Hlavní obsah

Třetině firem klesly příjmy na minimum, na státní pomoc ale nedosáhnou

Vládní programy na pomoc firmám postiženým pandemií jsou pro řadu drobných živnostníků nedostupné.

Reklama

15. 6. 10:25

Vládní programy COVID na pomoc firmám postiženým dopady pandemie jsou pro téměř 70 procent drobných podnikatelů, se kterými spolupracuje Zásilkovna v rámci provozování svých výdejních míst, nedostupné.

Článek

Přední česká logisticko-technologická firma to zjistila v průzkumu mezi devíti stovkami živnostníků, kteří s ní spolupracují prostřednictvím výdejních míst. Většinou jde o drobné živnostníky do deseti zaměstnanců s plochou provozovny do dvou set metrů čtverečních.

Jako hlavní důvody podnikatelé uvedli, že nespadají do některé z předepsaných kategorií, vyplnění potřebných dokumentů je pro ně moc složité nebo na to jednoduše nemají čas.

Téměř třetině z nich poklesly během pandemie tržby o více než 80 procent, necelé pětině skoro o polovinu a téměř čtvrtina oslovených drobných živnostníků zaznamenala pokles do 30 procent.

Co by živnostníci skutečně ocenili

Mezi nejčastější podpůrná opatření, která by drobní podnikatelé ze strany vlády uvítali, patří snížení zdravotního a sociálního pojištění. Uvedlo to 57 procent oslovených. Dále snížení sazby DPH (33 procent) a odpuštění daně z příjmů pro OSVČ (30 %). Pro odložení EET do konce roku 2020, které v době zpracování dotazníku již schválila Poslanecká sněmovna i Senát, se vyslovilo 27 procent podnikatelů.

Průzkum Zásilkovny

Společnost oslovila 2 800 podnikatelů.

Na otázky odpovědělo téměř 900 z nich.

Většina (86 %) má velikost svých provozoven do 200 metrů čtverečních a do deseti zaměstnanců (96 %).

Průzkum Zásilkovny mezi výdejními místy probíhal od 21. května do 26. května.

Jak říká zakladatelka a generální ředitelka Zásilkovny Simona Kijonková, jde především o drobné podnikatele, kteří často z nejrůznějších příčin nezapadají do kritérií vládní pomoci. I oni se ale musí vyrovnat s dopady pandemie.

„Proto jsme se rozhodli jejich situaci po skončení pandemie zmapovat a výsledky využít v přípravě dalších konkrétních návrhů směrem k vládě ČR. Obchodníci ze sítě Zásilkovny nejčastěji využili program Pětadvacítka pro OSVČ a odpuštění platby povinného zdravotního a sociálního pojištění od března do srpna 2020,“ říká podnikatelka, která je současně členkou NERV, poradního orgánu vlády České republiky.

Zásilkovna

Ryze český franšízový logisticko-technologický projekt Simony Kijonkové, který vznikl v roce 2010.

Zásilkovna je součástí skupiny Packeta. V loňském roce byl obrat skupiny 1,3 miliardy korun. Počet přepravených zásilek dosáhl 19 milionů, meziročně stoupl o 84 procent.

V letošním roce očekává Packeta obrat ve výši přes dvě miliardy korun a 35 milionů přepravených zásilek.

Podle marketingového ředitele Packety, tedy společnosti, do níž Zásilkovna patří, je třeba podnikatelům vyslat pozitivní signály. „Dotazník nám poskytl cennou zpětnou vazbu a aktuálně připravujeme plán konkrétních kroků, jak našim výdejním místům pomoci. Pracujeme na projektu digitalizace maloobchodu a společně s naší komunikační agenturou Social Park jsme například spustili komunikační kampaň Příběhy výdejních míst, která je postavena na seriálu videí věnovaných vybraným výdejním místům z celé České republiky,“ říká marketingový ředitel Packety Milan Šmíd.

„Chtěli bychom touto cestou zviditelnit jejich podnikatelské příběhy a tím podpořit podnikání výdejních míst a pomoci jim překlenout současnou situaci, kdy řada z nich čelí negativním důsledkům pandemie,“ vysvětluje.

Zásilkovna o některá výdejní místa přišla

Pandemie měla výrazně negativní dopady na pětinu výdejních míst. 64 procent z nich postihla spíše mírně, takže i přes problémy nadále pokračují v podnikání. Většina zástupců výdejních míst (73 procent) v průzkumu uvádí, že kvůli krizi museli krátit mzdy a úvazky.

Přestože někteří živnostníci spolupracující se Zásilkovnou podnikání vzdali, nahradili je jiní. Počet výdejních míst firmy v současné době roste. V České republice jich má 2 940, tedy o něco víc než před pandemií, a letos chce firma, jež má ambice stát se globální logistickou jedničkou, navýšit počet výdejen dokonce na čtyři tisíce.

Stejně tak plánuje expandovat v zahraničí, především na Slovensku (cíl pro rok 2020 je 1 200 výdejních míst), v Rumunsku (800) a Maďarsku (790).

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené