Článek
Druhá nejsilnější vládní strana – Starostové a nezávislí – chce v kampani před volbami do Sněmovny sázet hlavně na interakci s lidmi, její jarní část ale paradoxně zahájila videem na sociálních sítích. Výjezdy za voliči budou v tomto týdnu následovat.
Už na víkendovém sněmu, kde si hnutí v čele potvrdilo ministra vnitra Víta Rakušana, předseda Starostů sliboval „dobrou volbu“ a pozitivní kampaň. Neurčitým frázím ale dalo jasnější obrysy až dnes zveřejněné video. Kamera na něm zachycuje Rakušana během návštěvy rodiny Hráčkových, která se stará o tři hendikepované děti.
Tohle je první politická kampaň, která dělá něco dobrého. Místo nenávistných předvolebních billboardů jsme se rozhodli dát peníze lidem, kteří je opravdu potřebují. Konkrétně 500 000 Kč předčasně narozeným trojčátkům Žofince, Amálce a Viktorce. Pusťte si celý příběh rodiny… pic.twitter.com/LWJQqCOWJi
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) May 19, 2025
Poté, co rodina popisuje, jak náročná je péče o tři předčasně narozená trojčata, Rakušan jim slibuje finanční pomoc. Jako překvapení navíc zařizuje renovaci dvorku před domem, kde zajistí vybavení pro děti. Sám se zapojuje do oprav, když se štětcem v ruce natírá laťky nebo připevňuje houpačku k rámu. „Nebudeme strašit Babišem, z našich billboardů nepůjde nenávist. Místo toho zkusíme něco dobrého, dát peníze na pomoc lidem,“ uvádí Rakušan hned v úvodu videa.
Celá prezentace potvrzuje, že Starostové chtějí letos o přízeň voličů zabojovat jinak než konkurence. Má jít o pozitivní kampaň, protože hnutí dlouhodobě z interních dat vyplývá, že na negativní sdělení voliči už moc neslyší.
Rakušan na sobotním sjezdu strany mimo jiné prohlašoval, že si země zaslouží víc než volbu menšího zla. V tom je i hlavní kontrast s jejich konkurenty a zároveň koaličními partnery ze Spolu, kteří voliče často varují před vládou Andreje Babiše, zhoršením mezinárodní situace či změnou světového řádu.
Může to zabrat, ale i vymstít se, hodnotí politolog
Podle politologa Aleše Michala z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy starostovský přístup může fungovat, hlavně díky originalitě. „Je to spojení politické kampaně s charitou, v Česku si nevybavuji žádný případ, kdy by k tomu došlo takto explicitně,“ upozorňuje Michal.
Vedle toho jde podle něj o to, vykreslit Víta Rakušana lidsky. „Ukazují, že dokáže pomoct, přiloží ruku k dílu, je aktivní, zajímá se o problémy nejzranitelnějších,“ dodává. Zároveň by se straně ale podle něj mohl přístup vymstít. „Určitě se objeví i reakce, že hnutí STAN zneužívá rodiny s postiženými dětmi v kampani,“ poznamenává.
Video mimochodem nápadně připomíná formát reality show Jak se staví sen, kde její tvůrci rodinám pomáhali s rekonstrukcí bytů. „V podstatě jde o překlopení struktury tohoto pořadu, je tam příběh, gradace, emoce. STAN se snaží vytěžit, že podobné pořady jsou divácky oblíbené,“ doplňuje Michal.
Politoložka a politická marketérka Anna Shavit ale snahu Starostů o pozitivní kampaň částečně rozporuje. „Pro mě je to sdělení o dobré kampani moc abstraktní. Snaží se sdělit, že zatímco se ostatní hádají a jsou oškliví, Starostové jsou hodní a dobří. Nejsem si jistá, zda toto volič od kampaně chce,“ popisuje. Zároveň by jí orientace na Čechy a pomoc lidem připadala logičtější spíše u strany, která není ve vládě a nemohla poslední roky tolik udělat.
Starostové potřebují před volbami zmobilizovat mimo jiné i voliče, kteří váhají mezi nimi a koalicí Spolu. Podle nejnovějších dat agentury STEM pro CNN Prima News 15 procent všech voličů aktuálně zvažuje obě uskupení.
Své ambice, co se týká volebního zisku, hnutí STAN v posledních dnech často zdůrazňuje. Rakušan například uvedl, že hnutí míří na výsledek 15 procent a větší počet křesel než ODS. „Rakušan chce svými projevy možná ukořistit co nejvíc ze svého volebního potenciálu. U hnutí STAN ze šetření dlouhodobě vyplývá, že má poměrně vysoký volební potenciál, a to 20 procent, který se jim ale nedaří naplnit,“ říká Michal.
Voliči chtějí varování i pozitivní sliby
Že zástupci Spolu v čele s premiérem a předsedou ODS Petrem Fialou sází ve větší míře na obavy, potvrdili i minulý týden před pražským Masarykovým nádražím, kde oficiálně spouštěli svoji roadshow po Česku. Zněli tam například hesla, že „teď jde o všechno“.
Podle politologa ale voličům nemusí stačit jen jeden apel. „Velká část zkrátka po svých stranách žádá obojí, pozitivní sliby i varování. Strategie strašení Babišem, kterou tlačí koalice Spolu, podle dat ještě stále poměrně funguje. Připomeňme, že ani hnutí STAN navíc nebylo vždycky nutně jako pozitivní. Například v evropské kampani útočili na Motoristy,“ vzpomíná Michal.
Naopak blízcí jsou si Starostové a Spolu v důrazu na výjezdy do regionů. Vít Rakušan se proto ve středu vydá do středočeského Dobrovítova.
Koalice Spolu spustila velkou kontaktní kampaň před týdnem. Do léta její lídři mají v plánu navštívit 200 měst a obcí po Česku. Hlavní je roadshow premiéra, který v krajských městech objíždí debaty moderované komičkou Ivou Pazderkovou.