Hlavní obsah

V Havířově byl uveden do provozu prostor před vlakovým nádražím

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

V Havířově byl dnes uveden do provozu přestavěný prostor před vlakovým nádražím. Vznikl tam moderní přestupní terminál s krytými zastávkami a koridory pro chodce, ale také 134 nových parkovacích míst.

Článek

Havířovský primátor Josef Bělica řekl, že přestavba přišla na 117 milionů korun, z čehož až 90 procent zaplatí dotace.

Primátor řekl, že pro město šlo o zásadní stavbu. „Je to prostor, který je pro Havířov ne sice centrálním, protože centrum města je jinde, ale je to prostor, kde se kříží všechny dopravní trasy. Hlavně se tady kříží autobusová doprava s tou železniční, takže je to poměrně důležitá křižovatka,“ řekl Bělica.

V prostoru před nádražím je nový mobiliář i zeleň, opravené chodníky, uzamykatelná parkoviště pro kola či cyklostezka. Cestující mají k dispozici několik informačních panelů s aktuálními informacemi o odjezdech autobusů. Součástí přednádraží je také přesunutý památník vlastenců přecházejících v roce 1939 do Polska.

Přestavba prostoru trvala rok a na starosti ji měla společnost OHL ŽS. Ředitel její ostravské oblasti Martin Polášek řekl, že na začátku měli obavy, zda se termín dá stihnout. „Vzhledem k tomu, že se tady nachází spousta inženýrských sítí, měli jsme obavy, co tady na nás ze země vykoukne. Bylo jedním z nejtěžších momentů, kdy opravdu se nalezly sítě, o kterých nikdo nevěděl, neznali se majitelé,“ řekl Polášek.

Prostor už dlouhodobě nevyhovoval současným požadavkům. Jeho úprava je součástí celkové přestavby vlakového nádraží. Cestujícím už od loňska slouží nové odbavovací prostory, které vznikly v bývalé administrativní budově. Správa železnic (SŽ) zároveň opravuje původní velkou odbavovací halu.

„V momentě, kdy bude ukončena surová rekonstrukce, to znamená obálka, opláštění, potom nastoupí část, která bude opět na bedrech města. Budou se realizovat vnitřní prostory a vnitřní dispozice, tak abychom mohli ten objekt využít pro účely města. Mělo by tam být společensko-sportovní centrum,“ řekl primátor.

SŽ uvedla, že rekonstrukce výpravní budovy pokračuje rychlým tempem. Dokončení je plánováno na říjen, náklady dosahují 157 milionů korun. „Dnes zde začal sloužit veřejnosti nový přístup z odbavovací haly do podchodu. Na přístupovou trasu do podchodu navazuje moderní hygienické zařízení pro cestující. To je vybaveno turniketem a platebním terminálem umožňujícím i bezhotovostní platby,“ uvedla SŽ v tiskové zprávě.

Také na rekonstrukci výpravní budovy pracuje OHL ŽS. „V současné době máme nejtěžší, nejsložitější momenty už za sebou, protože je z velké většiny už opravená, vyměněná střecha. Máme provedenou novou skleněnou fasádu a práce aktuálně probíhají uvnitř objektu, ale řekl bych, že jsou to ty méně náročné práce,“ řekl Polášek.

V prostoru před nádražím se změnila organizace dopravy. Prostor už nebude průjezdný pro osobní vozidla, jak tomu bývalo v minulosti, ale je vyhrazený pouze pro vozidla veřejné hromadné dopravy.

Reklama

Doporučované