Článek
Tenisový a marketingový boss Miroslav Černošek se s nynějším českým premiérem Andrejem Babišem zná už téměř 30 let. Jak v minulosti sám vzpomínal, potkali se prvně v roce 1993. Tehdy Babiš v Praze zakládal firmu Agrofert, ale pořád byl ještě v roli reprezentanta slovenského podniku zahraničního obchodu Petrimex. A tehdy prý poprosil Černoška o volnou kartu na tenisový turnaj pro dceru svého někdejšího šéfa z Petrimexu Antona Rakického.
Nakonec se z toho vyvinul velmi blízký vztah a Babišem následně ovládnutý Agrofert byl dlouhá léta věrným sponzorem Černoškových sportovních akcí. Babišův holding byl třeba svého času titulárním partnerem atletické Zlaté tretry v Ostravě nebo jedním ze sponzorů českého olympijského týmu. Nejvíce a nejdéle se vzájemná blízkost ale projevila u Černoška doma v Prostějově.
Tamní tenisový klub, v posledním čtvrtstoletí jednoznačně nejúspěšnější v republice, už od konce devadesátých let nese název TK Agrofert Prostějov (jen v krátké přestávce mezi lety 2004 až 2007 se jmenoval TK Česká sportovní). Nad centrálním dvorcem se až do dnešních dnů skví velká reklama „Agrofert aréna“. Firmu Agrofert jako jednoho z partnerů na svých webových stránkách uvádí i Černoškova marketingová agentura TK Plus.
Překvapením ale je, že Agrofert podle vícero zdrojů Černoškovi za poskytovanou reklamu už vůbec neplatí. A to minimálně od roku 2015. „Od Agrofertu Černošek nedostal posledních pět let ani korunu,“ uvedl už loni Černoškův blízký přítel.
Stejné informace přicházejí i zevnitř klubu. „Pokud tam něco z Agrofertu v posledních letech přiteklo, šlo jen o materiální plnění, kdy Agrofert přispěl dodávkou potravin na některé společenské akce,“ uvádí další dobře informovaný zdroj, který nechce být jmenován.

Agrofert aréna. Hlavní dvorec Černoškova tenisového království v Prostějově.
Nebudeme to komentovat
Redakce Seznam Zpráv několikrát žádala Miroslava Černoška, aby se k věci vyjádřil. Poprvé už v listopadu loňského roku. Mezitím sportovní guru prodělal těžkou formu covidu-19, avšak ani po zotavení na otázky ohledně peněz z Agrofertu neodpovídá.
Poté, co mu v minulých dnech reportér zavolal, položil telefon a na SMS nereagoval.
Nakonec krátkou reakci poskytl mluvčí prostějovského tenisového klubu Tomáš Cibulec, ale na otázky stejně neodpověděl. „Naše obchodní a marketingové vztahy s privátními subjekty nebudeme komentovat,“ uvedl.
Obdobně reagoval i mluvčí skupiny Agrofert Karel Hanzelka. Ani on nevyvrátil informace, že multioborový koncern, který je nyní v majetku svěřenských fondů založených Andrejem Babišem, do Prostějova žádné peníze už dlouho neposílá. „Své obchodní a marketingové aktivity nekomentujeme a neučiníme tak ani v tomto případě,“ reagoval mluvčí Hanzelka.
Komerční firmou, která sportovní akce v Prostějově organizuje (a měla by tudíž být i příjemcem peněz z reklamy), je akciová společnost Tenis klub Prostějov, v níž je Miroslav Černošek šéfem dozorčí rady. Úzce spolupracuje se spolkem Tenisový klub Prostějov, který je příjemcem dotací z veřejných rozpočtů a Černošek v něm až do loňského listopadu byl předsedou správní rady.
Vedle toho je tu ještě Černoškova marketingová agentura TK Plus, která na akcích v Prostějově (nejen sportovních) též spolupracuje.
Až pět milionů za rok
Za normálních okolností by prezentace značky Agrofert v prostějovském mistrovském klubu měla stát ročně až 5 milionů korun. K takové částce dospěly Seznam Zprávy po konzultaci s několika experty ze sportovního prostředí.
Ve vrcholovém sportu to není přestřelená cifra. Ještě větší částky za sponzoring se totiž točí v jiných populárních disciplínách. Kupříkladu i v těch nejchudších klubech nejvyšší fotbalové soutěže platí firmy za pozici titulárního nebo hlavního partnera 5 až 10 milionů korun ročně. V bohatších klubech, jako je třeba Viktoria Plzeň, nad 20 milionů. Samostatnou kapitolou s výrazně dražším ceníkem jsou Sparta a Slavia. Miliony jako ve fotbale se točí i v hokeji. A od 10 do 30 milionů platili v minulých sezonách hlavní sponzoři mistrovskému basketbalovému klubu v Nymburce.
Proč Agrofert přestal Černoškovi sponzorské peníze posílat? Zjevně to souvisí s Babišovým vstupem do vysoké politiky, neboť podle informací Seznam Zpráv se tak stalo krátce poté, co se nynější premiér stal ministrem financí v Sobotkově vládě.
Svého někdejšího blízkého přítele se dle autentických svědectví rázem snažil odříznout i od peněz ze státních firem. Dlouholetý vztah byl zapomenut. Babiš měl obavy, že bude nařčen z klientelismu.
Koneckonců změny ve vztazích připustil v září 2019 i sám Černošek, když byl na sponzorské peníze dotazován Hospodářskými novinami.
„Jeden čas dávaly (státní podniky) hodně, ale pan premiér zavelel a říká, že státní firmy jsou od toho, aby naplňovaly státní rozpočet, ne sport,“ uvedl posmutněle Černošek. A už tehdy připustil, že daleko méně peněz má i od Agrofertu, byť přímo o nule tehdy nemluvil.
„Vedle Andreje Babiše jsem prošel kus etapy. Vážím si toho, co pro mě udělal,“ naznačil Černošek, že přetrvávající reklamní sepětí s Agrofertem je hlavně výrazem vděku vůči současnému mocnému politikovi.
Jak zvýšit svou cenu
Může jít o to, že Černošek se tímto snaží veřejně budit zdání, že je stále oním mocným mužem, jakým dříve bezesporu nejen ve sportu byl, bossem, který kromě mnohých jiných „umí i premiéra Babiše“. A tímto způsobem až do dnešních dnů uměle šroubuje svou cenu.
A to za situace, kdy jeho hvězda ve skutečnosti rychle pohasíná. I proto, že se v minulých měsících namočil do některých velmi nepříjemných kauz. Třeba do aféry s dotacemi pro sport, kdy se i z policejních odposlechů ukázalo, že se přes svého dalšího letitého přítele, šéfa poslanců za Babišovo hnutí ANO Jaroslava Faltýnka, snažil získat z ministerstva školství dotaci 30 milionů korun pro výstavbu nové haly v Prostějově (olympijského centra), která vyrostla těsně vedle tenisového areálu.
Na Černoškovi ulpěla černá kaňka i kvůli vysokým maržím, které byly „odkláněny“ do jeho firmy ze sponzorských peněz určených pro české olympioniky, jak to loni v sérii článků popsal iRozhlas.cz. Český olympijský výbor s ním po dlouhých letech ukončil spolupráci.

Snímek ze zápasu tenisové extraligy v roce 2019 v Prostějově. Opět s reklamou Agrofertu. Zda za ni platil, není jisté.
Závazkům jsme schopni dostát
V TK Agrofert Prostějov působila (a nadále působí) celá řada tenisových hvězd světového formátu od Martiny Hingisové přes Petru Kvitovou po Tomáše Berdycha a Lucii Šafářovou. Ale už na konci loňského roku se i přímo v klubu rozšířily obavy ohledně jeho budoucnosti.
Sám Černošek musel rozptylovat nervozitu rodičů tenisové omladiny. V dopise jim adresovaném ubezpečil, že i ve složité době má klub stále dost peněz z veřejných zdrojů. „S veškerou vážností a seriózností chci informovat, že naše finanční situace je velice stabilizovaná, že máme pro rok 2021 výraznou podporu statutárního města Prostějova, Olomouckého kraje, Českého tenisového svazu i Národní sportovní agentury. Jsme schopni dostát všem závazkům vůči Vám a realizovat v roce 2021 velice úspěšnou sezonu,“ napsal Černošek 7. ledna v dopise, jehož kopii má redakce k dispozici.
A to na hlavičkovém papíře, kde je dvakrát logo firmy Agrofert. Ani v tomto „uklidňovacím“ dopise se nic o finanční podpoře ze strany hlavního privátního partnera nepíše.
Nepeněžní příjem?
To, že Agrofert patrně dostává na tenise v Prostějově poměrně významnou reklamu, aniž by za ni adekvátně platil, by mohlo být vnímáno i jako přešlap z pohledu daňových zákonů.
I zdarma poskytovanou reklamu lze totiž posuzovat jako nepeněžní příjem (Agrofertu), který se oceňuje cenou obvyklou. Tento pohled připouští i daňový poradce a senátor v jedné osobě Tomáš Goláň (SEN 21).
Do dalších komentářů se ale pouštět nechce, jelikož ke kategorickým soudům by prý bylo třeba detailně znát skutečný stav věcí a také nastavení smlouvy mezi akciovou společností Tenis klub Prostějov a koncernem Agrofert. Pokud vůbec ještě nějaký platný písemný kontrakt existuje.
Celý případ se ale jeví jako opak „Babišovy“ druhé kauzy s Čapím hnízdem, v níž se řeší právě nestandardní reklamní kontrakty.
Policejní vyšetřovatelé totiž dodnes zkoumají, proč si firmy ze skupiny Agrofert v rekreačním areálu Čapí hnízdo na Benešovsku několik let kupovaly za desítky milionů korun reklamní prostor, když jim reklama v takovém objemu ani poskytnuta být nemohla. Pokud vůbec nějaká poskytnuta byla.
V Prostějově je to přesně obráceně: Agrofert zde prokazatelně reklamu má, ovšem patrně za ni neplatí nebo jen ve velmi omezené míře formou věcného plnění. Proč to tak je, vědí jen přímí aktéři.