Hlavní obsah

Vybrat jízdní kolo může trvat týdny. Česká firma to umí na pár kliků

Jan Matějů, zakladatel Outfindo, vysvětluje unikátní systém výběru kol na českém trhu. Portál chce být globální službou. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

14. 7. 8:44

Vytvořil největší databázi jízdních kol na českém trhu. Někdejší zakladatel portálu Dáme jídlo teď radí v portálu Outfindo, jak si na míru vybrat správně bicykl. Po roce fungování do firmy vstupuje strategický investor.

Článek

Chodili za ním léta kamarádi a známí, aby jim poradil se správným výběrem kola. Jan Matějů, bývalý závodní cyklista, ucítil právě v této oblasti díru na trhu. Český internetový prostor podle něj často nedokáže zákazníkovi s výběrem správně poradit.

Vytvořil proto unikátní databázi čítající více než devět tisíc kol, které jsou na tuzemském trhu skladem.

„My si nejdřív sami o těch kolech zjistíme všechno, co jde. Koukáme, co jsou ty značky zač, jaký mají archetyp, abychom je dokázali správně spárovat se zákazníkem. Pak tato data ještě obohacujeme. Značek je totiž spousta, asi tisíc na světě,“ vysvětluje Jan Matějů pro SZ Byznys.

V krátkém kvízu zákazník odpovídá na jednoduché, na první pohled s výběrem kola nesouvisející otázky. Outfindo pak na základě kombinace odpovědí doporučí vhodný typ ve správné velikosti, ale také nejlépe padnoucí značku.

Jsou totiž zákazníci, kterým víc záleží na výbavě kola, a pak jsou ti, kteří vybírají spíše podle značky. To je také důvod, proč v dotazníku pracují s osobnostními a brand archetypy.

Co je Outfindo

  • Portál někdejšího generálního ředitele Dáme jídlo Jana Matějů.
  • Díky unikátnímu algoritmu usnadní zákazníkovi výběr kola a díky spojení s obchodníky jak v on-line, tak v off-line kanálech usnadní otestování i nákup.
  • V současnosti zákazníkům nabízí na jednom místě výběr z devíti tisíc kol, více než 70 obchodů a e-shopů, 120 značek a ukazuje pouze ta kola, která jsou reálně skladem. Zákazník tak dostává v on-line prostředí péči a osobní přístup odborníků z kamenných prodejen.
  • Od komerčního spuštění před necelými třemi měsíci si přes Outfindo pořídily kolo nebo elektrokolo stovky zákazníků.

Zdroj: Outfindo

„Člověk, který vůbec nerozumí kolům, se tak přes pár otázek dostane ke vhodnému kolu a vůbec tomu nemusí rozumět. Na druhou stranu expert se také prokliká přesně k tomu, co hledá,“ popisuje fungování ojedinělého počinu v tuzemsku jeho zakladatel.

Skórování neboli bodování kol

Jedním z parametrů, který zkoumají, jsou i součástky, ze kterých jsou jednotlivé modely vyrobeny. Kolo pak – jak říkají – oskórují. Přidělí jim body na základě vybavenosti a použití, pro které je vhodné.

„Každá součástka má u nás určité skóre. Ta, která je určena k závodění, to nejvyšší. Ta, která slouží k tomu, abyste dojeli na fotbalové hřiště nebo do restaurace, naopak to nejnižší. Neznamená to, že je to kolo špatné, ale aby si zkrátka zákazník nekoupil zbytečně závodně vybavené kolo a tak,“ říká Jan Matějů.

Vstup investora

Portál profituje z provize prodaných kol. E-shopů i kamenných obchodů.

„Teď prodáváme v řádech několika milionů korun měsíčně. Vzhledem k tomu, že jsme to spustili před necelým čtvrt rokem, to považujeme za úspěch. Rosteme meziměsíčně zhruba o sto procent. Celkový obrat vám v tuto chvíli neřeknu, protože extrémně záleží na tom, jak se nám podaří růst,“ říká zakladatel, sám vášnivý cyklista.

Po roce od spuštění provozu oznamuje platforma vstup strategického investora – společnosti JARO Capital. Ta přichází s kapitálem přes deset milionů korun v rámci pre-seed financování.

Kdo stojí za JARO Capital

  • Dva významní čeští inovátoři a vizionáři Robert Kyncl a Jaroslav Beck.
  • Jejich cílem je podpora místních inovativních projektů s celosvětovou ambicí, které mohou reprezentovat Česko a zároveň definovat zcela nová odvětví.
  • Robert Kyncl žije dlouhodobě v USA. Působil jako viceprezident pro akvizici obsahu ve společnosti Netflix, kde stál v čele akvizice obsahu společnosti pro streamování televizních pořadů a filmů přes internet. V současnosti je obchodním ředitelem YouTube.
Foto: Profimedia.cz

Robert Kyncl.

  • Jaroslav Beck je český hudební skladatel a spoluzakladatel Beat Games, společnosti stojící za úspěšnou hudební hrou Beat Saber, kterou rok po vydání koupila společnost Facebook.
Foto: Wikimedia

Jaroslav Beck.

„Do Outfindo jsme se rozhodli investovat, jelikož věříme vizi týmu, který za tímto projektem stojí. Je to přesně takový typ projektu, který jsme chtěli podpořit. Stojí za ním lokální zkušený tým, který má globální ambice změnit významnou část e-commerce světa,“ říká jeden z investorů Robert Kyncl.

Jeho společník v JARO Capital Jaroslav Beck dodává: „Outfindo je produkt, který díky snadno uchopitelným otázkám na pár kliknutí nabídne podobně jako zkušený expert v obchodě skvělý výběr toho, co hledáte a v čem by se jinak vyznat trvalo delší čas. Věříme, že je to cesta, jak výrazně usnadnit výběr i samotný nákup komplexnějších produktů v on-line prostředí.“

Český portál chce být globální službou

Matějů má velké plány. Začíná na českém trhu v segmentu kol a elektrokol a brzy se chystá expandovat do dalších oblastí.

„Jsme nesmírně rádi, že jsme se domluvili právě s Robertem a Jardou. Jsme na začátku cesty, a přestože máme zkušený tým, tak nám nadhled a zkušenosti investora výrazně usnadní zvládnout růst a fázovat další kroky,“ uvádí ke vstupu investora.

A jak říká pro SZ Byznys, plánují další trhy. „Příští rok zůstaneme ještě v Evropě, ale výhledově chceme být globální službou. Je několik platforem, které sledujeme ve Spojených státech, soustředí se výhradně na kola. Nicméně takovou cestou jako my zatím nikdo nejde, což je složitá pozice a extrémní výzva. Zatím se nemáme kde inspirovat, ale co slyšíme od e-shopů a zákazníků, budeme muset být hodně rychlí, abychom udrželi krok,“ vypráví zakladatel portálu Outfindo a někdejší šéf platformy Dáme jídlo.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované