Hlavní obsah

Google Glass sklidily výsměch. Dokáže cool AR brýle vyrobit Apple?

Foto: Profimedia.cz

Google Glass byly po technické stránce poměrně zdařilé, software byl vynalézavý, ale v praxi brýle nenabízely mnoho výhod.

Reklama

Kdyby vám někdo před dvaceti lety řekl, že v roce 2023 budete velkou část svého dne trávit pohledem na displej svého mobilního telefonu, co byste si o takové předpovědi mysleli?

Článek

Čtete ukázku z newsletteru TechMIX, ve kterém Pavel Kasík a Matouš Lázňovský každou středu přinášejí hned několik komentářů a postřehů ze světa vědy a nových technologií. Pokud vás TechMIX zaujme, přihlaste se k jeho odběru!

K předpovědím ohledně toho, jak budou lidé používat technologie, je potřeba přistupovat s odvahou a opatrností. A s vědomím, že praxe bude nakonec o dost jiná, než si umíme představit.

Je to přesně deset let od chvíle, kdy jsem poprvé vyzkoušel brýle pro rozšířenou realitu Google Glass. Byla to žhavá novinka, kterou na vývojářské konferenci ukazoval Google.

Vize vypadaly nádherně a ambice byly ohromné. Lehoučké titanové brýle obsahovaly kameru, speciální reproduktor a hlavně průhledový displej, do kterého jste museli „šilhat směrem vzhůru“.

Netřeba asi připomínat, že vize týmu Google Glass se nenaplnily. Výrobek byl po technické stránce poměrně zdařilý, software byl vynalézavý, ale v praxi brýle nenabízely mnoho výhod.

Naopak nevýhody byly všem doslova na očích. Zařízení, které mělo být nesmírně soukromé, naopak na dálku hlásalo „pozor, tady jde člověk, co si vás chce tajně natáčet“. I ve chvíli, kdy jste nikoho nenatáčeli nebo nefotili, vysílali jste coby nositel Google Glass do okolí signál, který vynesl uživatelům nelichotivou přezdívku „glasshole“ (z anglického „asshole”).

Foto: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

Zkouším první generaci Google Glass. Druhá už nebyla.

Už několik let se mluví o tom, že by se do brýlí pro takzvanou smíšenou realitu mohla pustit i firma Apple. První zvěsti se objevily před sedmi lety. V prosinci 2021 jsem předvídal, že Apple headset ještě nějakou dobu neuvidíme.

Nyní se ale zdá, že Apple svůj headset představí už příští měsíc na své vývojářské konferenci WWDC. Unikl i pravděpodobný název operačního systému pro tuto novou kategorii zařízení (xrOS, zřejmě odkaz na rozšířenou realitu, eXtended Reality).

A dohady rozdmýchal i Palmer Luckey, odborník na virtuální realitu a zakladatel firmy Oculus, když tweetnul: „Virtuální brýle od Apple jsou opravdu dobré.“ Nevíme, proč to napsal právě takto krypticky, ale v této fázi mediálního očekávání i takováto malá zmínka stačí, aby novináři začali psát bombastické titulky.

Firma Apple se od Googlu hodně liší, například ve svém přístupu k inovacím. Google dává vývojářům do ruky i experimentální technologie, které se nakonec nikde ve velkém neuplatní. Letos třeba na Google I/O uvolnili celou řadu AI nástrojů. Doufá, že právě komunita vývojářů je vyzkouší, ověří a případně posune na novou úroveň.

Apple své přelomové věci tají do poslední chvíle, a pak, když jsou dotažené, s nimi jde s velkou slávou ven. To byl příběh iPhonu, který přišel na trh plný „chytrých telefonů“ relativně pozdě, ale přesto se stal pro mnohé lidi synonymem pro „první opravdový smartphone“. Steve Jobs totiž iPhone nepustil ven, dokud si nebyl jistý, že nabídne fantastický, snadno pochopitelný a bezkonkurenčně plynulý uživatelský zážitek.

Pokud to Apple s brýlemi myslí vážně, očekávám podobný přístup. V ideálním případě by ukázali zařízení, které dokonale komunikuje s ostatními službami v Apple vesmíru. Budete moci přes brýle sledovat Apple TV, ovládat iPad nebo MacBook, zobrazit si přídavné displeje kdekoliv v místnosti, komunikovat přes FaceTime a cvičit jógu přes Apple Fitness+, zatímco vám Apple hodinky budou sledovat tepovku.

Za takové zařízení si pak budou moci říct klidně třeba 70 tisíc korun. Bylo by to totiž prémiové zařízení, které v této první fázi není a nemá být pro každého. Ale bude fungovat natolik, aby odstartovalo příští éru. Aspoň tak si myslím, že to bude Apple vývojářům a veřejnosti prezentovat.

Přesvědčit musí obě tyto skupiny. Bez nadšených vývojářů platforma neodstartuje. A bez nadšené veřejnosti nebude nikdo, kdo by do virtuální reality chtěl pumpovat energii a peníze. Ostatně obor virtuální reality je pro investory i veřejnost dlouhodobě velkým zklamáním. Takže v tuto chvíli si opravdu netroufám odhadovat, zda do toho Apple opravdu skočí po hlavě a zda se mu to vyplatí.

V plné verzi newsletteru TechMIX toho najdete ještě mnohem víc. Přihlaste se k odběru a budete ho dostávat každou středu přímo do své e-mailové schránky.

Reklama

Doporučované