Hlavní obsah

Trest za práci pro zahraniční média? Běloruští novináři přišli o akreditace

Foto: Shutterstock.com

Záběr z demonstrace v Minsku z 24. srpna: Lukašenkovi ozbrojenci sledují průvod protestujících.

Reklama

29. 8. 2020 20:05

Běloruskem už téměř tři týdny otřásají protesty. Lidé odmítají výsledek prezidentských voleb, považují jej za zfalšovaný. Režim prezidenta Lukašenka reaguje násilím, začal také odebírat novinářské akreditace.

Článek

„Odsuzujeme nepřiměřené použití násilí a vyzýváme běloruské úřady, aby přestaly s násilnostmi a výhrůžkami, že použijí proti občanům vlastní země vojenskou sílu,“ uvádí nově ve společném prohlášení zástupci Evropské unie, Spojených států, Británie a Švýcarska působící v Bělorusku. O komuniké v sobotu informovala agentura DPA.

EU a její partneři v prohlášení vyzývají, aby všichni protiprávně zadržení byli okamžitě a bezpodmínečně propuštěni, a prohlašují, že podporují požadavky Bělorusů ohledně „základních svobod a lidských práv při konání svobodných a spravedlivých voleb“.

Kromě násilí vůči lidem, již zpochybňují výsledek prezidentských voleb, které oficiálně ovládl autoritářský prezident Alexandr Lukašenko, provádějí běloruské úřady další sporné kroky. Jedním z nich je odebírání novinářských akreditací.

Podle agentury DPA přibývá případů, kdy úřady odebírají speciální novinářská oprávnění, aby znemožnily médiím informovat o dění v zemi. Kromě zahraničních novinářů, z nichž někteří už museli Bělorusko opustit, měli nyní o výsady přijít i místní reportéři, kteří pracují pro zahraniční média.

Agentura Reuters s odkazem na běloruský novinářský svaz uvádí, že provedené kroky se týkají celkem 17 novinářů. Mezi nimi je i její novinář a fotograf, dva spolupracovníci BBC Russia nebo čtyři zaměstnanci rozhlasové organizace Svobodná Evropa.

„Nejsme si vědomi jakýchkoliv činů našich běloruských novinářů, které by mohly vést ke ztrátě akreditací,“ uvedl mluvčí agentury Reuters ve vyjádření k nastalé situaci. „Doufáme, že úřady obnoví daná pověření, aby naši novináři mohli ve veřejném zájmu i nadále poskytovat nezávislé, nezaujaté zprávy.“

Podle moskevské zpravodajky britského webu The Telegraph jsou mezi zbylými novináři i spolupracovníci agentur AP a AFP.

„Věříme, že pro občany Běloruska je zásadní mít přístup k nestranným, nezávislým informacím o událostech v jejich zemi. BBC Russian, kterou sleduje více než pět milionů lidí týdně, byla během povolebních nepokojů hlavním zdrojem zpráv pro obyvatele Běloruska i Ruska,“ vyjádřila se společnost BBC ke ztrátě akreditací.

Oznámení týkající se akreditací přišlo pár dní poté, co bylo v Minsku před protestem zadrženo větší množství zahraničních novinářů. Tamní ministerstvo vnitra uvedlo, že zásah proběhl z důvodu kontrol totožnosti. Ve skupině se nacházel i tým BBC, jeho člen Steve Rosenberg ovšem uvedl, že šlo o „jasný pokus zasahovat do zpravodajství o událostech“.

Svět bez obalu: Jak se falšují televizní zprávy ve státní běloruské televizi? (Video: Milan Šíma, RFE/RL)

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované