Hlavní obsah

Virální spot zvedá vlny. Má spojovat sexuality, rasy, pohlaví i postižené

Podívejte se na 90 sekund virální reklamy ze 4000 hodin sportovních záznamů. (Video: Nike)

Reklama

13. 8. 20:03

Která oděvní firma si může dovolit vytvořit reklamu o minutě a půl, jež je teď sice virální, ale její natáčení zabralo tisíce hodin s desítkami světově známých sportovců? Odpověď je zřejmě v jejím sloganu „Prostě to udělej“.

Článek

Poslední virální reklama americké firmy se sportovním oblečením Nike stále rezonuje internetem a sbírá obdivné reakce a chválu. Ačkoliv se najdou i negativní komentáře, převažují pozitivní ohlasy ke snaze společnosti zdůraznit vytrvalost sportovců navzdory pandemii, ale i rozdílným fyzickým či rasovým predispozicím.

Excelentní střihačská práce

Přestože je obraz videa půlený do dvou obrazovek, hlavním prvkem je spojitost a kontinuita, kolektivita sportu v diverzifikované, leč globalizované společnosti a společenská spravedlnost. Vedle koronaviru naráží třeba také na mezinárodní aktivistické hnutí Black Lives Matter i rovnost pohlaví a sexualit.

Ke dnešku už reklama s názvem „You Can't Stop Us“, tedy „Nás nezastavíš“, jenom na účtu firmy Nike na YouTube posbírala přes 50 milionů zhlédnutí a na Twitteru se blíží ke 40 milionům. Na sociálních sítích ale video o 90 vteřinách, ke kterému oděvní společnost s celosvětovou působností údajně procházela přes 4000 hodin záznamů sportovních utkání a výkonů, sdílelo dalších téměř 140 tisíc lidí.

„Nikdy nejsme sami, a v tom tkví naše síla,“ říká v reklamě hvězda ženského fotbalu a aktivistka za rovnoprávnost Megan Rapinoeová, jejíž hlas provází diváky celým videem.

Jsme v tom spolu

„Protože když o nás totiž někdo pochybuje, hrajeme jako jeden. Když nás někdo tlačí zpět, jdeme ještě dál a o to tvrději. Když nás někdo nebere vážně, dokážeme, že se mýlí. A když se pro nějaký sport nehodíme, tak ho změníme,“ dodává sportovkyně.

Rozdělená obrazovka tak sdružuje jak zdravé atlety, tak handicapované, muže, ženy a různé etnicity - bok po boku. Z dalších předních atletů jsou k vidění například také Simone Bilesová, LeBron James, Cristiano Ronaldo, Rafael Nadal, Colin Kaepernick, Rory McIlroy, Serena Williamsová, ale i řada hvězd mezi sportovci se znevýhodněním.

„Víme, že věci vždy nepůjdou tak, jak bychom chtěli. Ale ať už to bude jakkoliv, my si cestu najdeme. A když něco nebude fér, společně to změníme,“ doplňuje Rapinoeová.

Kritika kvůli nuceným pracím

Ačkoliv sociální sítě zaplavila pochvalná vyjádření a sdílení reklamy, stranou nezůstaly ani reakce připomínající nedávná zjištění lidskoprávních aktivistů. Firmu Nike, stejně jako například Adidas, Calvin Klein, Gap, H&M, Marks & Spencer, Patagonia, Tommy Hilfiger, Victoria's Secret, Zara nebo Apple, spojují s nucenými pracemi Ujgurů – menšinového turkického etnika střední Asie, jež z větší části žije v čínské provincii Sin-ťiang. Tady jsou Ujguři podle mnohých důkazů mučeni a převychováváni v internačních táborech.

Firma se sportovním oblečením nyní podle serveru BBC posuzuje své čínské dodavatele a potenciální rizika toho, že k výrobě zneužívají ujgurskou menšinu. Přesto si v některých komentářích ke své poslední reklamě mimo jiné o rovnosti ras vysloužila přízviska jako „pokrytecká“.

„Nike opravdu záleží na lidech. Kromě těch, kteří pro něj vyrábí jeho produkty,“ píše na YouTube jeden z uživatelů s přezdívkou JPeppa, jehož cituje portál CNN.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené