Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ačkoliv v létě politikaření většinou na chvíli utichne, letošní červenec je jiný. S blížícím se termínem pro odevzdání kandidátek zbývá stranám posledních pár dní na případná vyjednávání, stejně jako se jim krátí čas, aby zaujaly voliče. A to zvláště těm subjektům, kterým se podle průzkumů dveře do Sněmovny spíše zavírají.
Jedním z nich jsou Motoristé sobě. Triumfovali v evropských volbách, začátkem prosince uspořádali velkolepý kongres, kam je vedle exprezidenta Václava Klause přijel podpořit i 1. místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček nebo jeho kolega, poslanec Patrik Nacher.
Už tenkrát bylo jasné, že by ANO rádo sestavovalo vládu právě s Motoristy vedenými Petrem Macinkou. Nebo by alespoň mělo zájem o jejich podporu. „Nesmí to být jen o tom, co nechcete, ale o tom, co chcete a jak toho dosáhnete,“ radil tehdy Havlíček, jak docílit úspěchu. Právě před tímto rozhodováním teď Motoristé sobě zřejmě stojí.
Z informací Seznam Zpráv totiž vyplývá, že strana vedená Petrem Macinkou nejspíše pracuje na urovnání vztahů se senátorem a šéfem Přísahy Róbertem Šlachtou, se kterým se Motoristé v lednu rozešli.
Snazší působení ve Sněmovně i pro Babiše
Když Macinka ukončil spolupráci s Přísahou – s dovětkem, že Róbert Šlachta má dveře případně otevřené –, preference mluvily ve prospěch Motoristů. Od té doby ale zaznamenávají spíše pokles, momentálně se jejich podpora podle posledního průzkumu STEM pohybuje kolem 3,5 procenta.
Co se Přísahy týče, Róberta Šlachta je také poměrně v patové situaci. V posledních měsících prošel řadou jednání hned s několika subjekty – namátkou SOCDEM, hnutí ANO či Stačilo! –, nic z toho ale nedopadlo, a on se tak rozhodl jít do voleb sám. A to i přesto, že původně nechtěl opouštět mandát senátora. Preference pak naznačují, že by volně stojící Přísaze dala hlas 2,2 procenta voličů.
Dlouhodobý pokles preferencí Motoristy znervózněl natolik, že se rozhodli svolat na sobotu krizový sněm. Někteří členové pak přiznávají, že situace není dobrá. A předseda Macinka pro Deník N připustil, že v sobotu budou delegáti „diskutovat věci, které se týkají Filipa Turka i celé strany“. Klesající podpora Motoristů ale není pouze jejich problémem. Několik zdrojů Seznam Zprávám potvrdilo, že situace se sílící SPD a upadajícími Motoristy děsí i pravděpodobného příštího premiéra – Andreje Babiše.
Ten měl proto skrze různé kanály a vyjednavače tlačit na Motoristy a Přísahu, aby zapomněli na sváry a zkusili znovu spolupracovat. Oni by měli lehčí postup do Sněmovny a šéf hnutí ANO by ze spojenectví Macinka-Šlachta mohl vytěžit příhodnější vládní partnery, než je například šéf SPD Tomio Okamura, který se obklopil dalšími menšími uskupeními. Mezi Motoristy a Přísahou tak mělo v posledních týdnech docházet k různým „oťukáváním“.
Nakloněni mu podle zdrojů mají být spíše Motoristé, jejichž pozice není momentálně podle politologů příliš slibná. Vedle toho se proslýchá, že kvůli padajícím preferencím se k Motoristům otočili zády potenciální investoři.
Šlachta by si mohl diktovat podmínky
Redakce oslovila oba předsedy stran, aby údajná jednání okomentovali. Petr Macinka se do vydání textu nevyjádřil. Šlachta pak ke slučování řekl, že „žádná taková nabídka není na stole“. Na otázku, zda Motoristé neuspěchali rozchod s Přísahou, pouze odvětil, že si to musí vyhodnotit sami. „Už to komentovat nebudu, je to minulost,“ řekl – k Motoristům jindy ráznější – Šlachta.
Když pak přijde na diskuze s hnutím ANO ohledně udobřování, Šlachta prý v posledním půl roce komunikoval se všemi opozičními subjekty. Že by na něj Andrej Babiš tlačil ale popřel s tím, že s lidmi z ANO – se kterými ho pojí členství v Patriotech pro Evropu a také senátorský klub – sice mluví, o spojování s Motoristy prý ale nepadla řeč.
„O tomto jsme vůbec nehovořili, slyším jen spekulace z médií. Já se rozhoduji sám za sebe,“ dodal s tím, že v Přísaze má vždy finální slovo Republiková rada. Otázkou tedy zůstává, jak by se na případné obnovení vztahů dívali i samotní členové Přísahy. Šlachta například začátkem roku sdělil, že už se spojenectvím do evropských voleb měly některé krajské organizace problém.
Otázkou zůstává, zda Róbert Šlachta zvládne odpustit Macinkovi lednovou „politickou zradu“. Senátor v posledních sedmi měsících opakovaně prohlašuje, že Macinkovi nevěří, na šéfa Motoristů pak i opakovaně útočil ve svých prohlášeních.
A protože Šlachtovo rozpoložení a vnímání Macinky není tajemstvím, měli se dosavadního „oťukávání“ účastnit hlavně lidé z okolí obou předsedů. Nikoliv oni dva.
Podle několika zdrojů, které si nepřály být jmenovány, měl roli vyjednavače sehrát například europoslanec Filip Turek. Z informací Seznam Zpráv nicméně vyplývá, že mezi subjekty dochází k alespoň částečnému posunu – i když je kolem něj mnoho neznámých.
Oba předsedové totiž údajně svolili k tomu, že se ještě před odevzdáním kandidátek – tedy do 29. července – sejdou. Důvodem má být právě diskuze o možné spolupráci.
Dá se přitom očekávat, že pokud k jednání dojde, senátor Šlachta bude mít silnější pozici a pravděpodobně si bude klást i pro Motoristy nepříjemné podmínky. Sám navíc před nedávnem potvrdil, že vyjednává o spolupráci s hnutím PES Jiřího Janečka a o spolupráci s Motoristy nepřemýšlí.