Hlavní obsah

Horká fáze kampaně. Politici chtějí být na všech náměstích

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Většina stran považuje za stěžejní kontaktní kampaň. Politici proto hodlají kraje a obce objíždět ještě častěji než doposud.

Politické strany před sebou mají stěžejních pět týdnů. Ačkoliv jde všem uskupením o to stejné – přesvědčit voliče, aby jim hodili svůj hlas – v následujících dnech je čekají specifické překážky, které musejí překonat.

Článek

Se začátkem září strany spouštějí horkou fázi kampaně. Během ní chtějí být co nejvíce na očích a mezi lidmi. Zároveň chtějí co nejhlasitěji prezentovat své cíle. „Chceme získat víc než 25 poslanců, přeskočit SPD a stát se třetí nejsilnější stranou v Parlamentu,“ prohlásil například předseda Pirátů Zdeněk Hřib na pražské Štvanici při spouštění ostré fáze kampaně.

Hnutí Starostové a nezávislí na stejném místě zase deklarovalo, že se chce dostat „do čela“. Předseda Vít Rakušan dokonce oznámil ambici stát se premiérem. „Můžeme mít katastrofální vládu Andreje Babiše s extremisty. Druhá varianta je to, co máme teď. Ale je tu ještě třetí varianta – nová, lepší vláda, do jejíhož čela se nebudou bát postavit Starostové,“ prohlásil.

Piráty mohou zradit preference

O post premiéra pak nepřekvapivě stojí i vládní koalice Spolu nebo nejsilnější opoziční hnutí ANO. Aby se subjekty co nejvíce přiblížily možnému úspěchu ve volbách, musí v následujících pěti týdnech zaujmout voliče. Část stran se navíc během voleb potýká s vlastním specifickým problémem.

Některé strany například trápí, že jim některé agentury mnohdy odhadují vyšší výsledek, než na který reálně dosáhnou. To se mimochodem potvrdilo třeba u Pirátů v evropských volbách. Že se tohoto trendu Piráti obávají, pak potvrzuje i část členů. Někteří proto popisují, že je důležité zůstat pokornými a více než na procenta koukat na trend.

Hlavní představitelé Pirátů pak popisují, že strana chce v kampani hlavně vysvětlovat program a vize. „Poslední měsíc jsme naplno mezi lidmi. Chceme, aby voliči měli možnost se nás přímo zeptat na cokoliv a sami viděli, že s Piráty mají společného více, než si myslí,“ říká například místopředsedkyně Olga Richterová.

Předseda Zdeněk Hřib k tomu dodává, že Piráti hodlají přidat i pár momentů, které by měly kampaň oživit. Podobně jako Richterová ale podtrhuje, že hlavní je kontaktní kampaň, během které chtějí Piráti své záměry co nejvíce vysvětlovat. „Pro nás je důležité hlavně lidem ukázat naději: že stát může fungovat pro obyčejné občany, ne kmotry. A na tom budeme stavět i závěr kampaně,“ napsal Hřib redakci.

ANO se obává „zaručeného vítězství“

Vysoké volební preference pak mohou být oříškem pro hnutí ANO. Na jedné straně nasvědčují, že by nejsilnější opoziční subjekt mohl ve volbách uspět, na straně druhé se někteří členové obávají, že náskok může zapříčinit menší aktivizaci voličů, kteří budou žehrat na to, že je úspěch zaručen.

To se ostatně ukazuje i na předvolebních mítincích. Předseda Andrej Babiš na otázky, co hodlá ANO po volbách řešit jako první, často odpovídá, že volby ještě nejsou vyhrané a nic tím pádem není jisté.

Podobně mluví i místopředseda hnutí Karel Havlíček.

„Já si vzpomínám na rok 2021. Na jaře měli Piráti přes 30 procent. Nakonec mají čtyři poslance. Je to extrém, ale nic není rozhodnuté. Naopak musíme ještě přidat. Uklidňovat se tím, že dnes máme vysoké preference, by byla největší chyba, kterou můžeme udělat,“ varoval.

Připomínání vládních přešlapů

Jak chce tedy ANO přistupovat k horké fázi kampaně? Důležité podle Havlíčka bude, aby jednotliví členové co nejlépe vysvětlovali program, který chce ANO představit ve čtvrtek, když bude v Ostravě „spouštět“ horkou fázi kampaně. „V září objedeme čtrnáct náměstí v krajských městech. Ta kampaň nebude o tom, co nebo koho nechceme. Chceme se spíš zaměřit na to, co bude po volbách,“ popisuje plány na následující čtyři týdny Havlíček. Důležité podle něj bude, aby jednotliví členové vysvětlovali i konkrétní kroky, kterými chce hnutí ANO dosáhnout cílů, které voličům představí.

„Vedle programu chceme prezentovat i naši hospodářskou strategii. Máme zhruba padesátistránkový dokument, který se zaměřuje na průmysl, energetiku, bydlení, trh práce nebo debyrokratizaci státu,“ říká Havlíček. Dodává také, že letos je pozice hnutí v kampani příjemnější než v roce 2021, protože „opozici se kampaň dělá vždy lépe“.

Havlíček také popisuje, že letošní předvolební kampaň je podle něj vyhrocená a plná osočování, což se podle něj odráží i na náladě ve společnosti. Z toho důvodu se chce prý hnutí ANO vyhýbat osobním útokům v kampani, především v návaznosti na incident v obci Dobrá, kde jeden z posluchačů napadl Andreje Babiše berlemi. Že by ale své politické konkurenty šetřili úplně, Havlíček následně vyvrací.

„Nechceme to gradovat na osobní úrovni, například vytahovat rodinné záležitosti nebo někoho konkrétního zesměšňovat. Chceme se ale soustředit na to, co vláda nezvládala na politické úrovni a v čem selhala. Ať už jde o kauzu Dozimetr, kampeličku nebo bitcoiny. Protože to nejsou žádné prehistorické věci,“ dodává místopředseda s tím, že v kampani přijde i „moment překvapení“. Konkrétnější ale být nechtěl.

Starostové plánují zabrat a „doběhnout včas“

Zatímco hnutí ANO svůj program teprve představí, STAN ho na svých stránkách má už od poloviny května. Na otázku, zda se rychlý start nemůže negativně promítnou na méně úspěšném finiši, pak lídryně v Moravskoslezském kraji Michaela Šebelová říká, že letos si Starostové dali čas na „vydýchání“, aby mohli ve správný čas – kousek před cílovou rovinkou – zabrat a „doběhnout včas“.

„Přes léto jsme rozjeli dobrou kampaň, protože celá řada lidí se o prázdninách o politiku nezajímá. My jsme se v létě potkávali s lidmi na neformálních akcích, šlo třeba o grilování, sport nebo karty s lídry,“ říká poslankyně s tím, že ke hře se pojí i „vtipný příběh“. Na jednotlivých kartách měli totiž Starostové zobrazené své lídry, včetně Lukáše Vlčka, ministra průmyslu a obchodu.

„Přišel za mnou pán a ptal se, proč má ‚tady ten‘ tu žárovku u sebe. Takže jsem mu musela vysvětlit, že je to náš ministr průmyslu a obchodu,“ dodává Šebelová. Střípek z kampaně nicméně může dokreslovat, v čem by Starostové měli ještě zabrat. Ostatně i jejich pražský lídr, náměstek ministra spravedlnosti Karel Dvořák, si na sociálních sítích dělá legraci, že ho lidé neznají.

Podle Šebelové ale podobné situace kandidátům nabízejí šanci, aby lidem vysvětlili, co ve Sněmovně dělají a prezentovali svou práci. V září proto hodlají být v ulicích a mezi lidmi co nejvíce. Zmiňuje třeba „lídr Tour“ předsedy Víta Rakušana, do kontaktní kampaně se podle ní mají zapojit i europoslanci Jan Farský nebo Danuše Nerudová.

Spolu chce mluvit o úspěších i hrozbách

Šebelová pak ještě dodává, že je s průběhem kampaně obecně spokojená – i přes to, že se podle některých odborníků zdá, že „dobrá kampaň“ nemusí voliče oslovovat tolik jako útočnější styl.

Na ten do jisté míry sází například koalice Spolu. Vedle zelené, „nadějné“, grafiky a hesel, podle kterých je čas „stát na správné straně“ a výzev, že v letošních volbách jde „o všechno“ tak koalice spolu představila na konci srpna v rámci spouštění horské fáze kampaně i naléhavější plakáty s červenou barvou.

Na nich je zobrazený třeba Andrej Babiš s nápisem „Ať nám zase nevládnou STBáci“ nebo šéf hnutí SDP Tomio Okamura s popiskem „Ať se z cesty na západ nestane cesta na východ“. Lídr Spolu, premiér Petr Fiala, k tomu tenkrát pronesl, že nejde o strašení, ale upozornění na potenciální nebezpečí.

Stejně jako ostatní politici i kandidáti Spolu objíždějí Česko, aby se pobavili jak s příznivci nebo odpůrci, tak i těmi, kteří jsou zatím nerozhodnutí. Právě na ty by podle odborníků měla koalice cílit, protože někteří její staří voliči se cítí být zklamaní.

„Mluvíme s nimi o našich úspěších, zvládnutí inflace i energetické krize, které se teď projevují velmi pozitivními ekonomickými výsledky. A také se s nimi bavíme o hlavních rizicích potenciální vlády Andreje Babiše s komunisty nebo SPD, jako je následování maďarské a slovenské proruské cesty, loajalita ministrů trestně stíhanému premiérovi na místo kompetence a rezignace na konsolidaci veřejných financí, kterou jsme úspěšně odstartovali,“ napsal ministr redakci.

Na vymezování se proti Andreji Babišovi ostatně koalice Spolu sázela i v roce 2021, což se osvědčilo. Letos je ale podle odborníků situace trochu jiná. Z exkluzivního průzkumu pro Seznam Zprávy navíc vyplývá, že podobný styl komunikace letos nemusí zabírat. Data totiž ukazují, že narativ „Antibabiš“ nese pětkrát menší potenciál než „Antifiala“.

Více než kroužky děsí SPD propadnutí hlasů

Na vymezování se proti vládě na svých mítincích sází třeba hnutí SPD, pro které jsou prý důležité jak kontaktní kampaně, tak třeba i volební noviny nebo sociální sítě. „Máme i nový web a billboardy, kterými chceme ukázat, že se nebojíme zodpovědnosti a jsme připraveni stát se kompetentní vládou,“ říká předseda Tomio Okamura.

U SPD se jako možný problém jeví kroužkování, kvůli kterému se například v loňských krajských volbách dostali do zastupitelstev lidé z hnutí PRO, které si SPD dalo na kandidátky. Šéf hnutí Tomio Okamura se ale kroužkování prý nebojí, údajně ho ale děsí opakování historie.

„Když se dívám právě na ty preference jednotlivých stran, tak za největší nebezpečí považuju, že zase propadnou hlasy, protože opět propadnou opoziční hlasy a že by se zase mohla udržet Fialova vláda s Rakušanem a Piráty u moci. Proto chceme vyzývat voliče, aby skutečně přišli k volbám,“ říká Okamura s tím, že podle něj je zásadní, aby voliči podporovali opoziční strany nad deset procent, které podle něj mají postup prakticky zajištěný, i kdyby došlo ke statistické odchylce. Konkrétní program a vize pak hnutí SPD hodlá představit v pondělí, kdy spustí horkou fázi kampaně.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si v parlamentních volbách 3. a 4. října 2025 zvolí novou vládu. Kdo jsou kandidáti? Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, kdy výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici. Nevíte koho volit? Kalkulačka vám napoví.

Výběr stran a hnutí: Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) • ANOPiráti (s podporou Zelených) • Stačilo! (KSČM, SOCDEM, SD-SN, ČSNS) • SPD (s podporou Svobodných, Trikolóry, PRO) • STANMotoristé soběGeneracePřísahaSen 21

Doporučované