Hlavní obsah

Piráti slibují miliardy na nové byty. Chtějí být třetí nejsilnější stranou

Foto: Prokop Laichter

Piráti zahájili v Praze na Štvanici ostrou fázi předvolební kampaně.

Do ostré fáze předvolební kampaně vstoupili také Piráti. Strana chce hned po volbách mimo jiné vyčlenit 20 miliard korun ročně navíc na výstavbu bytů a schválit zákon o řešení urgentní situace v bydlení.

Článek

Stánky s pivem a drinky, skákací hrad, hudba nebo food trucky. Piráti jako by ignorovali, že prázdniny už skončily a i přes nepřízeň počasí se na pražské Štvanici v hojném počtu sešli jejich příznivci a kandidáti na zahájení horké fáze kampaně. A chvílemi to vypadalo jako na festivalu.

„Někteří politici nám tvrdošíjně říkají, že česká společnost je nepřekonatelně rozdělena – že město nerozumí vesnici a mladí se přou se starými. My Piráti si ale myslíme pravý opak: Máme společného víc, než si myslíte,“ zahájil akci předseda a volební lídr Pirátů Zdeněk Hřib.

Nešlo ale jen o „party“, všichni si byli dobře vědomi, že kampaň je v plném proudu. Hřib, nabitý pozitivními výsledky předvolebních průzkumů, na pódiu vyjmenoval priority jeho strany pro prvních 100 dní po volbách, pokud se Pirátům podaří být součástí příští vlády.

„Chceme víc než 25 poslanců“

„Všichni přece chceme, aby mladí lidé měli šanci založit rodinu a aby se jim dobře žilo. Všichni chceme, aby peníze neodtékaly do kapes oligarchů, ale aby za ně vznikl moderní stát se silným školstvím a zdravotnictvím. A všichni chceme žít v bezpečné zemi, kde se nemusíme obávat, že nám do domu narazí tank nebo dron. Proto máme plán na prvních 100 pracovních dnů vlády, který lidem konkrétně pomůže,“ prohlásil Hřib.

Co slibují Piráti udělat prvních 100 dnů vlády

  • Více dostupných domovů - vyčlenit 20 miliard korun ročně navíc na výstavbu bytů a schválit zákon o řešení urgentní situace v bydlení. Pomoci mají tzv. akcelerační zóny.
  • Nižší daně pro rodiny - přijmout balíček daňových úlev pro rodiny a běžné občany. Rodiny tak mají získat desetitisíce korun ročně mj. díky vyšší slevě na poplatníka.

Hřib také potvrdil, že s jídlem roste chuť, a nebojí se zmínit ani výsledek, který posilující Piráti očekávají. „My máme odvahu, energii i experty, a díky lidem, kteří nás podporují, teď i šanci to změnit. Chceme získat víc než 25 poslanců, přeskočit SPD a stát se třetí nejsilnější stranou v Parlamentu,“ doplnil.

Cíle potvrdil také Ivan Bartoš, který na akci několikrát zopakoval sázku se Zdeňkem Hřibem, kterou nedávno sdělil také Seznam Zprávám. „Když Piráti dostanou 13 a víc procent, respektive 25 poslanců, ostříhám si dredy a on si ty moje naplete,“ přiblížil.

Mezi kandidáty se ale probíraly i politické události posledních hodin, hlavně napadení Andreje Babiše na včerejším mítinku v Moravskoslezském kraji. Všichni oslovení Piráti násilí odsoudili, většina jedním dechem dodala, že fyzickou agresi ve své kampani nezažila. „Tady je nálada dobrá, pozitivní, žádné negativní emoce,“ komentoval situaci Martin Šmída, pirátský místopředseda a lídr v Olomouckém kraji.

Politika je řemeslo

Podle Šmídy se Pirátům daří i proto, že včas představili program a srozumitelně ho komunikují. V rozhovoru s reportérem ho v jednu chvíli přerušil osmdesátiletý příznivec, který za Piráty přijel z Havířova. „Minule jsem podporoval Bartoše s Rakušanem, to jsem to od našich havířů na facebooku schytal,“ prohlásil pirátský příznivec a odchází do fronty na pivo.

U stánku postávala také Barbora Pipášová, lídryně z Vysočiny. Ta je ve „velké“ politice nová, parlamentní kampaň dělá poprvé. Co ji překvapilo? „Je to řemeslo jako každé jiné, musí se to naučit. Překvapilo mě množství trollů na sítích, na to jsem připravená nebyla,“ řekla Pipášová, v civilním životě terapeutka, která si za jeden z cílů dává vylepšit duševní zdraví populace, jak řekla Seznam Zprávám již dříve.

Piráti mají kandidáty namíchané ze zkušených i nezkušených politiků. Vedle nováčků jako je Pipášová stojí bývalý předseda Ivan Bartoš, dnes lídr ve Středočeském kraji, nebo Olga Richterová, dvojka v hlavním městě.

Pomáhají také influenceři

Významným momentem zahájení horké fáze pirátské kampaně byla účast signatářky a poslední mluvčí Charty 77 Věry Roubalové Kostlánové, která připomněla hodnotu občanské odvahy a demokracie. „Mám největší starost o nerozhodnuté voliče. Aby nevolili rasisty nebo někoho, kdo ohrožuje demokracii. Já volím Piráty, jsou mladí, aktivní a mám pocit, že jim mohu důvěřovat,“ zmínila. Piráti rovněž spustili crowdfundingovou výzvu na Startovači, do níž se mohou zapojit všichni podporovatelé.

Nově pak spolupracují s influencery, dnešní akci moderuje Big Daddy Mikky, civilním jménem Mikoláš Trkal, který s Piráty od letošního roku spolupracuje. V dubnu například s několika kolegy v pražském Divadle Komedie po americku „griloval“ Ivana Bartoše. Inspirací měl být mimo jiné Donald Trump, který tento formát používá. Nedávno se také do pirátské kampaně pro mnohé překvapivě dostala influencerka Denisa Kouřílková, známá pod pseudonymem Sugar Denny, která se projela na raftu s Ivanem Bartošem.

Jiný influencer, český youtuber a vloger Martin Rota zase za Piráty kandiduje v Praze. Rota v minulosti mimo jiné daboval postavu Skeleta v české počítačové hře Blackhole nebo postavy v komiksovém filmu Thor. Nyní je na šestnáctém místě kandidátky, díky své popularitě si ale věří na úspěch i v osobní kampani.

„Je to můj plán, skutečně bych chtěl ty preferenční hlasy. Chci být poslanec, abych se mohl hádat s jinými poslanci s autoritou poslance,“ prohlásil se smíchem Rota a pokračoval do útrob pirátského festivalu.

Doporučované