Článek
Motoristům Petra Macinky chce na jejich cestě do Sněmovny kdekdo radit, přímo na kandidátky strany ale žádná tlačenice není. A to přesto, že Motoristé členy svých odborných týmů lákají na přední místa.
Nabídky Petra Macinky nevyslyšel například Pavel Janeček, bývalý ředitel společnosti Pražská plynárenská.
„Nabídku jsem dostal opakovaně, velmi vážně jsem ji zvažoval, ale rozhodl jsem se nekandidovat. Jako předseda představenstva Pražské plynárenské mám zkušenosti se stávající generací politiků a mezi ně fakt nechci,“ řekl Janeček Seznam Zprávám.
Janeček Motoristům radí v oblasti energetiky. A byl jedním z lidí, kteří loni v prosinci na ustavujícím sjezdu vystoupili jako součást odborného týmu. Na stejnou akci měl dorazit také šéf Stomatologické komory Roman Šmucler, i když z toho pro nemoc nakonec sešlo.
Motoristé o něm mluví jako o svém expertovi na zdravotnictví, Šmucler ovšem svou roli bagatelizuje. „Jako šéf komory se snažím pomoct všem, kdo se na mě s dotazy obrátí. Motoristé jsou mi sympatičtí, protože si vážím pana prezidenta Klause. Ale od toho sjezdu jsem žádného Motoristu neviděl, myslím, že jejich expert nejsem,“ řekl Seznam Zprávám.
Kandidovat se letos nechystá ani za Motoristy, ani za žádnou jinou stranu, i když nabídky prý měl. „Musel bych se vzdát funkce v komoře,“ vysvětluje.
Strana zatím zveřejnila lídra kandidátky jen v osmi krajích, ve zbytku jména teprve hledá. „Není úplně podstatné, jestli naši experti budou kandidovat. Někteří ano, někteří ne. Ale to je jedno. Jde o to, že se obklopujeme nezpochybnitelnými experty,“ říká na to předseda strany Petr Macinka.
Poslanec? Ztráta času. Ministr? Možná
Motoristé si po nečekaném úspěchu v loňských eurovolbách mysleli na dobrý výsledek a případný vstup do vlády s Andrejem Babišem. V předvolebních průzkumech z posledních týdnů ale jejich preference výrazně klesly, a to až pod potřebnou pětiprocentní hranici.
Bez jasného výsledku zatím zůstává vábení dalších dvou odborných poradců - bývalého šéfa Cermatu Miroslava Krejčího a šéfa softwarové společnosti IceWarp Adama Paclta. Paclt straně radí s digitalizací a také ji sponzoruje - na letošní kampaň poslal 200 tisíc korun.
Nad nabídkou kandidovat ale podle informací Seznam Zpráv váhá. Podobně jako již zmíněný Krejčí, který jako expert na školství tento týden zastupoval Motoristy na odborné konferenci Učitel naživo.
Na otázku, zda bude kandidovat, Krejčí odpovídá: „To se uvidí. Nechci být poslanec, to je za mě ztráta času. Kdyby byla možnost být ministrem, tak bych nad tím uvažoval.“
Turek chce být ve vládě
S postojem „o poslancování nestojím, ale ministra bych vzal“ není Krejčí v okolí Motoristů ojedinělý. Podobně se vyjadřuje další expert strany, tentokrát na zahraniční politiku, bývalý občanský demokrat Jan Zahradil.
Ten sice Motoristům radí, členem se ale nestal a kandidovat na podzim nehodlá. „Teď mi plně vyhovuje role poradce,“ řekl Zahradil redakci před pár týdny. Na otázku možného angažmá ve vládě, konkrétně na Ministerstvu zahraničí, odpovídá: „Žádnou konkrétní funkci si dopředu ani nemaluji, ani se jí nezříkám.“

Filip Turek.
Podobně koneckonců donedávna mluvila i největší motoristická hvězda, europoslanec Filip Turek. Čestný předseda Motoristů, který ale do strany nevstoupil, se sice nakonec po měsících váhání rozhodl do Sněmovny kandidovat, netají se ale tím, že mu jde hlavně o ministerské křeslo. „Musím mít vidinu toho, že se budu podílet na příští vládě v České republice a že budu mít ministerský post,“ říkal v době, kdy se o kandidatuře teprve rozhodoval.
Mezi experty Motoristů, kteří naopak na nabídku kandidovat kývli, je ekonom Vladimír Pikora, lídr v Ústeckém kraji, nebo někdejší nejvyšší státní zástupkyně Renáta Vesecká, která povede kandidátku v Královéhradeckém kraji.
Předseda Macinka věří, že nabídka Motoristů na kandidátkách nakonec bude bohatá. „Já chápu, že tady řadě lidí stačí pošklebovat se Filipovi Turkovi za nějaké aféry. Ale když nás srovnáte s jinými strany, novými nebo opozičními, tak jaká je jejich personální výbava? To jsou absolutně neznámí lidé,“ dodává Macinka.