Hlavní obsah

Nike bude vyrábět virtuální tenisky

Podívejte se, jak chce Nike prorazit v metaverzu. Bude vyrábět virtuální tenisky.Video: Jan Marek

 

Reklama

Nike koupil startup tvořící virtuální tenisky. Na trh tzv. metaverza (tedy příští internet) vstupuje kvůli kryptoinvesticím a zájmu, který o „meta“ vyvolal Facebook.

Článek

Mark Zuckerberg přejmenoval své dítě, sociální síť se zásahem možná až čtyř pětin celosvětové internetové populace, na Meta.

Nové jméno zastřešuje nejen Facebook, ale také Instagram a má odkazovat k novému směřování jeho výtvorů právě do tzv. metaverza. Tedy nabídky virtuálních světů, do nichž by se uživatelé měli být schopni připojit nejen třeba pomocí speciálních brýlí Oculus, do kterých společnost investuje, nebo jim podobných pro rozšířenou realitu, ale také pouze přes obyčejný prohlížeč.

Jaký bude příští internet?

V konečné podobě by měl takový metavesmír zahrnovat všechny virtuální světy, které existují nebo které budou chtít další velké firmy k propagaci svých produktů stvořit. Dnes už tento koncept podle některých definic zčásti funguje u her jako Minecraft (od Microsoftu), Roblox či Fortnite.

Redakce SZ Byznys už dříve psala například i o Decentralandu, který v poslední době zažil hned několik rekordů na poli krypto investic do virtuálních pozemků. Takových on-line světů, kde lze tvořit všechno od avatarů (herní postavy) přes jejich oblečení i jiné předměty až třeba po budovy na zakoupených e-parcelách, je však víc. A zároveň se v tomto novém trhu metaverza dokážou uživit i výrobci těchto zmíněných položek.

O digitální umění je milionový zájem

Letos v únoru například startup RTFKT vyrábějící hlavně virtuální tenisky prodal 600 bot v hodnotě 3,1 milionu dolarů, a to podle magazínu Engadget jen za sedm minut.

Šlo totiž o limitovanou řadu tří párů v ceně tří, pěti a deseti tisíc dolarů, které pro něj navrhl oceňovaný umělec Fewocious tvořící digiumění. V červenci tento teprve osmnáctiletý mladík coby nejmladší výtvarník prodal v aukci Christie's za 2,16 milionu dolarů pět svých videobrazů.

V říjnu pak startup oznámil spolupráci s japonským malířem Takašim Murakamim a jeho dva tisíce plánovaných avatarů vybralo z kapes zájemců už skoro 65 milionů dolarů. Stejně jako v případě tenisek by mělo jít o takzvané nezaměnitelné tokeny (NFT), tedy unikátní předměty digitální povahy zapsané v blockchainu, což je jakási účetní kniha třeba pro kryptoměny. Prohlížet si je může kdokoli, vlastníka mají však jen jednoho – svého kupce.

Kde suroviny nikdy nedojdou

Právě velký zájem o tyto položky a virtuální svět nebo jistota nekonečných surovin k výrobě přilákala i obuvnického giganta Nike, který teď RTFKT odkoupil. Kolik za startup zaplatil, nezveřejnil. V květnu však startup vybral od investorů osm milionů dolarů, což ho ohodnotilo asi na 33,3 milionu dolarů, píše technologický server TechCrunch.

Nike ho chce zřejmě využít k výrobě vlastních virtuálních tenisek prodejných i do jiných virtuálních světů metaverza. V listopadu si rovněž za blíže neupřesněnou částku nechal postavit vlastní Nikeland na již zmíněné herní platformě Roblox, ve kterém jsou budovy, hřiště i arény značky, kde mohou hráči soutěžit v různých minihrách.

Malý virtuální svět je vytvořen podle skutečného sídla společnosti a samozřejmě propaguje i produkty značky jako oblečení a obuv. Zatím je zdarma.

Změna vedení ve prospěch nové doby

Obuvnický gigant si už také od roku 2019 pomalu začal registrovat ochranné známky pro svou značku v digitálním světě. Zde se zjevně projevilo vedení generálního ředitele Johna Donahoea, který dříve působil jako šéf společností eBay a Servicenow a od nějž se spíše technologické směřování očekávalo.

Koncem tohoto října si firma pod jeho vedením koupila dalších sedm patentů pro tvorbu produktů ve své značce v digitálním prostředí, dodává zpravodajský kanál CNBC.

Hodnota společnosti Nike na burze k dnešnímu dni za poslední rok vzrostla o více než 21 procent na 261,5 miliardy dolarů.

Reklama

Doporučované