Hlavní obsah

Expert: Ve virtuálním vesmíru bude víc reklamy. Hraje se o to, jak bude svobodný

Foto: Facebook/Meta

Hrát si, bavit se s kamarády i pracovat ve virtuální realitě? Podle Marka Zuckerberga to je další směr, kudy se naše online životy budou ubírat.

Reklama

Článek

Budeme do pěti let všichni běžně navštěvovat a pracovat ve virtuálním světě metaverse, který nedávno představil zakladatel Facebooku? Není to pravděpodobné, říká David Sedláček z ČVUT.

Od říjnové konference šéfa Facebooku (pardon, dnes už oficiálně Meta) se technologičtí novináři, odborníci i běžní uživatelé intenzivně věnují slovu metaverse. Tak totiž Mark Zuckerberg označuje prostředí, jež chce s pomocí VR technologií vybudovat a postupně do něj nalákat uživatele aplikací Facebook, Instagram nebo WhatsApp, které má jeho technologický holding v portfoliu.

Co si pod pojmem Metaverse vlastně představit?

„Nejradši mám přístup spisovatele Neala Stephensona ve sci-fi románu Snow Crash z roku 1992, kde slovo metaverse zazní poprvé. Je to virtuální svět složený z mnoha virtuálních světů, mezi kterými se dá podle nějakých pravidel přecházet. Každý tvůrce si může svůj svět vyrobit podle svých představ. Samozřejmě tam funguje nějaká ekonomika. Věci, které si v tom světě koupíte, jsou vaším jedinečným vlastnictvím. Zároveň se dá metaverse používat i pro práci, dá se v něm trávit mnoho času,“ vysvětluje David Sedláček z FEL ČVUT v podcastu Stopáž.

Nápad Marka Zuckerberga není inovativní v tom, že si pohrává s myšlenkou alternativního virtuálního prostředí. Metaverse podle Stephensonovy definice už funguje třeba v prostředí oblíbených her Minecraft (patří Microsoftu), Roblox nebo Fortnite. V případě Facebooku-Meta je ale podstatný důraz na VR technologie a fakt, že do jeho „vesmíru“ vstupujete nasazením headsetu pro virtuální realitu.

„Pokročilejší zařízení pro VR jsou tu s námi přibližně šest let a jejich osvojení uživateli je stále velice nízké. Ani moji studenti s nimi obvykle nemají tolik zkušeností, vlastní headset pro VR mají doma tak tři z 20,“ myslí si expert na virtuální realitu.

„Na rozdíl od chytrých telefonů, na které si lidé zvykli rychle, protože po nich vlastně nechtějí žádné úkony navíc, si musíme dát na hlavu brýle, kterými se odstřihneme od reálného světa. A to je pro spoustu lidí nepřekonatelný nebo špatně zpracovatelný krok. I já osobně doma, ačkoliv mám headset pro VR v obýváku, si ho nenandám a nehraju hry, zatímco si moje žena vedle mě čte. Stále si myslím, že je to spíš záležitost koníčku či zábavy, než trend, ke kterému směřuje celé lidstvo,“ dodává Sedláček.

Navrhování i provozování světa ve virtuální realitě s sebou nesou výzvy, které známe i ze starých známých online prostředí. Třeba ze sociálních sítí.

„Reklama bude přirozenou součástí tohoto světa. Budete tam vídat billboardy, nápisy, jen o mnoho agresivnější. Budou prostorové, vydávat zvuky. Čím víc bude svět otevřený široké veřejnosti, tím více bude zaplevelený reklamou. Bude také třeba řešit, jestli a jak moderovat ve VR světě obsah a diskuse mezi uživateli. Při nastavení pravidel si musí tvůrci metaverse položit otázku, jestli vyrábějí bezpečný svět pro nás a naše příbuzné, nebo svět, kde jsme svobodní a volní. Facebookový vesmír bude podle mě restriktivní, ale vzniknou i varianty metaverse, které nebudou vlastněné velkými firmami, a bude to spíš komunitní záležitost,“ vysvětluje Sedláček.

Co všechno obnáší pravý metaverse a proč na jeho vybudování potřebuje Facebook 10 miliard dolarů? Které další technologické firmy už svůj metaverse budují a v čem mají před Markem Zuckerbergem náskok? Jak je na tom česká VR scéna, jaké úspěchy slavíme na tomto poli?

Poslechněte si celý podcast v přehrávači v úvodu článku.

Stopáž

Týdenní podcast o technologiích, společnosti a všem mezi tím. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Který díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Reklama

Doporučované