Hlavní obsah

Uvolněné hranice přinesly kolony. Čeká se i několik hodin

Ve středu ráno čekali řidiči na přejezd přes hranice i dvě a půl hodiny.

Reklama

Uvolněné hranice a povolení v odůvodněných případech cestovat mezi státy vyvolalo na českých hranicích opačný efekt - hraniční přechody tvoří mnohakilometrové kolony.

Článek

Je to pár týdnů, co ministr zdravotnictví Adam Vojtěch ohlásil, že Česko po koronavirové epidemii znovu otevře hranice ke svým sousedům. Zákaz cestování ale od té doby vystřídal jiný problém - kvůli zrušení zákazu pohybu a stanovení přísných podmínek kontrol se na hranicích čeká běžně několik hodin.

Své o tom ví i Slovák Vladimír z obce Čierne u česko-slovenských hranic na východě země. Jde o oblast, kde se historicky smývala hranice mezi Českem, Slovenskem a Polskem. A tak z ní do Česka za prací pravidelně dojíždí stovky Poláků i Slováků.

Uvolněná opatření ale na něj měla opačný efekt. Aby do práce dorazil v sedm ráno, musí nyní vstávat už o tři hodiny dříve.

„Vstával jsem před půl pátou ráno, ve tři čtvrtě na pět už jsem stál v koloně. Dnes jsem si na přejezd přes hranice počkal dvě a půl hodiny,“ popisuje, jak se jeho cesta do práce změnila v posledních týdnech.

Jak to na hranicích se Slovenskem vypadalo tento týden, se podívejte ve fotogalerii:

+1

Kolony se alespoň tady, na hraničním přechodu v Mostech u Jablunkova, tvoří hlavně ráno, od pěti do deseti hodin dopoledne. Více než systém nastavený státem z toho ale řidiči viní jednotlivé policisty.

„Nedá se na to připravit předem, protože to závisí na tom, jací policisté zrovna dostanou službu. Když kontrolují svižně, zdržíme se maximálně 45 minut. Když ne, je to na trojnásobek času,“ dodává Vladimír.

Cizinci mohou do země přijíždět pouze v odůvodněných případech, zejména kvůli pracovním a zdravotním důvodům. Pokud dojíždějí za prací, musejí se ve svém domovském státě prokazovat negativními testy na koronavirus.

„Po cestě zpět na Slovensko problém s takovými kolonami nemáme,“ říká Vladimír s tím, že kvůli nejistotě z budoucnosti mají místní pendleři obavy z toho, že v českých firmách přijdou o práci.

Že ale nejde o specifický problém pouze na východě země, dokazuje i stížnost sdružení dopravců Česmad Bohemia. To mluví za dva tisíce dopravců s více než 25 tisíci vozidly v nákladní i osobní dopravě.

„Česká republika svými nepromyšlenými kroky opět organizuje hraniční blokády,“ uvedlo sdružení ve středu.

Jaké problémy zmiňuje? Vláda podle něj například nezavedla dostatek zelených pruhů pro kamiony, které pro nákladní dopravu doporučila zřizovat EU. A stejně jako řidiči na přechodu v Mostech u Jablunkova kritizuje dlouhé kontroly osobních aut.

„Rozvolňování karanténních opatření přineslo větší pohyb osob přes hraniční přechody, jejichž počet však zůstává nezměněn, personální zabezpečení je evidentně zcela nedostatečné a nařízenou administrativu naprosto nezvládá,“ píše Česmad Bohemia v tiskové zprávě.

Podle sdružení je běžná čekací doba na většině hraničních přechodů nyní dvě až tři hodiny. Hraniční přechod Petrovice u Karviné má až desetikilometrové kolony.

Vzniklé kolony pak podle dopravců působí mnohamilionové škody.

„Zdá se, že vláda se neponaučila z povelikonočního období, kdy kvůli nepromyšleným administrativním procedurám na hranicích vznikly v kolonách dopravcům škody ve výši cca 600 milionů korun, z toho přes půlku zaplatily české firmy,“ vysvětluje sdružení.

„V desetikilometrové koloně totiž stojí zhruba 500 kamionů, ztráta každého z nich při čekání je 2 000 Kč za hodinu. Jen v Petrovicích tedy nyní narůstají již tak těžce zkoušeným dopravcům ztráty rychlostí milion korun za hodinu.“

Ministerstvo vnitra ale zatím řešení problému nenabízí.

„Co se týče podmínek pro vstup do ČR, ty jsou pravidelně revidovány v rámci mezirezortních jednání zejména na základě stanoviska Ministerstva zdravotnictví a jsou dále předmětem jednání vlády,“ uvedla k situaci mluvčí ministerstva Hana Malá.

Samotné kontroly hranic jsou podle úřadu záležitostí cizinecké policie.

Podobně kritická byla situace u hranic i po Velikonocích. Například na dálnici D8 se tehdy tvořila až dvacetikilometrová fronta. Problémy způsobovaly především kontroly délky pobytu řidičů v zahraničí, stát od nich ale po kritice ustoupil.

Podobné řešení od vlády dopravci požadují i dnes.

„Česmad Bohemia vyzývá vládu k neprodlenému zjednání nápravy, neboť v současnosti provozovaný hraniční režim jen prohlubuje ekonomické problémy našeho hospodářství,“ vyzývá sdružení.

Větší problém se zácpami na silnicích řidiči zaregistrovali po uvolnění opatření. Od 23. dubna totiž mohou Češi cestovat do zahraničí bez omezení - pokud jim to povolí okolní státy.

A i pro cizince v Česku se koncem dubna rozšířil počet důvodů, kvůli kterým mají možnost zemi dočasně navštívit. Mají k tomu povolení nejen z pracovních, ale i lékařských důvodů nebo v případě studia a naléhavých důvodů, například pohřbů nebo svateb. Prokazovat se na hranicích musí nejdéle 3 dny starými negativními testy na koronavirus.

Reklama

Související témata:

Doporučované