Hlavní obsah

Účet za přírodní katastrofy loni dělal 150 miliard dolarů

Japonsko loni pustošily tajfuny Hagibis a Faxai.

8. 1. 17:29

Přírodní katastrofy loni na celém světě způsobily škody za 150 miliard dolarů (3,4 bilionu Kč), uvedla dnes ve své zprávě německá zajišťovna Munich Re. Částka podle ní zhruba odpovídá průměru za posledních 30 let upravenému o inflaci.

Článek

Nejnákladnější byl v loňském roce tajfun Hagibis, který v Japonsku napáchal škody za 17 miliard dolarů (386 miliard Kč).

I když celosvětová výše škod z celkem 820 přírodních katastrof zůstala na dlouhodobém průměru, výrazně klesl počet lidí, kteří při bouřích, hurikánech, záplavách nebo zemětřeseních přišli o život. V roce 2018 jich bylo 15 000, loni 9000. Průměr za posledních 30 let přitom činí zhruba 52 000 obětí na životech.

„Je to vývoj, který jde proti trendu růstu počtu obyvatel. Svět se v tomto ohledu stal lepším,“ je přesvědčen Ernst Rauch z Munich Re. Přispívají k tomu podle něj mimo jiné výrazně lepší varovné systémy než v minulosti.

Nejhorší byl loni co do počtu obětí cyklon Idai, který si v Mosambiku a okolních státech podle zajišťovny vyžádal přes 1000 lidských životů. Další stovky tisíc lidí přišly o střechu nad hlavou i o veškerý majetek.

Finančně nejhorší byly tajfuny – vedle Hagibisu to byl Faxai, který zasáhl taktéž Japonsko a zapříčinil škody zhruba za devět miliard dolarů. V severní Americe pak hurikán Dorian napáchal škody za 5,6 miliardy dolarů a v Evropě letní bouře škody za 2,5 miliardy USD.

Z celkových škod za 150 miliard dolarů jich bylo pojištěno necelých 35 procent, tedy 52 miliard dolarů.

Zajišťovna přebírá část pojistných rizik pojišťoven, je tedy pojišťovnou pojišťoven. Systém se díky rozložení rizik může vypořádat i s rozsáhlými ztrátami.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené