Hlavní obsah

Už žádný Twitter? Musk třikrát změnil jméno, jeho čínský vzor umí všechno

Foto: koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

Elon Musk pracuje na transformaci Twitteru do univerzální aplikace s názvem X (koláž, AI vizualizace)

Reklama

Sociální síť Twitter v rychlém sledu několikrát změnila jméno i logo. Většinou jde o Muskovy typické vtípky a provokace. Přeměna na firmu X však ukazuje, že se Musk nevzdal své vize přiblížit americký mobilní trh tomu čínskému.

Článek

Pokud používáte aplikaci nebo web Twitteru, mohlo vás překvapit podivné logo. Na místě, kde se obvykle nacházela klasická ikonka modrého opeřence, se objevil obrázek pejska plemene shiba-inu.

Šlo zjevně o narážku na kryptoměnu dogecoin, z jejíhož ovlivňování byl Musk v roce 2021 obviněn.

Nejspíše šlo o opožděný aprílový vtípek a typickou provokaci, ve kterých se nový vlastník Twitteru vyžívá. Druhou podobnou eskapádou je zdánlivá změna loga společnosti z „twitter“ na „titter“, ve zjevné narážce na anglický dvojsmysl. Musk údajně nechal zabělit písmeno „w“ na hlavní budově Twitteru v San Franciscu. Slovo „tit“ v angličtině označuje sýkorku a také se používá jako hovorové označení prsou.

Také v tomto případě jde o zjevný vtípek a nic nenasvědčuje tomu, že by to Musk s touto změnou myslel vážně. Pokud by někdo o jeho smyslu pro humor pochyboval, stačí se podívat, že změna jména na dvojsmyslné sexuální narážky nedělá jednapadesátiletému podnikateli problém.

Na pozadí této místy zábavné, místy puberťácké pěny dní se však odehrála skutečná změna názvu Twitteru.

Nová společnost X Corp. má dělat vše

Už od začátku roku 2022, kdy Elon Musk poprvé přišel s tím, že koupí sociální síť Twitter, se miliardář rozpovídal o své vizi pro tuto komunikační platformu.

„Nákup Twitteru je způsob, jak urychlit nástup mé původní vize pro společnost X.com“ uvedl pak Musk v říjnu 2022. To má být jeho „aplikace pro všechno“, jak vysvětlil jinde.

Na svém prvním setkání se zaměstnanci Twitteru ještě před dokončením akvizice Musk tuto vizi popsal na příkladu populární čínské aplikace. „Chceme se v podstatě zabývat důvody, proč Twitter nepoužívá více lidí. Vezměte si třeba aplikaci WeChat v Číně, což je vlastně skvělá, výborná aplikace, ale mimo Čínu nemá WeChat žádný vliv,“ podotkl Musk.

„A myslím, že je tu skutečná příležitost něco takového vytvořit,“ pokračoval Musk, tehdy ještě v pozici outsidera. „V Číně v podstatě žijete na WeChatu, protože je užitečný a pomáhá vám v každodenním životě. Kdybychom toho dosáhli nebo se tomu dokonce přiblížili s Twitterem, byl by to obrovský úspěch.“

Zdá se, že v této vizi nyní Musk pokročil. Soudní dokumenty ze začátku dubna 2023 ukazují, že Twitter už oficiálně nevystupuje pod jménem Twitter. „Společnost Twitter byla zcela začleněna do společnosti X. Společnost Twitter nadále neexistuje,“ uvádí právní zástupce, který společnost X reprezentuje.

Foto: zdroj: US Courts, koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

„Twitter již neexistuje“

Musk v roce 1999 založil firmu X.com, kterou ale později sloučil s firmou PayPal. Nová firma X Corp. s touto původní nemá – kromě názvu a zakladatele – nic společného. Musk ji založil na začátku března 2023.

Co funguje Číně, nemusí fungovat Muskovi

Myšlenka „aplikace pro všechno“ je lákavá a Musk není jediný, kdo Číně takovou univerzální komunikační platformu závidí.

„V Číně zvládá WeChat to, co aplikace Uber, Facebook, Apple Pay, Snapchat, Amazon, Skype a Tinder dohromady,“ shrnuje vývojářka Nellie Shenová. „Nemusíte opustit aplikaci WeChat, abyste mohli využívat všechny služby, které by vám jinak poskytlo deset jiných aplikací.“

Foto: Profimedia.cz

Aplikace WeChat na telefonu iPhone

Taková unifikace nabízí nesporné uživatelské výhody a komfort. Podle kritiků má však i své stinné stránky.

„Na Západě zatím nic podobného neexistuje a z pohledu regulací by to mohla být noční můra,“ myslí si Caitriona Fitzgeraldová, zástupkyně ředitele neziskové organizace Electronic Privacy Information Center, která se zasazuje o reformu ochrany soukromí.

Co by teoreticky „nová aplikace X“ mohla umět nad rámec toho, co už poskytuje současný Twitter? Třeba posílat platby mezi účty, na tom už ostatně Twitter podle zjištění The New York Times pracuje. Dále by se Twitter mohl stát platformou pro vysílání videa, publikaci obsahu nebo třeba nákup filmů.

V době, kdy sílí zájem zákonodárců v USA i v Evropě o regulaci velkých technologických platforem, by pokus o vytvoření „jedné aplikace pro všechno“ zcela jistě vzbudil pozornost.

Na druhou stranu není vůbec jisté, zda mají uživatelé o takovou „aplikaci pro všechno“ vůbec zájem. V minulosti se velikáni Facebook, Google, Apple i Amazon snažili o podobnou expanzi, ale nikomu z nich se to nepodařilo, rozhodně ne v takové míře, jakou známe z Číny.

Twitter začíná novou kapitolu

Navíc se Musk o expanzi pokouší v době, kdy zredukoval stav zaměstnanců z původních osmi tisíc zaměstnanců na 1500, jak uvedl v rozhovoru pro BBC. Tím Musk značně zredukoval výdaje firmy, ušetřil na mzdách asi 800 milionů dolarů ročně. Znamená to ale, že i běžný provoz může být v některých ohledech komplikovaný. Menší množství lidí musí obstarat všechny tradiční role, což podle kritiků vede k výpadkům a chybám.

Jedním z týmů, které Musk výrazně zredukoval, je oddělení pro vnější vztahy. Prakticky zrušil tradiční komunikaci s novináři: na každý e-mail zaslaný na tiskové oddělení systém automaticky odpoví emotikonem symbolizujícím exkrement.

Foto: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

Takto odpověděl automat na můj dotaz, zda skutečně na každý e-mail odpovídá tímto emotikonem. V mém případě je tato odpověď paradoxně užitečná…

Samotný Muskův rozhovor pro BBC vznikl v reakci na miniskandál. Twitter totiž zprávy veřejnoprávních stanic jako BBC nebo NPR označil za „vládou financovaná média“, čímž je dal naroveň státní propagandě. V rozhovoru Musk potvrdil, že tento nedostatek již napravili a nově je stanice označena za „veřejně financovanou“.

Samotný Twitter se podle Muska pohybuje na hraně bankrotu a nutně hledá nové zdroje financí. Zkouší to skrze zpoplatněné prémiové účty Twitter Blue. Během týdne se Musk chystá k zatím největší změně „ověřených“ účtů. Staré modré ikonky – udělované zdarma ověřeným osobnostem a institucím – hodlá zcela zrušit. Kdo bude chtít na Twitteru ověřenou identitu, bude muset zaplatit.

Také datum zrušení klasických („legacy“, tedy zastaralých) ověřovacích ikonek Musk naplánoval s ohledem na publikum, které umí ocenit jeho smysl pro humor. Číslovka 420 totiž odkazuje na komunitu fanoušků marihuany, ke které se Musk také hlásí.

Ve skutečnosti to však legrace být nemusí. Nutnost platit za ověřené účty může omezit působnost veřejně známých osobností, které mají k dispozici i jiné platformy. Připravit se o nejpopulárnější profily nepůsobí jako strategický start nové aplikace. Na zajištění toho, že se o Twitteru – a tedy o nové firmě X – bude mluvit, to ale zafunguje spolehlivě.

Oprava: Opravili jsme ornitologické názvosloví v článku.

Reklama

Související témata:

Doporučované