum a hlídání hranic. Věříme tak, že na show zaujal a završíme úspěšná jednání,“ doplňuje manažerka komunikace firmy Radka Černá.

Vedle ryze českých letounů L 410 NG a L-39 Skyfox se na Paris Air Show představil ale také ultralight Shark, který vyrábí československá firma Shark.Aero a na veletrhu reprezentoval zemi na poli malého letectví. Na délku má 6,7 metru, rozpětí křídel dosahuje 7,9 metru, váží 600 kilogramů a unese pilota a jednoho pasažéra. Maximální rychlost je 300 kilometrů za hodinu, podle výrobce jde o vůbec nejrychlejší stroj v kategorii ultralight. Dolet činí přes 2000 kilometrů. Cenově tento osobní letoun vychází na 250 tisíc eur, tedy zhruba 6,2 milionu korun. Firma vyrábí tři stroje za měsíc.

Převratné české letecké motory

V Paříži se představili i čeští výrobci dílů. Firma PBS Group z Velké Bíteše odhalila svůj nový a dosud nejvýkonnější proudový motor PBS TJ200, který se používá do bezpilotních letounů nebo i do naváděných střel. Právě letošní veletrh se také - oproti minulým ročníků - věnoval mnohem více obranným a vojenským technologiím.

„Vyniká poměrem rozměrů vůči tahu. Dovolím si říct, že se v tomto řadí k nejlepším na světě - je opravdu velice malý, ale přitom velice výkonný. Dnes jsme v nižších desítkách zákazníků, kteří mají zájem - jak tedy naši stávající zákazníci u menších motorů, které už dodáváme sériově, ale i potenciální noví zájemci,“ říká Milan Macholán z PBS Group.

PBS Group letos navýšila své výrobní kapacity o 220 procent a vytvořila další samostatnou divizi, do které investovala stovky milionů korun, aby posílila svou pozici na trhu. Loni firma spustila montáž a testování prvních motorů i v USA.

Zlínská firma MGM Compro pak na přehlídce v Paříži ukázala hybridní pohon o výkonu 400 kilowattů, určený pro regionální letadla s až 10 pasažéry.

V hybridní a elektrické motory věří také giganti

To, že budoucnost letectví se může přesunout k hybridním nebo i čistě elektrickým pohonům, nakonec na veletrhu naznačili zástupci jednoho z největších výrobců letadel na světě.

„V příštích 50 letech uvidíme enormní technologické změny. Ještě si nejsme jistí, v jakých ohledech - možná to bude celoelektrické letadlo nebo letadlo poháněné vodíkem, či významná změna v tom, jak letadla fungují,“ uvedl na pařížském veletrhu marketingový ředitel pro novou sérii letadel Boeing 777X Justin Hale. Tomu, co ukázal v Paříži Boeing, Airbus nebo i jeden z mála úspěšných výrobců eVTOLů čili elektrických létajících taxi, se budeme v další reportáž věnovat příští týden.

Specialista na výcvik, český státní podnik LOM Praha a jeho dceřiná firma VR Group, na veletrhu oznámil kontrakt na testování pomocných energetických jednotek (APU) od PBS Group.„Měli jsme příležitost na Le Bourget ukázat, že spolupráce českých subjektů na národní úrovni může mít velký přesah do mezinárodní scény. A jsem rád, že jsme zrovna tam s PBS Group mohli podepsat smlouvu,“ komentuje pro SZ Byznys dohodu Jiří Protiva, šéf LOM Praha.

Nováčkem české reprezentace na veletrhu letos byla firma FlyinDiamonds, která zastupovala rychle se rozvíjející tuzemský bezpilotní sektor, a to sice autonomní drony. V rámci její expozice byly zastoupené i další české podniky z tohoto sektoru jako Dronetag, DroneProfi, STV nebo Mejzlik Propellers.

Své malé čtyřvrtulové stroje vyrábí FlyinDiamonds od roku 2022, kdy ještě obstarávala hlavně světelné show pro festivaly. Dnes už cílí i na stavebnictví, průmysl, záchranné složky a vojenské aplikace. A letos také kvůli tomu, jak obtížné je získat povolení na testování strojů, otevřelaa první oficiálně schválený testovací polygon vyhrazený pro bezpilotní prostředky v Česku. Vznikl v Moravských Budějovicích a má rozlohu 300 kilometrů čtverečních.

„My jsme na Paris Air Show poprvé a nevěděli jsme, do čeho jdeme, ale je tady vidět, že dronové systémy a drony jsou součástí budoucnosti celého letectví a mě osobně velice překvapilo, jaký zájem o drony tady je - včetně našeho testovacího prostoru, který je unikátní nejen pro Českou republiku, ale pro celou Evropu,“ uzavírá reportáž Tomáš Jelínek, ředitel a spoluzakladatel firmy.

Doporučované