Hlavní obsah

V Plzni má v roce 2027 jezdit první chytrá tramvaj bez řidiče

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

V Plzni má v roce 2027 jezdit první chytrá tramvaj bez řidiče. Do stejného roku se Plzeň stane centrem chytré mobility budoucnosti s živou laboratoří pro testování autonomních tramvají.

Článek

Vyplývá to z memoranda, které dnes město se svými dopravními podniky (PMDP) podepsalo se společnostmi O2, INTENSE, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeskou univerzitou (ZČU). Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v ČR, řekl při podpisu šéf představenstva PMDP a náměstek primátora Roman Zarzycký (ANO). Systém, o němž začaly subjekty jednat před osmi měsíci, má zvýšit kvalitu života občanů a návštěvníků a podpořit lokální průmysl.

„Nejpozději v roce 2027 budeme schopni v Plzni realizovat provoz plně autonomní tramvaje. V memorandu jsme vypilovali detaily, které by měly být ekonomickým přínosem pro město i PMDP. Pro Plzeň je to posun v technologii i image,“ řekl Zarzycký.

K podobnému kroku podle něj přistoupili například v německé Postupimi, kde testují robotické tramvaje už od roku 2018. „Na rozdíl od autonomních aut má autopilot v tramvaji jednodušší práci. Pohybuje se po stejné trase, se kterou komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly. Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky omezení lidské chyby je doprava bezpečnější a plynulejší,“ řekl náměstek.

Podle radního pro Smart City (chytré město) Vlastimila Goly by měla v Plzni vzniknout živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat modely chytré dopravy. Systém propojuje chytré tramvaje, křižovatky, zastávky, chytrou ulici i vozy IZS. Plzeň k tomu připravuje metropolitní dispečink.

ZČU vytvoří v kampusu na Borských polích polygon pro testování chytré tramvaje. „Zapojí se všechny technické fakulty a výzkumné centrum NTC. Budeme se podílet na vývoji řídicích systémů, senzoriky a odlehčených mechanických konstrukcí,“ řekl rektor Miroslav Holeček. Kampus a okolí využívá sítě páté generace. Podle Holečka je každá podobná akce, která posílí zájem studentů o technické vzdělávání, obrovsky důležitá pro budoucnost celé ČR.

Díky programu 5G pro 5 měst začal už loni O2 pokrývat Plzeň sítěmi 5G. „Nejrychlejší síť je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území. Její klíčové vlastnosti, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury, která umožní chytrým prvkům vzájemně komunikovat,“ řekl generální ředitel O2 Jindřich Fremuth.

Nové tramvaje ForCity Smart pro Plzeň vyvíjí Škoda Transportation. Budou vybavené širokým spektrem senzorů pro sledování tratě, potenciálních překážek i blížících se vozidel IZS a dokážou zajistit prioritní průjezd křižovatkou. Podle Martina Volného, jednatele INTENS Corporation, tak zajistí vyšší bezpečnost cestujících, zpřesnění jízdních řádů a dopravní podnik bude lépe plánovat kapacity a snižovat intervaly tramvajové dopravy.

Správa informačních technologií města poskytne přesnou 3D mapu Plzně s dynamickým modelem dopravy včetně predikcí. „Díky dostupnosti 5G sítí bude možné v reálném čase sbírat a zpracovávat velké množství dat. Umožní poskytovat včasné informace autonomním vozům a zajistit bezpečný provoz,“ řekl ředitel správy Luděk Šantora.

Doporučované