Hlavní obsah

V centru Prahy se vede ostrý boj o zbytek zákazníků, líčí známý kavárník

Majitel Café Louvre a prezident Asociace restauratérů Apron Sylvio Spohr mluví o současné situaci v oboru.Video: Anita Plasová

 

Reklama

Zahraniční turisté v centru Prahy stále chybí, restauratéři dělají vše, aby přilákali zákazníky. Zlevňují, vylepšují nabídku a místo práce v kanceláři obsluhují.

Článek

Ačkoliv část cizinců už se do Prahy vrátila, tržby známé kavárny Café Louvre majitele Sylvia Spohra jsou stále na polovině oproti stavu před covidem. I to byl důvod, proč musel třetinu svých zaměstnanců propustit.

S napětím tak nejen on, ale i další majitelé restaurací a kaváren hledí do následujících měsíců. Celkové útraty Čechů v restauracích se totiž i v letních měsících průměrně držely na 40 procentech v meziročním srovnání.

Každá restrikce táhne tržby dolů

V historickém centru Prahy teď bez přehánění zuří boj o zbytky zákazníků, kteří jsou ochotní si dát kávu, zákusek, či dokonce oběd.

„Očekáváme, že centrum bude postupně trochu plnější, ale zároveň se obáváme toho, že turisté jezdit nebudou. Domníváme se, že velká část lidí zůstane na home office a ta část lidí, která se obává onemocnění, do restaurací nechodí a chodit nebude. Na jedné straně očekáváme navýšení, na druhé straně očekáváme restrikce,“ popisuje Spohr, mimo jiné prezident Asociace restauratérů Apron. Jakékoliv omezení - roušky, vzdálenost mezi stoly, omezení počtu lidí v místnosti nebo na akcích - sráží vždy tržby dolů.

Asociace restauratérů Apron

Vznikla na jaře 2020, po uzavření restauračních zařízení.

Součástí je 1130 podnikatelů, kteří zaměstnávají 23407 lidí.

Zastupuje například Zdeňka Pohlreicha, Jana Punčocháře, Radka Kašpárka a Tomáše Karpíška.

To nejtěžší je tak podle něj nastavit správný poměr zaměstnanců, po znovuotevření restaurací bylo v podniku zhruba 30 procent zákazníků, dnes jsou na 50 procentech. Největší nápor hladových zákazníků je v podniku v době oběda, místo dřívějších několika vln ale přichází jen jedna.

Z kanceláře na plac

„Třeba v poledne, kdy u nás ten provoz byl opravdu tři hodiny velmi plný, stávaly tam fronty, tak dneska je to pouze jedna vlna a abych nemusel zaměstnávat jen na ty dvě hodiny někoho, tak všichni, kdo mají ruce a nohy jdou pomáhat, tedy i já a další dva lidé z kanceláří vyběhnou na plac,“ říká Sylvio Spohr.

Zároveň se podle něj značně proměnil trh a neplatí ta samá pravidla, co v minulosti. „Firmy, které na tom byly velmi dobře, byly na dobrých lukrativních místech, jsou na tom nyní velmi špatně. Lépe jsou na tom podniky spíše v oblastech, kde se bydlí, tam, kde lidé chodili na večeři a dneska tam pracují, takže si kupují i oběd s sebou. Velmi dobře jsou na tom podniky, které mají nějaké zahrádky nebo terasy,“ dodává Spohr, který Café Louvre provozuje už 28 let.

Miliony měsíčně

Známý podnik tak na tržbách přichází každý měsíc zhruba o 4,5 milionu korun a jeho majitel je připraven obětovat vlastní úspory na udržení „svého dítěte“ při životě.

V podniku také přistoupili ke zlevnění některých dražších položek, které dříve zajímaly hlavně turisty. Cena polední nabídky, která se v Café Louvre pohybuje v rozpětí 109 až 139 korun, zůstala.

Boj o každého zákazníka

„Na Praze 1 probíhá ostrý souboj, restaurace se snaží svou nabídkou a cenami získat tu polovinu zákazníků, která na Praze 1 v současnosti je. Vidím, že se podniky zavírají. V Myslíkově ulici se v průběhu srpna zavřelo pět podniků. Nejsou to všechno restaurace, něco je kavárna, večerní bar. Dlouhodobě nemůže současnou situaci nikdo přežít,“ uzavírá svůj pohled na současný stav Sylvio Spohr s tím, že ještě na jaře očekával rychlejší krachy restaurací.

Nejen on ale i další majitelé restaurací se však rozhodli udělat maximum proto, aby zákazníky navzdory všem událostem do restaurací dostali. V Česku totiž více než 20 tisíc restaurací živí statisíce lidí a roční tržby gastronomického odvětví činí přes 150 miliard korun.

Reklama

Doporučované