Hlavní obsah

Jak chce Prymula: vyfoť v hospodě QR kód a nech se vytrasovat

Vybírat a objednávat si jídlo v digitalizovaném menu přes černobílý QR kód přilepený na stole, místo aby listovali fyzickým jídelním lístkem, na který sahalo mnoho lidí před nimi, už návštěvníci tuzemských restaurací mohou i dnes. Ilustrační foto.

Reklama

aktualizováno •

Pokud budou muset i české restaurace evidovat své hosty, jak navrhuje Roman Prymula, dostanou digitální nástroj - QR kódy u vstupu do podniku. Reakce hospodských se různí, od naprostého nadšení po strach ze zneužití dat.

Článek

Návštěvníci vídeňských restaurací se musí od tohoto týdne povinně registrovat. V Nizozemsku si před vstupem do restaurace musíte zřídit rezervaci, Německo povinnou registraci hostů restauračních zařízení zavedlo už v květnu.

Provozovatel každého podniku musí se svolením zákazníka zaznamenat jeho kontaktní údaje, včetně času příchodu a odchodu ze zařízení. Opatření mají ulehčit dohledávání kontaktů v případě, že by se v podniku objevil někdo nakažený covidem-19. Dnes něco obdobného naznačil ministr zdravotnictví Roman Prymula také pro Česko.

QR kód

Pokud by taková povinnost přišla, mohou mít každopádně restauratéři a zákazníci k ruce digitální nástroj, jak si celé martyrium usnadnit.

Už dnes mohou návštěvníci tuzemských restaurací vybrat a objednat jídlo díky QR kódu nalepenému na stole, odpadá tak listování v jídelním lístku, na který sahali lidé před nimi. Službu poskytují tři firmy: AAHI, OneMenu a Qerko. Právě první jmenovaná platforma nyní přidává novou funkcionalitu, tedy bezplatný systém registrace hostů.

„Situace kolem vývoje nákazy koronavirem v Česku nenasvědčuje tomu, že by v dohledné době mělo dojít k jejímu rapidnímu zlepšení. Naším cílem je co nejvíce pomoci restauracím a barům, aby nemuselo dojít k jejich úplnému uzavření jako na jaře. Současně chceme co nejúčinněji pomáhat při dohledávání nakažených kontaktů, aniž by se musela zavádět likvidační opatření,“ uvedl technologický ředitel platformy AAHI Alex Yushin.

„Pokud by se registrace stala povinností jako v okolních městech a státech, tak si neumím úplně představit, že restaurace vedle již existujících nařízení povedou složitě evidenci hostů na papíře, anebo v lepším případě v excelovské tabulce,“ doplnil zakladatel startupu.

Jak to funguje

Zákazník si u vstupu do zařízení načte QR kód do svého chytrého telefonu, kde mu vyskočí webové rozhraní s pokynem k registraci. Zadá jméno, e-mail a telefon. Po zaplacení útraty opět přes systém AAHI pak jedním tlačítkem oznámí svůj odchod.

Zaznamená se přesný čas příchodu i odchodu, a pokud by se zákazník zapomněl odhlásit, systém mu to za hodinu připomene, anebo ho po delší době automaticky odhlásí. Pokud by se host pak přesunul do dalšího podniku, třeba do baru, který bude využívat také systém od AAHI, nebude se muset dál nikde registrovat, stiskne jedno tlačítko a ohlásí se v dalším podniku. Až podnik navštíví příště, systém si ho již bude pamatovat a po načtení QR kódu u vstupu stiskne zákazník jen jedno tlačítko.

Součástí systému pro restaurace je i databáze zákazníků, kteří navštívili konkrétní podnik. Pokud by se mezi nimi objevil zákazník s nákazou, v rámci vlastního trasování by to oznámil navštívené restauraci, která pak upozornění rozešle všem zákazníkům, kteří s nakaženým přišli do kontaktu, včetně všech ostatních podniků a jejich hostů zapojených do systému, které nakažený v inkriminovaném čase navštívil.

„Již měsíc využíváme objednávání přes QR kódy a plně digitální menu. Pokud by i česká vláda přistoupila k povinné registraci hostů v restauracích, jsme připraveni i na tuto variantu. Registrační nástroj hostů, který je nově součástí tohoto systému, nám případně výrazně uleví. Neumím si totiž představit situaci, že bychom vedle všech ostatních nařízení ještě složitě vedli evidenci hostů s jejich časy příchodů a odchodů,“ reagoval na novinku Martin Zvěřina z pražského bistra Meat Vandals.

„Skvělá myšlenka, to je ta správná cesta v 21. století,“ hodnotí nápad pozitivně také Miroslav Kopecký, vedoucí kutnohorské restaurace Pašinka. Ta bude v nejbližší době QR kódy od společnosti Qerko zavádět pro platbu u stolu. „Bude-li to fungovat, přistoupíme také k objednávání přes digitální menu na stolech s QR kódem. Má to ještě mnoho jiných možností, jak například objednávat a předplatit si balíčky s sebou a podobně,“ doplnil.

„Zní to v rámci podmínek jako atraktivní návrh jak pro hosta, tak provozovatele,“ přidává se Luboš Kastner, spolumajitel největší restaurace v Česku Červený Jelen v Praze a pěti restaurací v Plzni, který se angažuje ve sdružení restauratérů APRON a v Asociaci malých a středních podniků. Říká, že čím víc se proces zdigitalizuje, tím lépe. Jednak kvůli rychlému dohledání kontaktu, ale i jako prevenci možné chyby hosta či obsluhy při ruční registraci.

„Vítáme jakékoli podobné snesitelné samoregulační řešení, které pomůže zaručit, aby se gastronomie již dále plošně neomezovala. Již teď je sedmým měsícem nejvíce omezovaným oborem bez vyhlídky jakýchkoliv kompenzací a uzavírka provozu by znamenala de facto likvidaci velké části podnikatelů v oboru a ztrátu tisíce pracovních míst,“ zdůrazňuje Kastner.

Nechci posílat data do Číny, říká restauratér

Někteří oslovení restauratéři jsou ale k povinné registraci i digitálnímu řešení skeptičtí. „Povinná registrace hostů by byl další hřebík do naší rakve. Část hostů nechce být pod dohledem Velkého bratra, u části by to ani nešlo dělat digitálně, protože když už mají telefon, je tlačítkový, není to smartphone,“ uvedl majitel restaurace v centru Prahy, který si nepřál být jmenován.

Jednatel sítě restaurací Lokál už si novinku vyzkoušel ve Vídni. „Registrace tři lidí trvala asi pět minut. Udělal jsem to, neb jsem musel. Smysl mi to na tak velké ploše nedávalo. To je, jako když bych věděl, že jsem v Lokálu Dlouhááá a jeden člověk tam byl ve stejnou hodinu nemocný. Nic to neříká, navíc to ani nezaručuje, že jsem se s ním potkal na vzdálenost 50 metrů,“ podotýká.

„Pokud tuto aplikaci nebudou používat všichni hosté, což nikdy nebudou, tak je to absolutně k ničemu,“ přidává se Roman Novotný z restaurace Bokovka.

Spolumajitel sítě podniků Ambiente Tomáš Karpíšek se ptá na zabezpečení a anonymitu dat. „Kdo bude data shromažďovat a čí ta aplikace vlastně bude. Nerad bych to posílal do Pekingu,“ říká. První část, tedy digitální registrace, mu přijde účelná a proveditelná. „Ta druhá, databáze s trasováním, je již ‚mimo náš rybník‘ a hodně lidí může odradit, respektive to celé pohřbít,“ míní. „Pokud by nás přesvědčili v bodu 1. a škrtli databázi s trasováním, mohlo by to být elegantní řešení,“ doplnil.

Na trhu služeb se objevují různá další řešení reagující na současnou situaci. Třeba hotelová síť Pytloun Hotels nabízí bezkontaktní check-in, ať už přímo z domova, nebo prostřednictvím digitálního panelu v recepci hotelu. Hosté se tak nemusí potkat s nikým z personálu.

Restaurace, obchody nebo další provozovny také mohou chování zákazníků usměrnit obrázkovými piktogramy, které vytvořilo a zdarma ke stažení nabízí Studio Najbrt.

Reklama

Doporučované