Hlavní obsah

Trump chce svou zeď černou. Bude to stát nejméně půl miliardy dolarů

Foto: https://www.whitehouse.gov/

Donald Trump, prezident Spojených států amerických.

Reklama

Americký prezident Donald Trump slíbil voličům zeď na hranicích s Mexikem. Její stavba vyjde podle odhadů na dvacet miliard dolarů. A pán Bílého domu si nyní přeje, aby se kvůli nátěru cena ještě navýšila.

Článek

Rocková kapela The Rolling Stones zpívá ve svém hitu Paint It Black o přetření dveří načerno, možná se americký prezident Donald Trump písní inspiroval, jen přemýšlí ve větším měřítku a chce načerno natřít svůj „val“ na hranicích s Mexikem.

Podle listu The Washington Post prosazuje americký prezident černý kabát pro hraniční zeď opakovaně. Jeho podřízení z pohraniční stráže i armády doufali, že se jim podařilo ideu odehrát do autu argumenty o její zbytečnosti, vysoké ceně a také nákladech na budoucí údržbu. Mýlili se.

Trump svůj nápad znovu nadhodil, hájí ho tím, že tmavá barva zdůrazní status zakázané zóny a během letních měsíců slunce rozžhaví ocelovou konstrukci tak, že případný narušitel na první kontakt s americkou půdou dlouho nezapomene.

„Prezident Spojených států amerických změnil názor a chce plot natřít. Už jsme rozběhli úpravy smluv s dodavateli,“ řekl pro deník The Washington Post úředník zapojený do stavebních plánů, jenž ale nechce být jmenován kvůli hrozbě vyhazovu.

Milionový nátěr

Původně zamýšlený beton nahradila ocel, ta by měla odolávat drsným povětrnostním vlivům, intenzivnímu slunečnímu záření a extrémním změnám teploty po dobu třiceti let. Jde o jeden z nejdražších federálních projektů v historii USA.

Původně Trump sliboval, že zeď vztyčí po celé délce americko-mexické hranice, vinula by se tedy pouštní a polopouštní krajinou téměř dva tisíce mil (zhruba 3 500 kilometrů). Část hranice však tvoří řeka Rio Grande a jiné přírodní překážky, takže v praxi jde zhruba o polovinu. A na části hranice už překážky stojí a nyní je dělníci vylepšili. Do roku 2020 mělo podle odhadů stát 450 mil nových bariér.

Stejně jako je hodně nejasná délka nově budovaných bariér, zůstává nejasná i celková cena projektu – prezident Trump sliboval méně než 10 miliard dolarů (a že je zaplatí Mexiko), ministerstvo vnitra USA mluví o dvaceti miliardách a objevují se i dvojnásobky a trojnásobky tohoto úředního odhadu.

List The Washington Post získal kopii odhadů, ze kterých vyplývá, že půl miliardy je vlastně nejlevnější varianta za dvě vrstvy akrylové barvy, za prvotřídní práškové lakování by vláda zaplatila více než tři miliardy dolarů.

U akrylové barvy dokumenty upozorňují, že při případných opravách nebude možné barevně sladit rekonstruované úseky s původními, takže svary a další skvrny budou bít do očí. Mezi další možnosti patří vojenský epoxidový nátěr a černý práškový povlak, který se používá k lakování automobilů a spotřebičů z důvodu jeho elegantního vzhledu.

Černá nic neřeší

S černým nátěrem Trump vyrukoval v roce 2018. Svým pomocníkům vyprávěl, že k nápadu přišel mezi jamkami a hotdogy na golfovém greenu. Tam zjistil, že černý žulový pult stánku se na slunci opravdu rozpálí a nejmocnější muž planety si o něj na okamžik spálil ruce.

Podle inženýra Ricka Duncana, který se na nátěry specializuje, se však aplikací černého nátěru schopnost pohltit teplo nezvýší o více než deset procent. „Černá to nijak nezmění,“ řekl Duncan pro deník The Washington Post. „Neexistuje žádný technický důvod zeď malovat, aby byla teplejší,“ dodává.

S postupem času podle Duncana stejně černá barva ztrácí schopnost absorpce většího množství sluneční energie, protože jednoduše mizí. „Úseky v jižní Arizoně a dalších pouštních oblastech by pravděpodobně musely být přelakovány asi po deseti letech,“ vysvětluje Duncan nesmyslnost nátěru.

Úředníci pracující na projektu uvedli, že lakování může zpomalit tempo výstavby, protože se pracovníci budou muset vrátit k již dokončeným částem bariéry, která rychle oxiduje na oranžový odstín.

Navíc by podle inženýrů bylo levnější natřít plochu před samotným zapuštěním. „Malování před instalací by bylo levnější,“ řekl pro deník Ed Zarenski, odhadce nákladů na výstavbu v Massachusetts.

Reklama

Doporučované