Hlavní obsah

Revoluční brýle vás odříznou od světa, ale oči zůstanou. Apple ukázal Vizi

Foto: Apple

Firma Apple představila brýle pro virtuální a smíšenou realitu. Brýle nejsou průhledné, oči jsou vidět díky 3D displeji na povrchu brýlí.

Reklama

Americký technologický gigant představil dlouho očekávané zařízení – brýle pro virtuální a smíšenou realitu. Uživateli má nabídnout trojrozměrnou bránu do světa zábavy i produktivity. Pomocí kamer dovnitř pustí i okolní svět.

Článek

„Už to byl velký den, ale máme ještě jednu věc,“ usmál se šéf Apple Tim Cook v předtočené úvodní prezentaci každoroční konference WWDC.

Byla to dlouhá hodina. Apple ukazoval nové počítače, funkce pro telefony, tablety, sluchátka i hodinky. Ale většina diváků čekala na něco jiného. Na něco úplně nového. Na to, až Cook řekne ta tři slovíčka, která fanoušci Apple neslyšeli už dlouho: „One more thing.“ Ještě jedna věc.

Foto: Apple

Na první pohled zařízení Vision Pro vypadá jako lyžařské brýle…

Tímto sloganem obvykle Steve Jobs – legendární spoluzakladatel firmy a vizionář – oznamoval své oblíbené produkty. Jeho nástupce Tim Cook zatím žádný skutečně přelomový produkt nepředstavil. Dnes to ale změnil, protože firma Apple se doslova po hlavě vrhla do úplně nové kategorie.

Trojrozměrný svět na dosah

„Je to první produkt od firmy Apple, na který nekoukáte, ale koukáte skrze něj,“ všímá si Alan Dye, viceprezident společnosti Apple, který má na starosti uživatelské rozhraní. Ovládání ve virtuální realitě se obvykle provádí pomocí různých ovladačů, rukavic nebo dokonce otáčením hlavy. Ale to se perfekcionistům z firmy Apple nelíbilo – stejně jako se svého času Stevu Jobsovi nelíbilo ovládání telefonu dotekovým perem.

A řešení je i tentokrát stejné: lidské prsty. Stisk dvou prstů (palce a ukazováčku) zaregistruje kamera v brýlích. Další senzory uvnitř mezitím sledují váš pohyb. Výsledkem má být velmi přirozené ovládání prostřednictvím gest, pohledu očí a případně i diktování pomocí rozpoznávání hlasu.

Foto: Apple

Ovládání gesty není vynález Apple, o podobnou funkci se snaží i konkurence.

Celá plocha kolem vás, třeba celý obývák, se tak stává pracovní a zábavní plochou. Uživatel si může kamkoli umístit své aplikace a doslova se obklopit různými obrazovkami. „Poprvé jsme navrhli plně trojrozměrné ovládací rozhraní. Je to povědomé, a přesto revoluční. Všechny ovládací prvky dokonce vrhají stín v prostoru, abyste měli představu o tom, kde jsou umístěné,“ podotkl Dye.

Foto: Apple

Displeje můžete kombinovat a přehazovat, jak uznáte za vhodné. Svou pozici si pamatují, i když změníte svou polohu.

Vision Pro je vždy synchronizované s iPhonem, iPadem nebo počítači Mac. Lze k nim používat i skutečnou klávesnici, uživatel se nemusíte spoléhat jen na tu virtuální. Bude zajímavé sledovat, jak přesně se Apple povedlo vyladit zážitek „zpřítomnění“ v prostoru. O rychlou reakci se stará „starý známý“ čip Apple M2 v kombinaci s novým čipem R1 pro rychlé míchání obrazu ze šesti kamer. Zpoždění je prý menší než 12 milisekund, což by bylo nepostřehnutelné.

Ve virtuálním světě, a přece na dosah

Jedním z největších problémů virtuálních brýlí obecně – a brýlí pro smíšenou realitu zvláště – je zajištění toho, aby se uživatel odřízl od okolí, ale zároveň v něm mohl zůstat a bezpečně se pohybovat nebo reagovat na lidi kolem sebe.

Foto: Apple

Otočením korunky uživatel volí, jak moc nebo málo chce vidět své okolí.

Apple věří, že tento problém vyřešil celkem elegantním – leč technicky náročným – signálem na povrchu brýlí. Trojrozměrný displej vytváří iluzi průhlednosti tehdy, když brýle nepromítají.

Foto: Apple

Když je uživatel plně ponořen do obsahu, displej na povrchu brýlí to ostatním naznačí tím, že oči nejsou vidět.

Při sledování filmu nebo meditace se tedy mohou uživatelé zcela ponořit do virtuální krajiny. Anebo si naopak umístit obrazovku do prostoru obýváku a mít tak možnost při sledování vidět například jídlo na stole. Software by měl automaticky reagovat na to, když kolem vás někdo půjde a vaše odříznutí v takovém případě přerušit.

Filmy, hry a 3D fotky

U zábavy chvíli zůstaneme – na co jiného by si ostatně lidé takové zařízení hlavně pořizovali? Samozřejmostí je sledování filmů dostupných přes Apple TV. Kromě toho Apple oznámil spolupráci se zábavním gigantem Disney. V brýlích tak budou fungovat i 3D filmy.

Foto: Apple

Plátno si budete moci umístit, kam chcete, nebo budete moci okolí zcela „vypnout“.

Co se týče her, nedozvěděli jsme se nic moc konkrétního. Apple má svou platformu Arcade a ve virtuální realitě budete moci využívat klasický herní ovladač.

Zajímavá je možnost pořizování trojrozměrných fotek. Na brýlích je spoušť, po jejímž zmáčknutí váš vnější displej blikne, to aby okolí vědělo, že je fotíte nebo filmujete.

Foto: Apple

„Trojrozměrný úsměv, prosím!“

Trojrozměrné fotky a videa si pak budete moci přehrávat také skrze brýle, přesně jako Tom Cruise v klasickém filmu Minority Report.

Podívejte se na další klíčové momenty prezentace Vision Pro:

+7

Zvláštní zmínku si zaslouží videokonference. To, že vy jako uživatel 3D brýlí uvidíte ostatní a můžete si je umístit kamkoli v prostoru, je samozřejmé. Jak ale oni uvidí vás?

Apple Vision Pro při prvním použití naskenuje trojrozměrný obraz vaší tváře. Trojrozměrný avatar simuluje vaši tvář, takže ostatní vás vidí, jako kdybyste brýle nasazené neměli.

Foto: Apple

Naskenovaný avatar pak ostatním ukazuje vaše gesta v reálném čase.

Na podobném řešení prostřednictvím trojrozměrných avatarů pracuje i Meta nebo Google. Bude zajímavé sledovat, zda budou časem tyto komunikační platformy navzájem kompatibilní.

Cena Apple Vision Pro

Nikdo nečekal, že budou „průhledové“ brýle Apple levné. Přesto mohla cenovka 3499 dolarů někoho zaskočit. V přepočtu na české koruny jde o 77 tisíc.

Taková cena je srovnatelná s opravdu velkými televizemi. Jenže televizi může sledovat více lidí zároveň, a tak se její cena „rozloží“. U individuálního displeje, který máte na obličeji, je tomu naopak. Pokud by si chtěla trojzrozměrný zážitek dopřát třeba čtyřčlenná rodina, dá za nové trojrozměrné displeje přes 300 tisíc korun.

„Je to úplně nová platforma, která představuje nový zážitek pro naše uživatele a nové příležitosti pro naše vývojáře,“ shrnul úvodní prezentaci Tim Cook. Vývojáři mohou už nyní začít vyvíjet aplikace, aby byly připravené na uvedení na trh počátkem roku 2024. Nejprve v USA, pak i do dalších zemí.

Sedm let dohadů

První zmínky o virtuální helmě s logem nakousnutého jablka sahají do druhé poloviny devadesátých let. Vývojáři Apple tehdy na specializované konferenci stereoskopických displejů ukázali svůj „přenosný počítač s virtuálním náhlavním displejem“. Jednalo se zjevně spíše o experiment než o hotový produkt.

O tom, že by výrobce iPhonů mohl skutečně vstoupit na trh s brýlemi pro virtuální realitu, se spekulovalo přinejmenším od března roku 2015, kdy firma údajně začala sestavovat tým pro výzkum a vývoj v této oblasti. Tehdy se mohlo jednat o reakci na konkurenční produkt od společnosti Google.

Virtuální, rozšířená a smíšená realita

Virtuální realita (VR) nabízí uživateli možnost se zcela odříznout od svého okolí. Brýle nabízejí stereoskopický pohled pro obě oči a souprava reaguje na pohyby hlavy. Ovládá se obvykle pomocí ovladačů nebo speciálních rukavic.

Rozšířená realita (AR) je označení pro vizuální zážitek, který doplňuje pohled na skutečné okolí, například prostřednictvím displeje mobilního telefonu. Software promítne obraz „do“ prostoru, ale je vidět pouze na displeji telefonu nebo tabletu.

Foto: Pavel Kasík, Seznam Zprávy, AI vizualizace

Ilustrační snímek konceptu smíšené reality (nejedá se o skutečné zařízení).

Smíšená realita (MR) je kombinací virtuální a rozšířené reality. Uživatel může být zcela obklopen virtuálními vjemy, ale také se může bez omezení pohybovat po svém skutečném okolí, a to buď díky průhledovému displeji, nebo (častěji) pomocí několika kamer, které okolí snímají a promítají do displejů v přilbě pro virtuální realitu. Pro ovládání pak lze často použít ruce, které jsou kamerami rovněž snímány.

Jak ale víme, průhledové brýle Google Glass se svým nesporně zajímavým a ambiciózním konceptem narazily na nezájem uživatelů. Přestože byly brýle drobné, lákaly pozornost okolí. Zařízení, které mělo uživateli umožnit lepší multitasking, naopak pozornost tříštilo. Navíc bylo lidem nepříjemné, že s nimi lze tajně natáčet.

V prosinci 2021 se zdálo, že už je virtuální realita od Apple na spadnutí, ale nakonec se v roce 2022 fanoušci dočkali „jen“ obvyklé dávky notebooků, počítačů, telefonů, tabletů a hodinek.

V průběhu minulého roku už ale sílily indicie o tom, že právě rok 2023 se stane tím, kdy Apple svou virtuální realitu s velkou slávou představí. Mluvilo se o názvech „Reality Pro“ nebo „Reality One“.

Takto si virtuální brýle od Apple představoval návrhář Ian Zelbo z magazínu 9to5Mac:

Navzdory intenzivním dohadům, uniklým informacím o komponentách nebo o názvu operačního systému pro virtuální realitu ale Apple do poslední chvíle nechtěl uvedení nového produktu nijak komentovat.

Konkurence má náskok, ale malý

Odvětví virtuálních brýlí a náhlavních souprav (headsetů) zdaleka není nové, ale zatím žádná firma nedokázala touto technologií zaujmout masové publikum. Nejčastěji se nyní o virtuální realitu zajímají hráči, své virtuální brýle nabízí třeba Sony Playstation.

Nejdále se zatím dostala firma Meta (dříve Facebook), jejíž zakladatel Mark Zuckerberg dlouhodobě prosazuje svou vizi „metaverza“, tedy života ve virtuálním světě, který je rozšířením světa skutečného. Právě na tuto budoucnost má ostatně odkazovat nové jméno jeho firmy.

Proč je vývoj metaverza tak těžký?

V létě 2022 nám dal Mark Zuckerberg nahlédnout pod pokličku výzkumu a vývoje virtuální reality ve společnosti Meta, která je v posledních letech největším investorem do technologií spojených s metaverzem.

„Myslím, že se právě nacházíme uprostřed velkého kroku směrem k realistickému vidění světa,“ řekl tehdy Zuckerberg novinářům. „Nemyslím si, že bude trvat tak dlouho, než budeme moci vytvářet scény v podstatě s naprostou věrností.“

Firma předvedla několik velmi zajímavých prototypů. Každý z nich řeší některý z problémů současného hardwaru: rozlišení, hmotnost, zkreslení, průhledový displej, ostření, výdrž… Ale žádný prototyp zatím neřeší všechny naráz.

Za své odhodlání prosadit svou vizi metavesmíru byl Mark Zuckerberg často kritizován. Ne všichni věří, že jde o vizi, pro kterou bude možné nadchnout velké množství lidí.

Z klesající ceny akcií se Meta v roce 2023 oklepala. Vize metaverza ale prozatím zdánlivě ustoupila do pozadí a firma naskočila na vlnu generativní umělé inteligence.

Zuckerberg také akvizicí firmy Oculus v roce 2014 získal tehdy zřejmě nejlepší hardware na trhu, který tým – již pod novou značkou – nadále vylepšuje. Minulý týden, nepochybně v očekávání novinky od Apple, představila firma Meta své plány na novou verzi soupravy Quest 3. Pro smíšenou realitu pak Meta nabízí Quest Pro, helmu opatřenou kamerami, takže se s ní můžete pohybovat po místnosti.

Apple si nechal prostor pro postupné uvedení novinky na trh. Lze očekávat, že v následujícím půl roce se nudné vody virtuální reality ještě pořádně rozvíří. Vize zařízení Apple Vision Pro je totiž, alespoň dle prezentace, dotažená do všech detailů.

Reklama

Doporučované