Hlavní obsah

V Liberci by do budoucna chtěli odvést dopravu z centra města

Foto: Getty Images

Liberec.

Reklama

Odvedení dopravy z centra Liberce a vytvoření městského okruhu jako základní dopravní kostry patří podle primátora Jaroslava Zámečníka k návrhům vytvářeného plánu udržitelné městské mobility. Zatím jde ale jen o ideu.

Článek

Teď jde o to připravit další generaci Liberečanů na to, že už třeba to nebude tak, jak to dnes známe, že Šaldovo náměstí je tranzitní křižovatka," řekl primátor novinářům. Toto náměstí v centru, které projíždějí auta z pěti směrů, patří nyní mezi nejvíce dopravně vytížené ve stotisícovém městě. Denně tudy projede přes 16 600 aut, což je jen asi o 2000 méně, než kolik jich za den projede přes průtah městem.

Podle primátora je základním doporučením vytvářené strategie zklidňovat dopravu v centru města. „Nechávat zde parkování do budoucna již jen rezidentům, to znamená neumožňovat tranzitní dopravu a neumožňovat parkovat tranzitní dopravě v centru města,“ řekl. Náhradní parkovací místa by podle něj měla vznikat u městského okruhu. „V místech, kde budeme vytvářet miniterminály MHD a u nich budovat parkovací domy,“ uvedl primátor. Zamýšlené parkovací domy jsou podle něj vedle krajského úřadu, u základní umělecké školy, u Textilany, u nádraží a pod univerzitou.

V navržených opatřeních se počítá například s postupným uzavíráním centra města před auty. Pokud se budou uskutečňovat, v první etapě by se měly stát neprůjezdné spojnice od radnice okolo divadla a pošty přes Sokolskou ulici k Šaldovu náměstí, silnice na Tržním náměstí kolem bazénu, silnice u dolních kasáren nebo část Masarykovy ulice u křižovatky s Vítěznou ulicí, kde je muzeum a galerie. U dalších silnic v centru města se počítá s tím, že se z nich stanou jednosměrky.

Plán udržitelné městské mobility pro oblast Liberec - Jablonec nad Nisou odborníci vytvářejí od loňského léta, po dokončení ho dostanou ke schválení zastupitelé obou měst. Jde o dokument za více než pět milionů korun, který analyzuje celkovou situaci všech módů dopravy – od veřejné, přes pěší, automobilovou, cyklodopravu až po parkování, a navrhuje možná řešení dopravy na celém území. Jeho součástí je i takzvaný dynamický dopravní model, který je využitelný i při plánování uzavírek. „Když se bude kdekoliv plánovat nějaká rekonstrukce, oprava, která bude vyžadovat uzavírku, tak nám ten model ukáže, co to udělá, kudy auta máme posílat, jaké dělat objížďky,“ uvedla náměstkyně primátora Radka Loučková Kotasová (ANO). Model by měl i ukázat, co se v dopravě stane, když se město rozhodne uzavřít nebo předělat na jednosměrnou nějakou silnici.

Reklama

Související témata:

Doporučované