Článek
Dnes to řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Stavba se dnes kolauduje, město zatím nechce sdělovat konkrétní čas otevření. S ohledem na epidemickou situaci chce zabránit srocování lidí. Ze stejného důvodu neplánuje ani slavnostní přestřižení pásky nebo jinou podobnou akci. Trojská lávka se zřítila v prosinci 2017, zraněni při tom byli čtyři lidé.
„Dnes probíhá kolaudace, zítra dopoledne a odpoledne budeme dodělávat poslední administrativní úkony v souvislosti s otevřením. Pokud bude vše v pořádku, což samozřejmě předpokládáme, zítra v pozdějších odpoledních hodinách se už budou moct Pražané po třech letech znovu projít po lávce z Císařského ostrova do Troji,“ uvedl náměstek.
Jak šel čas s Trojskou lávkou:
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_H/mOcE.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na konci dubna byl usazen poslední z pěti pilířů nové lávky.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_H/zHlD.jpeg?fl=cro,0,0,2000,2500%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Než byla usazena mostovka, proběhla kontrola čepů na pilířích.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_H/7j9F.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Usazování nové lávky přilákalo množství lidí.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_G/orBH.jpeg?fl=cro,0,0,2000,2500%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Čekání bylo pro některé dlouhé.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_H/FHQF.jpeg?fl=cro,0,0,2000,2500%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Práce na nové lávce započaly v listopadu loňského roku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_H/mOcE.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Lávka začíná pomalu dostávat finální podobu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_H/ZMZE.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zdvižení mostovky si fotili i přítomní dělníci.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_G/zFbC.jpeg?fl=cro,0,0,2000,2500%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jemná práce jeřábníka.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_H/U8tC.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pozorovatelé byli i na druhém břehu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_H/ETeG.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Prostřední část mostovky je 75 metrů dlouhá a váží 90 tun.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_H/8A7D.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po osazení mostovky proběhne kontrola.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_H/iArB.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Lávka je nahoře. Teď posunout do boku a zaklesnout na čepy.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_H/tUoF.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Usazení do čepů je hodinářská práce.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_G/rBiG.jpeg?fl=cro,0,0,2000,2500%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Napínavý okamžik, kdy se „posadí“ na pilíře 90 tun.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_G/UdUF.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Proti původní zřícené lávce bude ta nová širší i vyšší.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_H/meIC.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Lávka bude hotová do konce letošního září a vyjde na 128 milionů korun.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_H/oULD.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V září by se pak měla uskutečnit dynamická a statická zátěžová zkouška.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_H/s5rC.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po dokončení bude lávka 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_J/LXjD.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
První chodci by se po ní mohli projít už na konci října.
Novou lávku pro město postavila za 150 milionů korun firma SMP CZ. Stavba začala loni v listopadu. Proti původní zřícené lávce je nová širší i vyšší. Je 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní dá nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. V případě nutnosti po ní projede i záchranná služba.
Ve srovnání s původní stavbou má být nová podle dřívějšího Scheinherrova vyjádření také lépe kontrolovatelná, a to pouze pohledem. Konstrukci tvoří také natlakovaná trubka. Pokud by v ní tlak klesl, správci lávky se okamžitě dozvědí, že nastal problém a budou jej moci ihned řešit. Lávka se bude kontrolovat nepřetržitě on-line. Po zprovoznění mostu by měl podle předchozích informací přestat jezdit přívoz, který lávku nahrazoval.
Kvůli předloňskému zřícení původní lávky státní zástupce obvinil dva muže z obecného ohrožení, a to projektanta Jiřího Stráského a bývalého šéfa oddělení mostů Antonína Semeckého. Oba vinu popírají. Soud začal v polovině září, rozsudek zatím nepadl.