Hlavní obsah

Ve stínu epidemie: Jsme připraveni, říká šéf domova seniorů. A peníze neberu

Radek Baran je ředitelem Domova Slunečnice už dvacet let. Na otázku, zda ve funkci zůstává, odpověděl: „Prozatím ano.“

Reklama

Ostravský domov seniorů Slunečnice sledujeme už rok. Psali jsme o šikaně klientů ze strany části personálu a natočili svědectví, že vstupenkou sem bývají peníze v obálce. Teď mluvíme s ředitelem o současné koronavirové epidemii.

Článek

Následující rozhovor je složen ze dvou částí.

V té první, pořízené před pár dny, ředitel Slunečnice Radek Baran odpovídá na aktuální otázky týkající se zabezpečení domova se 400 seniory před infekční nemocí covid-19.

Ve druhé části pak reaguje ředitel Baran na výpovědi klientů a jejich příbuzných, že „urychlovačem“ přijetí do domova jsou peníze , jak jsme je zaznamenali při nedávném natáčení dalších dílů investigativní série Ve stínu Slunečnice.

Nový díl ze série Ve stínu Slunečnice obsahuje výpovědi lidí o penězích v obálce jako vstupence do domova seniorů.Video: Seznam Zprávy

Pane řediteli, domovy seniorů jsou v současném nouzovém stavu uzavřeny pro veřejnost i pro návštěvy klientů. Některé domovy dokonce zvolily variantu, že personál zůstává s klienty uzavřený v objektu. Jak je to ve Slunečnici?

My jsme uzavřeli areál. Od 2. března jsou zakázány návštěvy a připravujeme „covid zónu“ pro klienty, kteří by byli eventuálně nemocní a nebyli by odvezeni do nemocnice. Do našeho velkého sálu jsme nechali postavit sádrokartonové příčky, i s pracovnou, s denním spaním, jsou tam vzduchové filtry. Máme připravené zaměstnance, kteří podepsali čestné prohlášení a do covid zóny by šli. Připravujeme se, abychom měli dostatek ochranných prostředků. Pomáhá nám v tom Moravskoslezský kraj hodně i město.

Chybějící personál nahradilo 15 studentů

Nikdo z vašich klientů neonemocněl koronavirem?

Momentálně ne, musím zaklepat. Pokud přijímáme klienta z léčebny dlouhodobě nemocných a těchto zařízení, dáváme ho na jednolůžkový pokoj do čtrnáctidenní karantény. A to přesto, že to dnes funguje tak, že klient musí být negativní na koronavirus. Personál bude plošně testován, protože my jsme pro klienty nebezpečím v tom, abychom na ně nepřenesli nákazu.

Vím, že jste ve Slunečnici bojovali s nedostatkem personálu. Jak to vypadá teď?

Je to náročné z toho důvodu, že počty zaměstnanců se mění podle potřeby. Když zaměstnanec přijde do styku přes druhou, třetí osobu s někým, kdo byl nemocný, musí jít do karantény – a zase máte menší počet lidí. Momentálně se snažíme to nějakým způsobem zajistit. Kraj nám nabídl, abychom zaměstnali studenty 4. ročníků z lékařských a pedagogických fakult, takže u nás už je 15 studentů. Ti nahradí chybějící personálu v přímé péči i ve volnočasových aktivitách.

Po našich reportážích, které jsme vysílali v listopadu, jste v domově i z rozhodnutí zřizovatele, tedy města Ostravy, přijímali řadu opatření, abyste se vyhnuli nevhodné péči o pacienty, vyhoření personálu a podobně. Změnilo se na nich něco v této koronavirové době?

Musel jsem oželet pouze návštěvy ředitele ze strany veřejnosti. Probíhají jen návštěvy ředitele pro klienty nebo zaměstnance. To je změna. A potom sem dojíždí psycholog každých čtrnáct dní, funguje tady pro klienty i pro zaměstnance. To pokračuje dál, jak jsem slíbil.

Změny v domově nastanou od ledna 2021

V domově jste mívali problém s chováním některých pečovatelek ke klientům, při interním šetření po našich reportážích jste zjistili, že 40 procent personálu pociťuje nespokojenost, příznaky syndromu vyhoření, malou motivaci, případně nedostatečnou komunikaci s nadřízenými. Jak to teď zvládáte řešit v kombinaci s novým „koronavirovým“ režimem?

Myslím, že tyto věci ustoupily do pozadí, protože každý by měl z morálních vlastností říct, že se skutečně vzpamatoval, s tím, že je třeba pomoci, přidat ruku k dílu a postarat se o naše klienty. A pokud se objevují jakési poznatky z provozu od těchto zaměstnanců, řešíme to průběžně. Pořád vnímám eventuálně nějaké podněty, vyvěšuji to na nástěnky, řeším to s odborovou organizací. A oni teď hlavně řeší to, že mají strach, že by mohli také onemocnět.

Vy sám jste si z toho všeho vzal nějaké ponaučení?

Tak určitě. Já připravuji a budu připravovat organizační změny, které jsme si se zřizovatelem (město Ostrava, pozn. red.) naplánovali k 1. lednu 2021. Chci zavést, aby přibyly dvě vedoucí pro každou budovu, které by přímo řešily provozní problémy přímých pracovníků. A řešily by si to na každém patře. Víc vám teď nemůžu říct. Doufám, že tato dnešní situace skončí snad do měsíce a budeme moci začít normálně pracovat.

A dál zůstanete ředitelem?

Prozatím ano.

Prozatím? Plánujete odchod z funkce po 20 letech?

Ne, neplánuji.

Dopředu peníze nepřijímám

Následující část rozhovoru vznikla při nedávném natáčení reportáží o výpovědích klientů a jejich příbuzných o placení peněz jako „poukázce“ na urychlené přijetí do domova. Běžná čekací doba je pět let.

Pane řediteli, obrátila se na nás řada lidí, kteří mluvili o tom, že když chtěli dostat svého příbuzného k vám do Domova Slunečnice, tak v tom hrály roli peníze…

Nevěřím tomu.

Žádnou formou? Ani třeba formou sponzorského daru?

My máme přesně daná pravidla a ta jsou taková, že po třech měsících spokojeného pobytu nám můžou dát lidé eventuálně dar. Dopředu v žádném případě ne. Darovací smlouvy podepisuji já. Jestli někdo jiný dostal, muselo by se to prokázat.

A není možné zneužít sponzorský dar jako podmínku, aby dotyčný byl přednostně přijat do domova?

Všem říkám, že peníze dopředu nepřijímám, vyženu je a říkám, že až po třech měsících spokojeného pobytu. A to se můžete zeptat x lidí.

S nabídkou chodí, ale já je vyženu

My jsme právě mluvili s několika lidmi, kteří říkají, že ty peníze dali vám. Že vám dali v obálce čtyřicet, třicet tisíc.

Já nevím, že by dali dopředu.

Počkejte…?

Dali, ale máme na to darovací smlouvu.

Ne. Oni říkají, že to dali vám bez té smlouvy.

Tak ať za mnou přijdou. Ať za mnou přijdou, kdo to řekl. Nevím o tom.

Nevíte o tom? A víte o tom, že takoví lidé za vámi s touto nabídkou chodili?

S nabídkou chodí, ale já jsem vždycky řekl, že to nemohu udělat.

Takže jste nepřijal žádné peníze výměnou za umístění klientů? Nikdy?

Ne.

Pokud za vámi ti lidé s takovou nabídkou chodí, jsou v zoufalé situaci a jsou ochotni vám zaplatit za přednostní umístění, co jim v takovém situaci doporučíte?

Že musí mít žádost v čekacím období a že skutečně až po třech měsících spokojeného pobytu… My to hlídáme, ta data. Já si nedovolím nic vzít dopředu.

A kolik jich potom, po těch třech měsících, přijde se sponzorským příspěvkem?

Já mám ročně asi tak sedm až deset smluv.

A tyto peníze nehrály roli při přednostním přijetí do Slunečnice?

Ne.

Nezvýhodňujete ty lidi?

Ne.

Situací v Domově Slunečnice se od loňského listopadu intenzivně zabývá i Magistrát města Ostravy a kriminální policie. Další část reportážní série Ve stínu Slunečnice, zabývající se mimo jiné sponzorskými příspěvky, uvedeme na Seznam Zprávách ve čtvrtek ráno.

Reklama

Doporučované