Hlavní obsah

Tažení proti energošmejdům může zavalit poštu miliony dopisů

Foto: Shutterstock.com

Posílání doporučených dopisů by dodavatele stálo miliony korun.

Reklama

8. 9. 16:27

Senát vrátil novelu energetického zákona poslancům s pozměňovacími návrhy, které se nelíbí dodavatelům. Senátní změny by podle firem stály desítky milionů korun a vedly by k dalšímu zdražení energií.

Článek

Blíží se větší ochrana spotřebitelů před nekalými praktikami některých obchodníků s energiemi neboli energošmejdy, kteří se zákazníkem sjednají nevýhodnou smlouvu na nákup elektřiny či plynu.

Pomoci by k tomu měla novela energetického zákona, kterou na konci srpna Senát vrátil Poslanecké sněmovně s úpravami. Proti navrhovaným změnám se však ohradili někteří dodavatelé energií. ČEZ, E.ON, Pražská energetika a Innogy poslaly do Sněmovny dopis, v němž popisují dopady návrhu na spotřebitele i dodavatele energií.

Senátoři navrhli, že dodavatel bude mít povinnost oznámit zvýšení ceny energií „prokazatelně a adresně“. Což podle energetických firem v praxi znamená doporučeným dopisem do vlastních rukou.

Jelikož ceny elektřiny ještě letos či v následujícím roce porostou, společnosti by musely odeslat dva až 2,3 milionu dopisů. Změna by dopadla na miliony spotřebitelů, kteří by se v případě, že je pošta nezastihne doma, museli pro dopis dostavit na přepážku.

„Máme za to, že je z naší strany korektní upozornit na rozsáhlé dopady, které tato změna vyvolá a které podle našich dlouhodobých zkušeností mezi spotřebiteli vyvolají negativní reakci,“ stojí v dopise. Opatření s sebou obzvlášť v době pandemie covidu-19 nese riziko, protože na poštách dochází k většímu setkávání osob.

Dodavatelé proto apelují na poslance, aby změny navrhované Senátem přehlasovali. „Úprava oznamování změny ceny v původní verzi novely, která byla podrobena odborné diskusi a bez větších obtíží prošla Poslaneckou sněmovnou, rozhodně neznamená, že by se zákazník včas a dostatečně konkrétně nedozvěděl o změně ceny,“ argumentuje v dopise čtveřice dodavatelů.

Náklady odhadujeme ve výši až 20 milionů korun. Výjimkou jsou zákazníci, kteří mají ve smlouvě sjednanou elektronickou komunikaci a zákazníci s fixní smlouvou.
Pavel Grochál, mluvčí Innogy

Změna by se například týkala necelého milionu zákazníků, kterým energie dodává společnost Innogy. „Náklady odhadujeme ve výši až 20 milionů korun. Výjimkou jsou zákazníci, kteří mají ve smlouvě sjednanou elektronickou komunikaci a zákazníci s fixní smlouvou,“ popisuje dopady mluvčí Innogy Pavel Grochál.

V případě PRE by muselo osobně převzít oznámení až půl milionu domácností a další statisíce drobných podnikatelů.

„Ve třetím tisíciletí není dobré posílat zákazníky na poštu vyzvedávat doporučené dopisy, pokud je nepřebere doma, což v Praze není tak obvyklé. Nechceme doporučeným dopisem zákazníka omezovat. Chceme s ním komunikovat operativně, elektronicky,“ říká mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.

ČEZ by takových dopisů musel poslat přes dva miliony. „Myslíme si, že v tuto chvíli stávající proces funguje dobře, zákazníky o změnách cen vždy transparentně informujeme emailem nebo dopisem. Existuje skutečně jen zanedbatelný počet zákazníků, kteří uplatňují reklamaci, že informaci o změnách cen či smluvních podmínek neobdrželi. V roce 2020 to bylo u ČEZ asi 45 případů,“ uvedl mluvčí skupiny ČEZ Roman Gazdík.

Také podle společnosti E.ON je navrhovaný systém pro zákazníky zbytečně zatěžující. „Projevil by se ve zvýšené nákladovosti vzájemné komunikace a také vyšším zatížením životního prostředí,“ říká mluvčí společnosti Martina Slavíková.

Na způsobu oznámení se zákazník může s firmou dohodnout ve smlouvě, ať už e-mailem, dopisem či v mobilní aplikaci. Ani původní verze zákona dodavatelům neumožňuje sdělovat změny zákazníkům pouze na webových stránkách. Naopak osobní návštěvu pošty by lidé podle společností vnímali jako zbytečné obtěžování.

„Není tedy důvod vracet se rigidní úpravou doručování do vlastních rukou do 20. století a znevýhodňovat elektronické či standardní poštovní formy komunikace tam, kde oběma stranám vyhovují,“ uvádějí dodavatelé.

Odhadujeme, že finanční náklady v odvětví spojené s takovou změnou doručování by představovaly každoroční náklad cca 60 milionů korun. Je přitom zřejmé, že půjde o vícenáklady, které se zřejmě plně promítnou do cen energií, což povede pouze k dalšímu zdražení.
Zástupci ČEZu, PRE, Innogy a E.ON v dopise Poslanecké sněmovně

Úprava by se však projevila i na účtech domácností za energie. „Odhadujeme, že finanční náklady v odvětví spojené s takovou změnou doručování by představovaly každoroční náklad cca 60 milionů korun. Je přitom zřejmé, že půjde o vícenáklady, které se zřejmě plně promítnou do cen energií, což povede pouze k dalšímu zdražení,“ píšou dodavatelé v dopise.

Novelu podporujeme

Dodavatelé však v dopise zdůrazňují, že jinak novelu podporují. „Oceňujeme především zvýšení ochrany zákazníka. Jediným negativem je právě uvažované doplnění o sdělování změn cen energií formou doporučených dopisů,“ říká Holubec.

Novela podle nich jedná ve prospěch spotřebitelů a je nástrojem k účinnému potírání praktik energošmejdů. „Ti dlouhodobě atakují především seniory. Jejich nekalé praktiky poškozují samotné zákazníky, ale také celou energetickou branži,“ dodává Grochál.

Poslanci budou o legislativních změnách rozhodovat na své 118. schůzi v úterý 14. září. Podle poslance a zpravodaje zákona Patrika Nachera (za ANO) je klíčové, aby zákon prošel, protože se o něm bude rozhodovat před volbami, tedy v tu nejhorší možnou dobu.

„Mám blíž k původní sněmovní verzi, protože si myslím, že ta senátní řeší věci, které jsou už řešené. Některé z nich se můžou obrátit proti spotřebitelům, zejména zasílání dopisů. Energetické společnosti si to nechají zaplatit,“ říká Nacher a dodává, že jsou pro něj ale přijatelné obě varianty zákona.

Podle Nacherových slov může Sněmovna pozměňovací návrh nadpoloviční většinou přehlasovat. „Je pro mě ale velká neznámá, jak budou hlasovat poslanci ODS a kolik se jich omluví kvůli kampani,“ říká Nacher. Pokud by ani jedna verze neprošla, začal by legislativní proces od nuly.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované